Wederom een spannend deel in The Dark Pictures Anthology die heerlijk wegspeelt. Ik zou zeggen dat dit het beste deel tot nu toe is, al verloren de voorgaande delen wat charme bij het herspelen en dit deel heb ik slechts eenmalig gedaan. Wat House of Ashes voornamelijk beter doet dan zijn voorganger zijn de characters: ik gaf daadwerkelijk om de personages Salim en Jason, hoopte dat zij goed terechtkwamen, en hoewel ik minder voelde met de rest waren dit wel getrainde militairen die daadwerkelijk goed opgewassen waren tegen eventuele dreigingen. Als zelfs zij niet wisten wat te doen, dan zat het goed mis.
In het begin leer je de personages kennen, en je ziet waartoe ze in staat zijn tijdens gevechten, voordat ze de militairen tegenover de bovennatuurlijke dreigingen komen te staan. Samen met hun ben je even verbaasd over wat er aan de hand is en wat je er überhaupt tegen kunt beginnen. Kun je de vijandelijke troepen vertrouwen nu er een andere dreiging voor jullie is verschenen? Of is het beter om zo defensief en afstandelijk mogelijk de problemen tegemoet te gaan?
Het verhaal heeft ditmaal gemiddeld meer vlees op het bod. Het is nog steeds cheesy vol gekke clichés, vreemde wendingen en personages die niet denderend diepgaand zijn (waardoor ik moeite heb te bepalen of het cijfer hoger moet), maar waar ik Man Of Medan en Little Hope minder sterk vond na het einde te hebben gezien ben ik bij House Of Ashes van begin tot eind positief gebleven. Dit komt voornamelijk door de vijanden (*Spoilers voor Man Of Medan, Little Hope en dit deel! Lees de alinea niet verder als je die niet gespoiled wilt hebben*):
de vorige games hadden als plottwist dat alles verbeelding was. Deze wendingen waren zeker onverwachts, maar dat haalde veel betekenis uit de gebeurtenissen; het zorgde ervoor dat de verhalen meer spookhuis ritten werden (bij het herspelen) dan dat ik vol interesse een verhaal volgde. In dit deel zijn de dreigingen echt, en er wordt zelf gehint dat er meer achter hun bestaan zit dan concreet word uitgelegd. Een duidelijke inspiratie is Ridley Scott's Alien, en soortgelijk als in Alien zie je menig overblijfselen van buitenaardse wezens, waarbij hoe alles werkt en wat precies hun doel was in mysterie verweven zit. Dit vind ik veel interessanter dan een "it's just a dream" twist, omdat je weet dat alles wat de personages zagen echt was.
Het is niet altijd duidelijk wat de juiste actie is, wat meestal zijn voordelen heeft. In tegenstelling tot een TV serie waarin je met de flow meegaat moet je hier plots zelf grote knopen doorhakken (
no pun intended), wat een keuze moment aanzienlijk spannender maakt dan wanneer het een film is. Dit kon op bepaalde punten ook nadelen meedragen: niet alle gevolgen voelde logisch aan in vergelijking met de acties die ik verrichte. Er zijn bepaalde momenten (maar dan heb ik het over hooguit 2 a 4 stukken ) waar ze om een bevestiging mochten vragen, of ze iets duidelijker mochten maken wat de gevolgen van je acties zouden zijn. Nu waren er bepaalde momenten waarin een personage iets anders deed dan ik dacht dat ze zouden doen, wat voor ongewenste resultaten zorgde die ik niet ongedaan kon maken.
De quicktime events zijn ook belachelijk snel en ik had op gegeven moment zelfs de timer uitgezet omdat ik nog een kans wou maken (dit komt van iemand die de QTE-galore God Of War en Resident Evil reeksen meerdere keren heeft gedaan). Gelukkig is er de optie de timer voor QTE’s uit te zetten in single player modes. Als je multiplayer doet, poef, dan ik zie je het niet snel halen zonder de moeilijkheidsgraad laag te zetten.
Ik blijf het zeggen bij elk deel, maar wat zien deze games er toch prachtig uit! De omgevingen zien er haast als opnames uit. Maar ook de composities en sfeervolle belichtingen zijn heel filmisch en artistiek. Het voelt alsof je een interactieve miniserie speelt. De personages zien er iets minder strak uit (ze missen net dat extra graadje realisme waardoor ze in een soort uncanny valley hangen), maar ik kon ze vooralsnog serieus nemen. Inmiddels ben ik het ook leuk gaan vinden om bepaalde models
steeds terug te zien in Supermassive games (heeft iets vertrouwds gekregen). Zelfs The Curator, die compleet overbodig is binnen elk verhaal, ben ik leuk gaan vinden om regelmatig te zien. Leuke performance van Pip Torrens, en zijn model doet me denken aan een soort mengeling van David Bowie en Lars Mikkelsen.
Ik wil deze binnenkort gaan herspelen. Vingers gekruist dat deze niet zijn charme verliest bij het herspelen, daarom wacht ik nog even af met een hoger cijfer geven. De eerste sessie was in ieder geval heel spannend, sfeervol, had gemiddeld betere characters en al helemaal betere vijanden. Ben benieuwd naar de volgende
(die eruit ziet als een Saw / Hosile-achtig verhaal. Past goed bij dit soort type games iig)!
3,5/4*