Final Fantasy XIII (2009)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Final Fantasy XIII speelt zich af in de wereld van Cocoon. Gecreëerd door een supernatuurlijk wezen, ook wel onder de naam Fal'Cie bekend, is Cocoon de veilige haven voor de mensheid tegen de vijandelijke invloeden die van Pulse afkomen. Communicatie tussen Cocoon en Pulse wordt streng verboden door de heilige regering van Cocoon, genaamd The Sanctum. Een bewoner die toch probeert om contact met Pulse te leggen wordt door het Sanctum direct verbannen van Cocoon. Wanneer een voormalig Cocoon soldaat met de naam Lightning op missie is op Pulse om een Pulse Fal'Cie te vernietigen, wordt zij samen met twee andere bannelingen, Vanille en Hope, gekozen tot Pulse Fal'Cie slaven. Met de nieuwe krachten die ze nu als Pulse L'Cie heeft maar het risico dat ze in een Cie'th veranderd als ze haar 'Focus' niet op tijd voltooid. De 'Focus' die zij meekrijgt is om haar thuiswereld Cocoon te vernietigen...

Ik word niet echt veel wijzer van dit plot.

avatar van metaledje
Een final fantasy op de ps3!!!!! lijkt me een lust voor het oog

avatar van Zuzuu
Goodfella_90 schreef:
Ik word niet echt veel wijzer van dit plot.

Klopt, het eerste plot was niet goed, maar die heb ik snel gecorrigeerd.

Dit klinkt interessant en als het goed uitgewerkt wordt, wat ik me heel goed kan voorstellen dat dat inderdaad gebeurt, zal dit waarschijnlijk een top spel zijn!

avatar van rpger
Dit wint de prijs voor meest vage en rare omschrijving van een game op de meter! "real time role playing game" (?)

avatar van Tsjo-Wi
rpger schreef:

Wat is daar raar aan? Het is dus niet turn based maar real time, net als deel XII.

avatar van 7higer7
o wat ga ik uitkijken naar deze game !
heb deze trailer al honderd keer bekeken http://video.google.nl/videoplay?docid=-9140588976887357469&q=final+fantay+XIII&total=3132&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=1 dit zal zonder meer mijn favoriete game in het eerste kwartaal van 2008 worden als ik dan al tenminste van assasins creed verlost ben

avatar van rpger
Tja al die gerenderde fimpjes, daarvan weten we wel dat ie er altijd goed uit zien, verhaal zal ook wel ok zijn, maar gaat om de gameplay, en die vind ik bij de FF serie maar matig.

Stefan_Ying
Hoog op de verlanglijst! eindelijk een goede RPG op PS3

Wanneer komt dit spel uit in NL?

avatar van J.Bell
Ik las ergens 15 November, maar dat zal wel niet kloppen...

Een goede reden om een PS3 aan te schaffen!

avatar van Zidane007nl
Zeker weten dat het geen 15 november wordt. Reken er maar erop ergens volgend jaar.

Jammergenoeg komt ie nu ook voor de xbox 360. Ik hoop wel dat er verschillen tussen de xbox 360 versie en PS3 versie zullen zijn, want anders zijn degenen die voor dit spel een PS3 hebben aangeschaft écht genaaid.

avatar van rpger
Niks is meer exclusive, ga er maar vast aan wennen. De PS3 doet het gewoon niet geweldig in de verkoop, logisch dat men zijn chips op meerdere systemen inzet, er zijn veel meer mensen met een xbox (en nog veel meer met een PC, dus daar kunnen we hem ook op verwachten)

rpger schreef:

'nog veel meer met een PC'
FF is altijd al een consolegame geweest, helaas. Vroeger had je ook nog niet zo'n last van piraterij, dus de PC is wel ondenkbaar.
Verder heeft het ook wel te maken met het feit dat SE te hoge productiekosten kreeg. Hoe dan ook, ik hoop dat ze de PS3 op de E3 wel gaan verrassen.

Tharoy schreef:

Jammer genoeg zegt ie. Het is alleen maar goed dat titels op meerdere console's uitkomen. Het is goed voor de concurrentie die het publiek (wij dus) alleen maar ten goede zal komen. Kijk eens wat er met game's zoals Enchanted Arms en Lost Planet toen die op de PS3 verschenen. Meteen voor een lagere prijs in de schappen en ook GTA IV bracht veel goeds met zich mee omdat de X-Box 360 meteen in prijs zakte. Ik ben heel blij met dit nieuws. Ben een heel grote fan van Final Fantasy en deel 13 zou eindelijk weer eens een goede kunnen worden sinds deel 10. Ben razend benieuwd

avatar van Naomi Watts
Niet zo vreemd lijkt mij? Vind het anders ook minder. FF hoort op één console thuis en dat is de PS.

Naomi Watts schreef:

Dat zegt iedereen, totdat de dollars om de hoek komen kijken. Wen er maar aan. Dit gaat met veel meer games gebeuren.

avatar van Naomi Watts
Uiteraard, erg jammer maar helaas. Zoveel stelt de franchise niet meer voor met die realtime battle bullcrap. Als dat bij de volgende twee FF's ook is haak ik af.

jorisje123456
Ik hoop nog steeds dat hij ook op PC komt!

avatar van Caroline
Vroeger kwamen de Final Fantasy's toch ook op de NES/Snes etc uit?

avatar van rpger
10 is nooit op de PC uitgebracht, maar 7 & 8 wel. Aangezien Microsoft hem gaat uibrengen is de kans vrij groot.

Caroline schreef:
Vroeger kwamen de Final Fantasy's toch ook op de NES/Snes etc uit?

De Final Fantasy franchise was t/m deel 6 te vinden bij Nintendo. Daarna kwam Playstation die vanaf deel 7 het stokje overnam van Nintendo, dit ten grote spijt van Nintendo...

Dat waren ze toch zelf schuld toendertijd, dacht ik. Heb ooit gelezen dat FFVII nog aangeboden is aan Nintendo om uit te geven, maar geweigerd, wegens homo-erotic en inappropriate sexual content (In het hoerenhuis in Sector 7 en in Don Corneo's mansion).

Kan een rumor zijn, maar kan ook best kloppen, Nintendo staat bekend om hun kuisheids veranderingen (geen bloed bij Mortal Kombat). Bij de ouwe snes en nes finals zijn ook een paar absurde aangepassingen gedaan. Bij de japanse versie van FFIV bijvoorbeeld, heeft de slaapkamer van Cecil een dubbelbed, omdat dit zou implyen dat Cecil en Rosa ongehuwde sex met elkaar hebben, is het in de amerikaanse versie een enkel bed geworden en kreeg Rosa een eigen kamer .

Ik dacht eigenlijk dat Squaresoft met Nintendo brak omdat ze niet verder wilden met het cartridge format. Weet het niet zeker, hoor.

J.Bell schreef:
Een goede reden om een PS3 aan te schaffen!

Naja ik weet niet wie er zo gek is 400-500 euro uit te geven voor 1 spel..
maarja, hij komt nu ook voor de xbox..

Zelf boeit het mij niet, vind FF niet echt leuk.
En ik beschik over beide console, dus dan maakt het ook niet uit.

Wat wel goed is, is dat er minder exclusives zijn.
Nu maakt het de keuze voor welke console te kiezen veel makkelijker.
Alle spellen moeten gewoon op beide consoles komen.
En dan de online downloadbare games moeten verschillend zijn.

Squall Lionheart schreef:

Ging volgens mij toch echt om de $$$ Maar ik kan me ook wel iets in jou verhaal vinden. Weet het eerlijk gezegd niet...

avatar van Caroline
Het was toch goedkoper om spellen voor de PS te maken dan voor de Snes? Ik dacht dat het daar mee te maken had.

Trouwens, als er in de japanse versie wel gewoon een dubbel bed staat, heeft het dan niet gewoon met de Amerikaanse samenleving te maken?

Caroline schreef:
Het was toch goedkoper om spellen voor de PS te maken dan voor de Snes?

Dat lijkt me stug, je zult wel de Nintendo 64 bedoelen

avatar van Caroline
Ja ik ben niet zo thuis in die oudere consoles. Tot mijn grote spijt hadden we thuis alleen zo'n suffe cd-i (en ook alleen omdat mijn vader die dingen verkocht).

Dus ik zal waarschijnlijk wel nintendo 64 bedoelen .