Nou laat ik maar is wat neerzetten hier dan.
Ik had nog nooit een Sniper Ghost Warrior gespeeld en inmiddels zijn er 5 delen. Al kun je de delen ook opsplitsen in 2 aparte series.
SGW Contracts 2 heeft 5 missies en deze spelen zich af in een redelijk grote omgeving incl. fast travel. De missies bestaan uit menselijke targets omleggen en andere doelen zoals bijvoorbeeld een olieraffinaderij uitschakelen. Hiermee verdien je geld en skillpoints. Met dat geld kun je o.a. nieuwe sniperrifles, sidearms en secundary wapens kopen. En met skillpoints kan je van alles vrijspelen zoals bijvoorbeeld een drone en een turret die je vervolgens weer kan uitbreiden met extra mogelijkheden. Moet wel zeggen dat sommige perks echt nergens op slaan. Zoals de perk dat vijanden je niet meer kunnen horen rennen. Dus je kan gewoon op een vijand afrennen die met z'n rug naar je toestaat en hij heeft helemaal niets in de gaten.
Tijdens een missie zijn er ook nog challenges en hiermee verdien je extra skillpoints. Persoonlijk had ik niet zo'n hele grote behoefte aan al die extra skillpoints, maar omdat ik de platinum wilde halen moest ik 54 perks vrijspelen. Dus ik heb veel challenges gedaan. De challenges variëren. Sommige zijn leuk en uitdagend en andere zijn dat niet. Leuk en uitdagend is een heel kamp op een kilometer afstand uitmoorden zonder dat iemand het daar in de gaten heeft. Minder leuk is bijvoorbeeld 3 doelen volbrengen binnen een bepaalde tijd. Of in missie 3 een gevangene laten ontsnappen zonder alarm, met alarm, je target daar uitschakelen als ze in zijn cel is, je target uitschakelen terwijl ze zijn voetafdrukken volgt, je target uitschakelen net voordat ze hem wil executeren. Dat soort dingen begon ik wel irritant te vinden na een tijdje.
Af en toe moest ik een klein beetje denken aan de Hitman games. Ik ben Hitman pas gaan spelen in 2016. Dat was een soort reboot. In de missies daar zijn er tal van creatieve manieren om je targets uit te schakelen. SGW Contracts komt niet eens in de buurt van dat niveau, maar het heeft er soms wel iets van weg. Een andere extra zijn de bounties. Als je deze doet krijg je speciale punten waarmee je sniperrifles kan vrijspelen. Sniperrifles kan je zoals ik al eerder aangaf met geld kopen, maar voor een stuk of 4 heb je deze speciale punten nodig. En elke sniperrifle heeft specialiteiten. Ze hebben dan speciale ammo als extra. Zoals EMP kogels, afleid kogels, armor piercing kogels, explosieve kogels en agile kogels. Agile kogels gaan altijd recht op hun doel af en hebben geen bullet drop en geen last van wind.
Maar nogmaals, ik vind persoonlijk dat de game iets te veel zijn best doet om het je makkelijker te maken. En ik heb nog niet eens alles benoemd zelfs. Andere mensen kunnen dit natuurlijk wel als extra fun ervaren. Zelf maakte ik ook gewoon gebruik van de vele extra perks. En de game heeft aim assist d.m.v. een red dot. Dit kan je uitschakelen, maar dan wordt het wel erg lastig hoor om iemand te raken op 1200 mtr afstand. Tenzij je natuurlijk de agile kogels gebruikt.
En toch is SGW Contracts 2 heel erg leuk! Ik heb er erg van genoten. Headshots met bullet cam zijn geweldig met flink van gore! En zo hoort het ook als je een sniper kogel recht in je snuit krijgt.
4,0*