Final Fantasy XIII (2009)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Final Fantasy XIII speelt zich af in de wereld van Cocoon. Gecreëerd door een supernatuurlijk wezen, ook wel onder de naam Fal'Cie bekend, is Cocoon de veilige haven voor de mensheid tegen de vijandelijke invloeden die van Pulse afkomen. Communicatie tussen Cocoon en Pulse wordt streng verboden door de heilige regering van Cocoon, genaamd The Sanctum. Een bewoner die toch probeert om contact met Pulse te leggen wordt door het Sanctum direct verbannen van Cocoon. Wanneer een voormalig Cocoon soldaat met de naam Lightning op missie is op Pulse om een Pulse Fal'Cie te vernietigen, wordt zij samen met twee andere bannelingen, Vanille en Hope, gekozen tot Pulse Fal'Cie slaven. Met de nieuwe krachten die ze nu als Pulse L'Cie heeft maar het risico dat ze in een Cie'th veranderd als ze haar 'Focus' niet op tijd voltooid. De 'Focus' die zij meekrijgt is om haar thuiswereld Cocoon te vernietigen...

avatar van Naomi Watts
Oh vandaar . Ik heb niks gezegd. Hier kreeg ik hem gewoon bij mijn game, anders had ik hem ook wel los gekost. Gierige denen .

Een guide vind ik echt handig, maar ook een soort van spolier. Maar het probleem is wel tweeledig.

A) of je doet de verkeerde dingen waardoor je weer extra uren kwijt bent hieraan
B) of het gaat je allemaal te makkelijk af waardoor het gevoel van achievement stukken minder is.

avatar van Marcellussss
Heb je toevallig niet de limited edition? En ja, met die prijzen hier is het moeilijk vrijgevig te zijn.

Eerste keer speel ik sowieso altijd zonder guide, maar om uren voor niets op de verkeerde manier weapons te upgraden gaat me wat te ver.

avatar van Naomi Watts
Ik heb inderdaad de LE, zal het 'm daar in zitten? Het liefst gebruik ik mijn walkthrough niet bij mijn eerste playthrough maar die wapen info is, zoals Marcellus al aangeeft, inderdaad erg nuttig. Ook de manual Paradigm formation list is wel handig.

Ook zijn er wel handige tips zoals als je op een gegeven moet kiezen of je de linker of rechter sphere openmaakt met die sphere choice. Wel handig om te weten waar de exp en waar de gil inzit.

War-Ultima
Rujar schreef:

Later in het verhaal wordt het ook een beetje duidelijk waarom ze dit zegt

Lekker boeiend

avatar van Bahamut Zero
Is het iemand trouwens al gelukt om zo'n Adamantoise te vloeren?
Zonet weer een poging gedaan, maar hij tilde 1 poot op en toen had ik al verloren

Guys,

Even een vraagje. Ik heb pas net een PS3 en ben TOTAAL niet bekend met Final Fantasy. Nog nooit 1 seconde iets van gezien. Nu had een vriend van mij deze game ge-preorderd en hebben ze daar een fout gemaakt: ze stuurden de game 2 keer naar hem toe (eentje gratis). Jullie raden het al, hij heeft 1 exemplaar aan mij gegeven..

Nou is mijn vraag: is dit wel wat voor mij? Binnen het RPG genre ben ik niet zo heel bekend. Wel zijn bijvoorbeeld Zelda, Oblivion, Paper Mario en Fallout 3 spellen die ik met veel plezier heb gespeeld. Ga ik dit dan ook trekken?

@Merlijn82.
Als je het spel toch hebt, waarom begin je er dan niet gewoon aan en zoek je zelf uit of je het als iets leuks ervaart? Dat kunnen we jou echt niet beter vertellen

@Scython
Opzich goeie tip, maar wilde het toch even polsen hier, met name omdat het nogal een diepgaande game schijnt te zijn met een tergend sloom/traag/saai begin (als ik sommige reviews moet geloven). Maar je hebt een punt hoor ik ga dat ook zeker wel doen..

Ravnoss
@Merijn

Vergelijkingen met al jou genoemde games gaan eingenlijk niet op. Het is echt een beetje een eigen genre. Maar zoals Scython ook zegt, gewoon lekker proberen. Vind je het na een paar uur nog niks, gewoon weer wegleggen .

avatar van Naomi Watts
Wat een wan adviezen geef je af . Tuurlijk niet na een paar uurtjes wegleggen, bij een JRPG duurt het even voordat de game opgang komt. Geduld wordt beloond. Ik zou zeker proberen door de eerste tien uur te komen voordat je het spel echt weglegt. Het is geen Gears of War waar je in één opslag ziet of je het gaat diggen of niet.

Ravnoss
Er van uitgaande dat Merijn82 inderdaad in 82 geboren is, kan ik me zo voorstellen dat hij niet meer de hoeveelheid "game" uren heeft als je bijvoorbeeld als scholier/student hebt. Tien uur een spel proberen om er dan achter te komen dat je het niets vind is dan toch wel wat te veel van het goede. Daarbij komt dat ik van mening ben dat je al na een paar uur door hebt of je dit ligt of niet, dat het daarna alleen nog maar beter wordt is mooi meegenomen. Mocht jet het na ee npaar uur helemaal niets vinden, dan lijkt het me sterk dat je mening nog 180 graden zal omslaan later in het spel.

Daarom mijn advies

avatar van Naomi Watts
Gameplay ontvouwt zich langzaam aan. In de eerste twee uur heb je net het topje van de ijsberg gezien. Na twee uur ben je nog niet eens een L'Cie. Dan begint het pas. Nee, bij deze FF kan je gameplay wise nog geen conclusies trekken.

@Ravnoss en Naomi Watts
Ben inderdaad in '82 geboren en dat van die beperkte hoeveelheid tijd klopt wel, alhoewel ik voor een echt goede game wel tijd wil vrijmaken hoor. En anders doe ik er maar gewoon wat langer over. Verder ga ik het inderdaad maar gewoon proberen en zal ik in eerste instantie kijken naar de setting en sfeer van het spel en me proberen door de eerste uren heen te worstelen om vervolgens tot een oordeel te komen. Ik hou jullie wel op de hoogte!

Ach en voor je het weet staat er zo weer 50 uur op de klok

avatar van Scython
Inderdaad. Tenzij je Xbox natuurlijk een RROD krijgt zodra eindelijk het weekend is aangebroken na een week vol drukte en stress.

Dat gaat weer 'n tijdje duren voordat ik hieraan verder kan, potverdomme.

Tijd voor een PS3?

PS3 krijgt Fable 3 niet

avatar van Marcellussss
Wat slaat deze game een andere weg in bij Chapter 11 zeg. Alles wat ik in vorige hoofdstukken miste komt hier aan bod.

Marcellussss schreef:

Vanaf chapter 11 krijg je die Final Fantasy sfeer ook pas echt te pakken vind ik. Gran Pulse is een echte Final Fantasy wereld en doet mij heel veel denken aan the Calm Lands uit FFX

Bahamut Zero schreef:

Same here, hoewel je Gran Pulse wel een beetje te niet doet met die vergelijking.

avatar van Tsjo-Wi
Al sinds ik mijn Playstation 3 kreeg twee jaar geleden zit ik al te wachten op dit dertiende deel in de Final Fantasy serie. De release van een nieuw Final Fantasy spel is voor mij altijd een magisch moment. Vanaf het moment dat ik de disc in mijn playstation deed, het menu met het vertrouwde FF logo in beeld verscheen en er prachtige pianomuziek begon te spelen zat ik al weer in de juiste sfeer en wist ik dat mij een episch avontuur te wachten stond.

Het eerste wat opvalt als je begint te spelen is natuurlijk de gigantische hoge productiewaarde. De graphics zijn echt schitterend en het gevoel voor detail in de fantasierijke omgevingen is echt ongekend. Ook de muziek is weer prachtig en voelt altijd erg gepast. De game valt nog het beste te vergelijken met Final Fantasy X, vanwege het lineaire spelverloop en het meeslepende verhaal (al vind ik dat deel wel iets beter). Alleen het vechtsysteem is totaal op de schop gegaan en is erg vernieuwend te noemen. Het is een mix van realtime en turnbased gevechten waarbij je niet zozeer op micro niveau alle acties van je personages afzonderlijk selecteert, maar waarbij je meer op macro niveau je hele team aanstuurt en tussen speciale rollen wisselt (zoals een medic, commando, saboteur etc.). Het is een systeem dat verrassend goed werkt en veel tactische mogelijkheden biedt. Wat ook een positieve ontwikkeling is, is dat je party automatisch gehealed wordt na elk gevecht en dat je meteen de battle opnieuw kan doen als je een keer doodgaat. Scheelt een hele hoop frustratie, zonder dat de uitdaging verloren gaat.

Wat betreft de structuur van het spel zit ik een beetje met een dubbel gevoel. Ik snap de kritiek op de eerste helft van het spel. Die is namelijk extreem lineair. Meestal loop je op een zeer smal pad, vecht met een paar vijanden die daar rondlopen, pakt een treasurechest links en rechts, komt bij een savepoint, vecht tegen een eindbaas en kijkt een hele zooi mooie cutscenes tussendoor. Dit proces herhaalt zich vele malen en kan op den duur een beetje gaan vervelen omdat je totaal niet de vrijheid hebt die je in de meeste rpg’s tegenkomt. De lieflijke dorpjes waar jrpg’s bekend om staan schitteren door afwezigheid. Ik koop ook liever nieuwe spulletjes bij de lokale marktkraampjes dan bij zo’n stom savepoint. Het voordeel van zo’n structuur echter is dat de vaart er goed in wordt gehouden en dat het verhaal zich beter kan ontvouwen. En dat verhaal is zoals we van Final Fantasy gewend zijn weer erg sterk. Later in het spel krijgt de game echter een grote omwenteling als je in een reusachtig gebied aankomt waar je wel die grote vrijheid hebt die je van een rpg verwacht. Hier kun je vele uren besteden aan sidemissions, schatten verzamelen of je characters trainen. Ik vond echter dat het verhaal en de ontwikkeling van de personages een flink stuk minder interessant werden vanaf dit punt. Na een behoorlijke tijd in dit gebied wat te hebben aangekloot verlangde ik zelfs weer terug naar die oude structuur waar je constant aan het genieten was van mooie cutscenes en nieuwe omgevingen.

Maar het is hoe je het ook went of keert een magisch mooi spel. Het vechtsysteem is misschien wel het beste van de hele serie, en het verhaal en de personages zijn weer van hoog niveau. Final Fantasy XIII was het lange wachten meer dan waard.

Leuke bespreking. Ik kom niet verder dan een mager 3'tje voorlopig. Ik vind het vechtsysteem net erg dunnetjes - het lijkt wel of de designers niet voluit durfden gaan voor een realtime/action systeem. Als je dan toch tot één karaktertje beperkt wordt hadden ze je tenminste de volledige controle hierover kunnen geven. Nu zit je de eerste 20-25 uur voornamelijk naar het scherm te staren en A in te duwen. (en af en toe eens van paradigm wisselen - maar vaak zijn twee, hooguit drie combinaties al voldoende). Het is dan ook een verademing dat je na 20 uur eindelijk eens je eigen team kan samenstellen. Ik denk dat ik zelden een spel heb gespeeld dat zo saai is - ware het niet dat het er zo mooi uit ziet en de muziek weer erg knap is had ik het wellicht nooit terug uit de kast gehaald. Ik vind het in ieder geval één van de mindere van de reeks en tot nog toe het meest overhypte spel van 2010.

Oh. En het heeft in de vorm van Snow (über-poser) en Hope (über-whiner) ook nog eens de twee meest irritante personages die ik in tijden gezien heb. Definitieve score volgt bij mij nog - als ik me er toe kan brengen om het ook echt uit te spelen. Maar dat het zeker geen 4 of 5 wordt kan ik je nu al vertellen.

Ik ben er ook nog niet helemaal over uit en ik kan mijn vinger er nog niet op leggen. Het voelt achteraf gezien allemaal toch niet zo geweldig aan als deel 10.

Aan het verhaal ligt het niet eens, die is intrigerend genoeg maar ik mis gewoon wat ….

Ik vond het ook wat magertjes. Verhaal en battle system prima in orde, maar het mist hem aan de bijzaakjes.

Je hebt niet de mogelijkheid side-quests te doen, op die missies na dan. Ik mis vooral het vermaak buiten het verhaallijn om.

avatar van PsxPs2Ps3
deze vind ik erg tegenvallen een 3,5 alvast*

PsxPs2Ps3 schreef:
deze vind ik erg tegenvallen een 3,5 alvast*

Alvast, mag ik vragen hoe ver je bent? Probeer het spel eerst eens uit te spelen en geef dan een oordeel Ikzelf vond het begin ook matig (kwam toen uit op een 3,5*) maar na chapter 11 ging het cijfer meteen omhoog en ik schommel nu tussen een 4*-4,5*

SvV_Ying
Ik ben zelf bij chapter 10 en zit nu al rond de 4,5*. Kan je nagaan als ik eenmaal bij chapter 11 ben

avatar van Bahamut Zero
Hou je dan maar vast want in chapter 11 komt het echte Final Fantasy gevoel weer terug.

avatar van fabblwaps
Wauw, wat vind ik dit een teleurstelling. Ik heb zelf Final Fantasy VIII, IX en anthology (verzameling van wat oude FF's) gespeeld op de eerste playstation en vond het fantastisch.

Bij deze FF hebben ze helaas het gevechtsysteem veranderd waardoor ik niet meer elk karakter kan besturen. Het verhaal is tot nu toe (ik zit in chapter 9 of 10 ofzo) zo geschreven dat nooit alle personages bij elkaar zijn en ik dus niet zelf een team kan samenstellen.

Ook vind ik de voice acting van sommige belangrijke karakters om te huilen, met veel gekreun en gehijg (mijn broertje dacht dat ik een pornofilm aan het kijken was ) en ik vind het jammer dat je niet meer gewoon in de stad kunt lopen en winkels, hotellen enz bezoeken.

Ik wacht nog met een cijfer tot ik 'm heb uitgespeeld, maar verwacht dat die niet hoger dan een 3 of 3,5 zal worden
Toch zijn er ook dingen die me beter bevallen, bijvoorbeeld de typische final fantasy sfeer die weer aanwezig is, maar dit maal lekker modern. De muziek bevalt me over het algemeen wel, met enkele uitzonderingen zoals het chocobo muziekje dat totaal verkracht is. Verder zijn de geweldige filmpjes ook weer van de partij.