Final Fantasy XIII (2009)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Final Fantasy XIII speelt zich af in de wereld van Cocoon. Gecreëerd door een supernatuurlijk wezen, ook wel onder de naam Fal'Cie bekend, is Cocoon de veilige haven voor de mensheid tegen de vijandelijke invloeden die van Pulse afkomen. Communicatie tussen Cocoon en Pulse wordt streng verboden door de heilige regering van Cocoon, genaamd The Sanctum. Een bewoner die toch probeert om contact met Pulse te leggen wordt door het Sanctum direct verbannen van Cocoon. Wanneer een voormalig Cocoon soldaat met de naam Lightning op missie is op Pulse om een Pulse Fal'Cie te vernietigen, wordt zij samen met twee andere bannelingen, Vanille en Hope, gekozen tot Pulse Fal'Cie slaven. Met de nieuwe krachten die ze nu als Pulse L'Cie heeft maar het risico dat ze in een Cie'th veranderd als ze haar 'Focus' niet op tijd voltooid. De 'Focus' die zij meekrijgt is om haar thuiswereld Cocoon te vernietigen...

SvV_Ying
fabblwaps schreef:
Wauw, wat vind ik dit een teleurstelling. Ik heb zelf Final Fantasy VIII, IX en anthology (verzameling van wat oude FF's) gespeeld op de eerste playstation en vond het fantastisch.

Bij deze FF hebben ze helaas het gevechtsysteem veranderd waardoor ik niet meer elk karakter kan besturen. Het verhaal is tot nu toe (ik zit in chapter 9 of 10 ofzo) zo geschreven dat nooit alle personages bij elkaar zijn en ik dus niet zelf een team kan samenstellen.

Ook vind ik de voice acting van sommige belangrijke karakters om te huilen, met veel gekreun en gehijg (mijn broertje dacht dat ik een pornofilm aan het kijken was ) en ik vind het jammer dat je niet meer gewoon in de stad kunt lopen en winkels, hotellen enz bezoeken.

Ik wacht nog met een cijfer tot ik 'm heb uitgespeeld, maar verwacht dat die niet hoger dan een 3 of 3,5 zal worden
Toch zijn er ook dingen die me beter bevallen, bijvoorbeeld de typische final fantasy sfeer die weer aanwezig is, maar dit maal lekker modern. De muziek bevalt me over het algemeen wel, met enkele uitzonderingen zoals het chocobo muziekje dat totaal verkracht is. Verder zijn de geweldige filmpjes ook weer van de partij.

Dat battle team kan je bijna samenstellen als je op chapter 9 zit. Volgens mij kan dat vanaf chapter 10. En vanaf chapter 11 wordt het een stuk beter volgens de verhalen hier, ben zelf ook bij chapter 10.

avatar van fabblwaps
Vind jij er al wat aan? Ik vind het allemaal wat minder groots aanvoelen dan ik van de serie gewend ben. En de personages vind ik bij vlagen te zeikerig.

SvV_Ying
Ja, ik vind het nu al geweldig. Goede graphics, goed verhaal, lekker vlot battle systeem. En als het vanaf chapter 11 alleen maar beter en grootser wordt met meer vrijheid wordt het helemaal mooi.

avatar van Marcellussss
Die Neochu is een harde zeg.

avatar van fabblwaps
Waarschijnlijk ben ik dan echt de enige die dit spel wat minder vindt, ik hoop dat ie me na chapter 11 meer bevalt. Ik ga kijken of ik er vandaag wat tijd voor kan maken.
Ach en voor je het weet staat er zo weer 50 uur op de klok

Weet iemand of dit klopt? Ik zat na iets minder dan 10 uur al op CD 2 van de 3.

avatar van Naomi Watts
Ja. 50 uur ben je er zeker wel mee zoet.

avatar van fabblwaps
Ok, dan zit ik dus nog net niet op de helft. In dat geval kan het nog alle kanten op, ik hoop dat ik nog positief verrast wordt.

Ik zit nu op 85 uur Ik wil alles er wel uithalen. Alleen ik ben uren bezig geweest met levellen te wachten totdat ik een keer naar level 5 zou gaan. Blijkt dat je eerst orphan moet verslaan. Maar goed kan nu pas echt aan de laatste missies beginnen

Ik heb lang heeeel lang moeten wachten op Final Fantasy 13. Sinds bekend werd dat er een playstation 3 op de markt zou komen keek al reikhalzend uit naar game. Temeer omdat de game bedacht is door het team die ook verantwoordelijk waren voor deel 7 en 10 (wat in mijn ogen de beste zijn uit de serie). En ik ben gek op toevalligheden, deel VII was de eerste game op de PS1 en deel 10 was het eerste deel op de PS2. Nu was het de buurt aan het eerste deel op de PS3.

De verwachtingen waren hoog gespannen en de laatste dagen vlak voor de release slaap je ook nog eens slecht. Op de dag van de release ben ik er maar eens heerlijk voor gaan zitten met de standaard uitrusting redbull, wat hartige etenswaar en een dosis vitamine. Wat gelijk opvalt is zo een typisch herkenbare nostalgische Final Fantasy deuntje in het menu vlak voordat je op new game mag drukken. Ik ben daar ook even blijven hangen om van het magisch moment te genieten.

Zoals elke Final Fantasy game beland je gelijk in een nogal verwarrend avontuur die gaande weg zich steeds meer ontvouwd. De opzet is simpel maar doeltreffend. In de openingsscene spat gelijk het hoogwaardige grafische niveau van je beeldscherm en mag je na een zeer intense scene de controle nemen over de game. Het verschil tussen de cutscenes en de in game beelden is gewoon nauwelijks te zien. Dus hulde voor Square door wederom weer een nieuwe standaard te zetten voor het genre

Niveau is laag je hoeft niks bijzonders te doen dan beetje drukken op je x button. Maar zo leer je wel mooi het nieuwe battlesysteem en de menus een beetje eigen te maken. Square heeft ditmaal gekozen voor een real time turned bassed (??) strategy game. Ik ben een enorme fan van de TBS en was benieuwd naar dit nieuwe syteem. Het werkt enorm goed! Al moet ik zeggen dat het turnend bassed wel erg vervaagt. Maar goed daar waar andere ontwikkelaars het geprobeerd hebben om een real time element in de game te stoppen is Square het als enige gelukt om het er goed werkend systeem van te maken ... zonder dat je je dus irriteert aan je party. Dus wederom weer hulde.

Maar hier komt het eerste nadeel van de game, de introductie duurt te lang, veel te lang. Voordat je de volledige controle krijgt over je team ben je al ruim over de helft van het spel en je word tot dan toe ook nergens uitgedaagd om een goed geplande strategie te bedenken. Niet dat de game slecht is, want het verhaal is echt zo ontzettend goed en het slaat je ook voordurend om de oren door de vele intriges, drama en actie die er in zit. Door de vele cutscenes maakt dit weer tot een meeslepende game en bouw je met de characters een band op. Alles wordt ook nog eens ondersteund door geweldige muzikale begeleiding die spelervaring helemaal compleet maakt.

De eerste uren wordt je eigenlijk een beetje heen en weer geslingerd van jezus wat hebben ze toch weer een mooie game afgeleverd en wanneer het verhaal weer even inkakt denk je 'hoe lang moet ik nog met die suffe (niet uitdagend) gameplay aan de gang?' We weten dat FF de traditie heeft om pas laat op gang te komen maar als je ruim over de helft van het verhaal bent en je kan nog niet alles dan begin je toch wel langzaam van binnen te huilen. Wanneer je geduld echt bijna begint op te raken kom je op het punt dat je [/quote]Gran Pulse [quote]komt en de introductie is verleden tijd en vallen de verhaallijnen samen en heb je nu samen 1 doel! Daar begint dan ook gelijk weer het nostalgische FF gevoel te komen met allerlei side quests en de controle over je party en pas dan beginnen ook de echte uitdagende battles. Dit is waar je al die jaren op hebt gewacht.

Nu je volledig kennis hebt genomen van het crystarium (waar je charachter kan upgraden) en paradigm krijgen de battles een totaal andere dimensie. Nu kan je aan de slag met verschillende tactiek en dat maakt de gameplay interessant. Met elke paradigm kan je een bepaalde combinatie maken met van de rol (commando/ravanger/sentinel/saboetur/synergist en medic) die characters hebben. En de actie gaat rap .. heel rap! En het verveeld geen moment en wordt het nergens irritant. (hoewel het soms net te lang duurt voordat je een bepaalde actie kan selecteren) Omdat je je alleen met de leader kan spelen is het van belang welk rollen je de rest van het team geeft en door de hoge intelligent van je teammembers werkt dit ook verrassend goed en is dit wederom weer geweldig goed afgewerkt. Wederom hulde! Je hebt de snelle actie maar je behoud het overzicht van je strategie. Bovendien heb je tijdens de game beschikking over een Eidelon. Alleen zijn ze niet zo krachtig dat je ze nauwelijks gebruikt. Het enige wat handig is is dat je na gebruik hiervan je party members en jezelf volledig geheald en ontdaan zijn van alle status effects. Vanaf hier werkt het verhaal zich ook tot de boss battle en de climax.

Ik weet niet zo goed wat ik overall van de game moet denken. We missen toch een beetje de traditie getrouwe vrijheid van het verkennen van de wereld op zoek naar items etc. Pas eigenlijk nadat de game echt op gang is gekomen ben je in principe al weer bijna op het einde van de game (beetje overdreven) en door het trage en verloop en het (grotendeels) ontbreken verkennen van de wereld, het zoeken naar items en de interactie met andere wereldbewoners ontstaat er een soort van void in het verdere fantastische game. Het verhaal leent zich daar ook verder niet echt voor dus het is niet zo dat je echt een nare nasmaak van hebt. Daar waar deel 10 alle disciplines beheerste komt deel 13 niet aan dit pareltje.

Wat mij betreft is dit een van de beter games (zo niet de beste) die op de PS3 is uitgekomen, square heeft wederom een nieuwe standaard gezet voor het genre die naar alle waarschijnlijkheid ook gretige gekopieerd zal worden. Echter een tip voor de volgende aflevering hou op met die tergende trage opbouw en geef de gamer meer vrijheid.

avatar van Bahamut Zero
Goede review Rujar, maar (gelukkig) ben ik het op sommige punten niet met je eens.

Rujar schreef:
Niveau is laag je hoeft niks bijzonder te doen dan beetje drukken op je x button. Maar zo leer je wel mooi het nieuwe battlesysteem en de menus een beetje eigen te maken.

Ik vond die Eidolon gevechten toch nog best taai. Nou had je hier in totaal maar 8 van. Maar konden toch irritante tegenstanders zijn als je niet wist wat je moest doen.

Rujar schreef:
Wanneer je geduld echt bijna begint op te raken kom je op het punt dat je Gran Pulse komt en de introductie is verleden tijd en vallen de verhaallijnen samen en heb je samen 1 doel!

Pas een beetje op met Gran Pulse, voor sommige mensen (waar ik er eerst ook een van was) kan dit een spoiler zijn.

Rujar schreef:

Je zegt grotendeels. Ik neem aan dat je hiermee de eerste 10 chapters bedoeld? Want op Gran Pulse valt meer dan genoeg te exploren, vinden en verzamelen.

Rujar schreef:

Het volgende deel (XIV) is al bevestigd en word een MMORPG. Meer dan genoeg vrijheid lijkt mij zo Tevens wil ik iedereen die van plan is om dit spel voor de PS3 te kopen wijzen op het feit dat hij (deze week) voor €39,- bij de Media Markt ligt

Bahamut Zero schreef:

Hmm oke er waren 1 of 2 daarvan die best pittig waren. En je had nog zo boss battle Proudcloud?? daar had ik echt een aantal retries voor nodig.

avatar van Marcellussss
Vreemd, vond ik juist één van de makkelijkste. De eerste Barthandelus vind ik tot nog toe de pittigste boss denk ik.

avatar van Marcellussss
Iemand hier overigens al met Titan's trials bezig?

avatar van LimeLou
Ik zit nu lekker in de game. Heb de eerste 4 uur gespeeld en ik hoop dat het spel beter word. De eerste 3 uur zijn behoorlijk melodramatisch en je krijgt meteen al de emoties en problemen van de karakters in je gezicht geworpen, ik heb liever de meer frisse en minder dramatischere insteek van FF7 bijvoorbeeld of FFX.

Het gevechtssysteem is sterk uitgewerkt met leuke "chain" combinaties en de Paradigm Shift. Het enige waar ik me nou echt dood aan erger is "Auto Battle" bij het selecteren van die knop is het écht selecteren van attacks en items compleet overbodig en onnodig, want het spel doet alles al voor je!

Maarja, ik ben nog bij het begin, het gaat nog een tijdje duren voordat ik compleet opgeslokt ben in de game. ik hoop dat ik er de komende dagen van genieten! M'n review van deze game kan wel even wachten aangezien ik hoorde dat dit spel GIGANTISCH is voor een japanse RPG, dat alleen goed nieuws kan zijn

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Als je wat verder bent zal je blij zijn dat de Auto Battle een deel van het werk overneemt. Je kan je dan echt goed focussen op het kiezen van de juiste strategie en het switchen tussen paradigms.

avatar van harm1985
Bahamut Zero schreef:

Die actie heb ik dus net misgelopen... dan maar via Marktplaats besteld, was ie nog goedkoper ook!

Ik had me eerst voorgenomen om em pas te kopen als ie platinum was, maar ik kwam laatst de Strategy Guide tegen van X-2 en XII en bloed kruipt toch waar het niet gaan kan...

Winkelwagentje schreef:

ja, ik ben al op 16 uur gameplay ofzo, de game kent een behoorlijk lange, langzame introductie, maar ik ben dat wel gewend van JRPG's en het laat je goed de karakters en het verhaal leren kennen. ik hoop snel dat ik het Final Fantasy gevoel krijg dat ik kreeg bij deeltje 7 en 10.

fabblwaps schreef:

Je hebt gelijk over die zeikerige karakters. ik vind dat emotionele gelul behoorlijk vervelend. Eens in de zoveel tijd is het wel meeslepend, maar doe het dan ook niet constant achter elkaar zoals in het begin van de game.

Marcellussss schreef:
Iemand hier overigens al met Titan's trials bezig?

Ik ben een groot eind op weg, maar loop vast bij de driedubbele Tonberry's

LimeLou schreef:

Een medestander!

avatar van Marcellussss
Vond het dramatische in X een tikkeltje erger, het enige verschil is dat het daar een stuk meeslepender was. Mijn gedachten dwaalden ook weleens af, wellicht door een overdosis oninteressante drama.

Ik ben een groot eind op weg, maar loop vast bij de driedubbele Tonberry's

Zat ik ook een tijdje vast. Com/Com/Rav met Pre-emptive strike, heal en summon wanneer nodig en het is zo voorbij. Quake is ook erg effectief.

Zelf heb ik nu alle missies behalve nummer 62 en 64. Ben nu Adamantoises aan het grinden voor wat rare items en flinke hopen CP nu ik de kans nog heb.

avatar van Donkerwoud
De eerste Final Fantasy die ik laat liggen. XII sprak me zo weinig aan dat ik XIII ook niet meer zo zag zitten. Ik speel hem wel....ooit!

avatar van Tsjo-Wi
Donkerwoud schreef:

Dit deel is echt totaal anders (en beter) dan XII. Als fan van de serie mag je deze sowieso niet laten liggen..

avatar van Donkerwoud
Tsjo-Wi schreef:

Ik weet het nog zo net niet, mijn kritiek op XII was toch wel een beetje dat je meer een voetbalteam aanstuurde dan dat je onderdeel was van een groepje helden. Ik heb inmiddels begrepen dat XIII nog meer doorgaat op dit principe. Het spreekt mij niet meer aan. Maar misschien maak ik een cruciale fout en staat hier over niet al te lange tijd een smeekbede om vergeving. Eerst maar eens mijn huidige coillectie games afwerken...hahaha

Nou ik vond er in ieder geval niets aan. Een mager 3tje blijft het, ook na het uitspelen, en enkel vanwege de audiovisuele pracht. Valt dat weg denk ik dat ik niet meer dan een 2 zou kunnen geven. Het spel wordt gewoon nergens echt leuk, de interactie (ook gevechten) is beperkt tot een minimum (en als je dan ineens wat meer opties en een open wereld krijgt; op ongeveer de helft of 3/4de van, het spel wordt het alleen....NOG saaier), de helft van de karakters is zwaar irritant en werkt eerder op de lachspieren (je kan ook TE melodramatisch willen zijn). Toch wel DE tegenvaller van 2010 tot nogtoe en zeker één van de zwakkere delen van de reeks.

avatar van harm1985
harm1985 schreef:

Lekker dan... dacht ik een betrouwbare verkoopster te hebben gevonden, al 3 jaar actief op MP, naar eigen zeggen spel dubbel besteld, ben ik gewoon opgelicht en mijn geld kwijt... zal er wellicht wel nooit meer wat van zien, dan maar ergens anders bestellen... GRRR!

Word steeds benieuwder naar het spel!

harm1985 schreef:

Word steeds benieuwder naar het spel!

Sucks. Volgende keer alleen Paypal accepteren.

Kun je toevallig die summon-intro's uitzetten? Wordt heel vervelend.

avatar van Tsjo-Wi
Marcellussss schreef:

Kun je toevallig die summon-intro's uitzetten? Wordt heel vervelend.

Die kun je gewoon skippen door op start te drukken.

avatar van Bahamut Zero
Na circa 70 uur de verhaallijn van Final Fantasy 13 uitgespeeld. Dus het word wel eens tijd voor een review van mijn zijde.
Allereerst wil ik even melden dat Square Enix er eindelijk weer eens in geslaagd is om een goed spel zelf te produceren. Final Fantasy 13 heeft voor mij de honger gestild die ik na deel 10 kreeg en ruim 8 jaar mee om heb gelopen(2002!). Het allereerste wat mij opviel aan Final Fantasy 13 is dat het spel zich in de eerste paar uren vooral afspeelt in High-tech omgevingen. Denk hierbij aan moderne steden. Op zich een interessante omgeving waar genoeg gebeurt. Maar op een bepaald moment begin je de bossen die je in eerdere delen van Final Fantasy mocht onderzoeken wel een beetje te missen. Na het intro filmpje krijgt de speler ook een wazige indruk van wat er allemaal aan de hand is. Nadat je hele team in paren van 2 opgebroken wordt leer je langzaam de spelers kennen, ieder met zijn of haar achtergrond en motivatie om mee te gaan om de noodlottige situatie als Pulse L'Cie om te keren. Dat er echter nogal wat haken en ogen aan deze straf zit onthutsel je snel en dan al weet je in wat voor fantastisch avontuur je bent gevallen. Je team bestaat aan het einde van het spel uit 3 mannen en 3 vrouwen, ieder met zijn of haar goede en vervelende eigenschappen. Sommige party members zijn een beetje zeurderig terwijl anderen het hele spel lang de coolheid zelfe zijn. Zoals gezegd ontvouwen de feiten en details van dit spel zich heel erg langzaam in de eerste 30 uur. Na 30 uur raak je enigzins verveeld aan de soms toch wel saaie gebieden die Cocoon je te bieden heeft. Maar dan sla je gelukkig een ander, echt zeer vertrouwd pad in. Je beland op Gran Pulse, de thuisplaneet van alles wat niet kan of mag leven op Cocoon en jouw nieuwe opdrachtgever. Waren de eerste uurtjes van Final Fantasy 13 meer een opwarmertje om gewend te raken aan de nieuwe stijl van het spel. Op Gran Pulse kun je helemaal je oude Final Fantasy streken uithalen, chocobo's vangen, schatten zoeken of L'Cie missies uitvoeren. L'Cie missies zijn 64 gevechten die je voor Pulse L'Cie 'af' moet maken zodat de Cie'th hun zogenaamde 'Focus' voltooien en het eeuwige leven toegewezen krijgenHet kan allemaal. De combat in Final Fantasy 13 is ook op de schop gegaan. Ietwat saai en Final Fantasy 12 achtig, zit je achter je console te wachten tot het ATB balkje vol is waarna je op [Auto Battle] druk, en je team wel tekeer gaat. Echter ben ik er op een bepaald moment achtergekomen dat Auto Battle niet de beste manier is om te vechten. Zodra je wat aan het battle menu gewend ben, is het veel efficienter om zelf je route door het gevecht heen te stippelen. Dit maakt het in de meeste gevechten dan ook erg tactisch. Met behulp van Paradigm Shifts (voor de kenners onder ons is het net zoiets als de Garment Grid uit X-2) wijs je je characters bepaalde rollen aan, denk hierbij aan aanvaller-magier of heler. Soms moet je je kop hier dan ook goed bijhouden want vooral bij de sterkere bazen kan een verkeerde tactiek of een 'ongelukje' je meer kosten dan je lief is. Echter is hier een zware versoepeling in gekomen. Zodra je game-over gaat krijg je de kans om meteen weer overnieuw aan het gevecht te beginnen. Dit vond ik ergens een beetje jammer want het neemt toch een beetje uitdaging weg. Maar dit zal ongetwijfeld een maatregel zijn om te zorgen dat veel Final Fantasy spelers niet na uren lang trainen, zonder te saven. Al hun progressie kwijt zijn en klaagmailtjes naar Square toe spammen. En met name na een zwaar gevecht tegen een sterke baas (waar er overigens meer dan genoeg van zijn) is het toch wel een beetje een bevrijding om meteen weer rustig verder te kunnen spelen. Het upgrade systeem in Final Fantasy 13 kunnen we heel goed vergelijken met Final Fantasy 10. Door middel van 1 groot Chrystarium zijn alle skills en stats aan mekaar verbonden en zullen er vele AP's (Ability Points) besteed moeten worden om van skill/stat naar skill/stat te springen. Wapens kun je ditmaal upgraden d.m.v. items. Zodra je wapen genoeg AP uit de items heeft gehaald gaat het een level omhoog.

Voor mij is Final Fantasy 13 dan ook meer dan een goede terugkeer van de Final Fantasy reeks. Na jarenlang een beetje in het slop te hebben gelegen, kunnen JRPG fans zich weer met veel toewijding op een game storten. Mijn eindoordeel:

Gameplay: 9 (= 4,50*)
De gameplay van Final Fantasy 13 is erg goed, maar op sommige momenten kunnen de gevechten ietwat saai zijn. Vooral tegen zwakke tegenstanders is het gewoon een kwestie van A of X indrukken en maar toekijken hoe je team de vijanden de grond in boort. Tevens mocht er van mij meer te doen zijn op Cocoon zelf. Je komt in chapter 2 of 3 in een leuk pretpark maar daar kan je verder niks en je keert er ook niet meer terug Gemiste kans

Graphics: 10 (= 5*)
De graphics van Final Fantasy 13 zijn in mijn ogen nagenoeg perfect. Met name de FMV's zijn om je vingers bij af te likken.

Geluid: 9,5 (= 4,75*)
Zoals gewoonlijk kunnen we van Square Enix altijd wel goede muziek verwachten en in dit deel is dat zeker niet minder dan zijn voorgangers. Voice acting is ook erg goed uitgewerkt. Sommige party members kunnen op enkele momentjes ook erg zeurderig praten. Echter is dit wel goed gedaan en ook de verschillende dialecten die in de stemmen verwerkt zijn, zijn erg mooi omdat het voor de nodige afwisseling zorgt in plaats van sommige monotome voice actors.

Houdbaarheid: 10 (=5*)
Een verhaallijn waar je sowieso 60 uur over doet. Talloze side missions en de kans om een nog sterker team te maken nadat je het spel hebt uitgespeeld houden mij nu al meer dan een maand in de houdgreep.

Eindoordeel : 9,6 (=4,8*)
Zoals ik mijn review al begon is Square Enix er eindelijk weer eens in geslaagd om een goed spel te produceren. Final Fantasy 13 is een echte FF die absoluut niet onder doet voor haar oudere zusters en moet in elke JRPG collectie een vaste plaats krijgen. De wekenlange spanning die ik voor de release had zijn voor mij niet voor niks geweest.

avatar van Marcellussss
Toffe review, maar waarom een 4,8 naar beneden afronden?