Final Fantasy XIII (2009)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Final Fantasy XIII speelt zich af in de wereld van Cocoon. Gecreëerd door een supernatuurlijk wezen, ook wel onder de naam Fal'Cie bekend, is Cocoon de veilige haven voor de mensheid tegen de vijandelijke invloeden die van Pulse afkomen. Communicatie tussen Cocoon en Pulse wordt streng verboden door de heilige regering van Cocoon, genaamd The Sanctum. Een bewoner die toch probeert om contact met Pulse te leggen wordt door het Sanctum direct verbannen van Cocoon. Wanneer een voormalig Cocoon soldaat met de naam Lightning op missie is op Pulse om een Pulse Fal'Cie te vernietigen, wordt zij samen met twee andere bannelingen, Vanille en Hope, gekozen tot Pulse Fal'Cie slaven. Met de nieuwe krachten die ze nu als Pulse L'Cie heeft maar het risico dat ze in een Cie'th veranderd als ze haar 'Focus' niet op tijd voltooid. De 'Focus' die zij meekrijgt is om haar thuiswereld Cocoon te vernietigen...

Nee bedankt - een deel 2 van dit misbaksel hoeft echt niet. Vergeten die hele hap, die spin-offs, de hemeltergend slechte mmorpg en gewoon fris aan deeltje XV beginnen. En ditmaal wel met een interessant verhaal, interessante karakters en wereld en ervoor zorgen dat je niet eerst door 25 uur miserie moet 'spelen' vooraleer je aan een enigzins acceptabel (maar nog steeds mager) spel komt.

avatar van harm1985
Ga em niet zomaar blind kopen zoals ik dat bij FFX-2 wel gedaan heb. Op zich was dat best vermakelijk, maar geen 60 euro waard, gelukkig kwam FFXII niet veel later. Vraag me af, aangezien dit spel gebaseerd is op content die Square over had, waarom dat niet in het eerste deel zit, en wanneer ze dan aan deel 2 begonnen zijn. Had best nog wel ff willen wachten op wat extra content, zo veel tijd zit er nu ook weer niet tussen FFXII en FFXIII.

avatar van JacoBaco
Zo, gister de 30 uur gepasseerd. Zit in chapter 11 en da's een sneeuwgebied. Volgens mij zit ik nu toch wel op 75 a 80% van de game. Iedereen heeft zijn eigen tempo, maar volgens mij speel ik redelijk vlot. Best een paar pittige boss battles gehad, maar ik heb mij er al aardig doorheen geknokt. Het vechtsysteem vind ik heel goed werken, maar ik moest het wel eerst even rustig uitpluizen. En ja zoals altijd, als je het eenmaal weet, is het heel erg makkelijk. Het verhaal is wel ok, maar ik ben er niet van onder de indruk. Het zijn verder echt levels waar je doorheen loopt en die zijn echt niet altijd even interessant. Hoewel ik nu al een aantal weken regelmatig speel, is alleen de open wereld waar je op een gegeven moment komt mij bijgebleven. De andere levels ben ik nu al een soort van kwijt, dus dat zegt genoeg voor mij. O ja, de ijsgrot in het begin van de game is het mooist tot nu toe. Maar dat was dus al in het begin. De rest ervaar ik als ongeïnspireerd. Ik beleef nog steeds lol aan de game en ik ga hem ook zeker uitspelen, maar daarna echt nooit en nooit meer. Gewoon te veel levels waar ik geen kloot aan vind. En het verhaal is nog steeds niet meeslepend op dit moment. Als de laatste 15 uur ofzo nog wat bijzondere dingen met zich meebrengen, dan kom ik misschien uit op een 4,0 en anders een dikke 3,5.

Vervolg officieel aangekondigd voor 2011: Final Fantasy XIII-2

Final Fantasy XIII-2 will be released in Japan this year, but in Europe "next winter", according to Square Enix. We asked whether that means winter 2011 or 2012, but the developer's European press office couldn't confirm...

De site is al online met een eerste trailer.

avatar van JacoBaco
Nou, dat was het dan. Ik heb er even veel tijd in gestoken, want ik heb FF 13 in een week of 5 uitgespeeld. En dit is mij gelukt in iets meer dan 50 uur. Het viel niet altijd mee, want er zitten wat hardnekkige boss battles tussen. En soms dacht ik dan even, dit is onmogelijk. Maar toch zijn de meeste allemaal makkelijk binnen 5 of 10 minuten te verslaan. Alles hangt af van de juiste Paradigm en vaak was het wel even irritant om daar achter te komen. Maar als je eenmaal lekker bezig bent, is het gevoel van controle heerlijk om te ervaren. Leuk hoe je zo'n gigantische boss de pan inhakt. Dat geeft echt voldoening.

Qua gameplay niets mis met deze game. Turned based is niet helemaal mijn ding, maar voor FF maak ik natuurlijk een uitzondering. De graphics zijn natuurlijk ook om je vingers bij af te likken, maar verder viel het vaak toch een beetje tegen. De game dan, niet de graphics natuurlijk. Vooral bij FF VII, VIII en IX heb ik ontzettend genoten van de muziek. Ik heb ze allemaal op CD en af en toe moet ik het gewoon weer even luisteren. FF VII blijft de beste muziek hebben. Prachtig hoe muziek en beeld zo mooi met elkaar kunnen samenwerken. Dus ja, de muziek in FF XIII valt erg tegen. Ook het verhaal vind ik geen verhaal om over naar huis te schrijven. Beter dan de gemiddelde game, maar voor FF begrippen niet goed genoeg. Al moet ik zeggen dat het ook niet meevalt natuurlijk. We zitten al bij deel 13 en zie dan maar eens origineel te blijven. En de plaatsen (de levels) waar je allemaal komt, zijn ook niet echt van hoog niveau. Gelukkig zijn de personages wel goed uitgewerkt, maar dat mag ook wel bij een game waar je minstens 45 uur mee bezig bent.

De final boss is pittig, maar ook wel weer goed te doen. Het zijn 2 gevechten achterelkaar, dus zorg er in ieder geval voor dat je er op dat moment ook echt even de tijd voor hebt. En ja, een vrij uitgebreid einde natuurlijk wat gepaard gaat met een prachtig filmpje en dan ineens besef je, hey, dit was het dan, ik ben klaar. En toen kwam het gevoel van ontevredenheid. Na 52 uur spelen, had ik iets meer voldoening willen krijgen. Maar helaas!

Final Fantasy XIII is misschien net niet de moeite waard omdat er erg veel tijd in gaat zitten.

Aldus mijn mening.

avatar van Donkerwoud
Ik heb hier eens eerder gezegd dat ik deze niet meer de kans ga geven. God, wat ben ik blij dat ik soms door mijn eigen starheid heen kan kijken. Ik zit nu een uurtje of tien in de game en ik ben weer verkocht, eindelijk weer een klassiek episch avontuur met schitterende graphics.

Lees hierbven over het feit dat er wel 45 tot 60 uur in gaat. Ik vind persoonlijk het grootste nadeel. Het spel probeert mainstream te worden en dat merk je al aan de speelduur en het kinderlijk eenvoudige nivau in de eerste 30 uur. Vroeger kon je dik 100 uur in FF kon steken en em daarna nog een keer spelen vanwege de vele extra`s etc. deze game houd je de eerste 30 uur in een wurggreep en laat je en iet los, het is heel linear en turn based allemaal en eigenlijk bedoelt om je lang genoeg aan het concept te laten wennen helaas zat dat bij mij na 8 speeluurtjes al wel goeden dan kan je niet doorlevellen omdat dat gepaard gaat met de verhaallijn etc.. As je dan eindelijk die langverwachte vrijheid krijgt valt het eigenlijk nog tegen omdat de game gewoon lang niet zo uitgebreid is als de voorgaande delen. Ik vind het geen slechte game, en mede omdat ik voor 17,5 op heb gepikt is het en redelijk goede ervaring geweest. Maar wat ben ik blij dat ik hier geen 60 euro voor betaald. Andere delen uit de serie zijn voor mij wel 120 euro waard, deze blijft schromelijk achter bij zijn voorgangers. een 3,5 voor het grafische deel en omdat het nog steeds geen bagger is, maar dit had gewoon een 5 geweest als Square Enix zijn trouwe volgers iets meer tegemoet was gekomen.

Sinner schreef:

Jij hebt hem hetzelfde ervaren als ik aan je reactie te lezen.

1,5
nuf
Onbegrijpelijk dat mensen zo'n hoog cijfer geven aan een game met GEEN GAMEPLAY.
Misschien zagen ze het als een film, maar de film was ook al kut.

Vind hem juist erg dynamisch. Maar goed het begrip is vrij subjectief.

avatar van MrDrx
Grootste ff faal. jammer hoor.

1,5
Irritant spel, alleen maar cutscenes waar dat kind zit te janken. Combat is ook niet echt top. Veelste linear levelen kan bijna net zo goed automatisch gaan dan zelf dat crystarium omhoog doen. Er is af en toe een tak maar ja ook niet veel meer.

Ik begrijp die hoge score echt niet.

7 Maanden geleden heb ik Final Fantasy 13 gekocht, en ben ik begonnen met spelen. Dat is alweer een aardige poos geleden, dus hou ik een vrij globale review.
Hiervoor heb ik Final Fantasy VII gespeeld op de PSX (Niet uitgespeeld, maar wel ver gekomen) en een klein stukje van deel VIII en IX. Final Fantasy VII vond ik een boeiend spel, het had een interessant verhaal, interessante characters, leuke gevechten en was erg divers qua levels. Gezien ik na VII (en VIII, IX) geen Final Finatasy spellen meer gespeeld heb, kan je je wel voorstellen dat de overstap naar Final Fantasy XIII op elk gebied een grote stap was.

7 maanden geleden ben ik dus begonnen met het spelen van FF13. Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vind het spel al vanaf het begin moeilijk te begrijpen. Je wordt al gauw overvallen met woorden als l'cie, fal'cie, Cie'th, Pulse l'cie, Pulse fal'cie, Sanctum fal'cie enz. Ikzelf had en heb nog steeds erg veel moeite om alles goed te kunnen volgen, omdat ik niet alle woorden goed uit elkaar kan halen. Ook vind ik de levels erg eentonig. Ze veranderen wel van uiterlijk, maar het blijven smalle paadjes met een vlakke ondergrond waarop links en rechts monsters verschijnen. Misschien niet storend voor een uurtje, maar na urenlang hetzelfde doen krijg je er wel een beetje genoeg van... Tot nu toe moet het spel het vooral van de tussenfilmpjes hebben die regelmatig verschijnen, die wel erg mooi en (zover ik er iets van begrijp) boeiend zijn.

Het battlesysteem is flink veranderd ten opzichte van FF7. Je kan niet meer levelen door middel van exp, maar krijgt voor elk gevecht Crystal Points (CP) waarmee je je character handmatig kan upgraden. Ik vind het niet zozeer een grote vooruitgang, maar het maakt het natuurlijk wel een stuk realistischer en minder technisch. Over de gevechten ben ik wat minder te spreken. Bij een gevecht hoef je eigenlijk alleen maar telkens op A (xbox) te drukken en zo nu en dan via LB een andere opstelling (Paradigm) te kiezen. Natuurlijk kan je ook via een andere knop zelf je aanvallen kiezen, maar ik zie geen reden om dat de doen aangezien het zo ook lukt en het dan alleen maar meer tijd kost.
In Chapter9 kwam ik op een gegeven moment niet voorbij een eindbaas, en heb ik het spel even weggelegd. Vanwege de tegenvallende en eentonige gameplay heb ik het spel de maanden daarop niet meer aangeraakt, totdat ik gister weer zin kreeg om verder te spelen.

Ik ben momenteel bij een baas, halverwege chapter10. Maar tot nu toe vind ik het spel nog steeds eentonig, moeilijk bij te houden qua verhaal, en erg tegenvallen. Als het goed is wordt het eentonige spel in Chapter11 omgetoverd tot een erg open en leuke game. Ik ben dus erg benieuwd wat me te wachten staat. En begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk om een RPG te spelen, en vooral als de naam Final Fantasy erop staat. Maar het spel moet dan wel aan z'n naam voldoen, en dat heeft dit deel tot nu toe nog niet bij mij gedaan. Tot zover: 3 sterren.

avatar van CarealotCarrot
Final Fantasy XIII, ach, alles is er toch al over gezegd? Veel mensen zijn vooral negatief, mede dankzij je beperkte vrijheid.

En je wordt inderdaad erg beperkt in je keuzes in het begin. Ik vind het dan niet erg dat er maar een pad is (was ook zo in FFX), maar dat je maar twee aanvalsmogelijkheden hebt vind ik niet kunnen. De eerste pakweg tien(!!) uur van de game bestaat de combat uit op kruisje drukken. Daarnaast wordt je qua verhaal meteen in het diepe gegooid, er wordt met veel termen/namen gestrooid waardoor ik in het begin behoorlijk in de war was. Dit resulteerde erin dat de eerste tien uur een groot drama waren waar ik mij met moeite doorheen heb moeten worstelen. Na die eerste tien uur heb je eindelijk je team bij elkaar en genoeg aanvallen zodat er tenminste wat afwisseling is. Al zullen veel mensen al zijn afgehaakt tegen deze tijd. Nee, het begin is niet echt leuk en dat het verhaal niet bijster interessant is helpt ook niet mee.

Na 20-25 uur bereikte ik eindelijk Gran Pulse en dan begin je eindelijk vrijheid te krijgen. Vrijheid die ik hard nodig had . Hier kun je over een gigantische map rondlopen en zelfs side-questen (Cieth Stones)! Daar werd ik wel blij van. De Side-quest monsters hadden tenminste wat meer tactiek nodig dan de normale monsters.

Sure, de game ziet er goed uit en ik vond de wereld uiteindelijk interessant worden. Maar het verhaal en de karakters (die Hope is maar een klote kind) konden me nergens raken of boeien en dat is de eerste keer voor mij in een FF game. Ik heb uiteindelijk wel plezier gehad door de side-quests te doen, maar een FF hoor je te spelen voor de main quest, maar die kon me, afgezien van de bazen, uiteindelijk niks schelen en dat is toch wel een groot gemis.

PC versie nu te pre-orderen op Steam. De andere delen in de XIII trilogy volgen ook nog...

Ik ben nu een kleine twee uur onderweg en het valt me niet tegen. Ik was toch altijd een beetje huiverig om aan FF te beginnen aangezien de games altijd een ver van mijn bed show waren. De combat is heel erg wennen, maar het werkt wel. Nou ja de camera doet soms een beetje raar. Het verhaal bouwt rustig op en werkt toe naar een logisch punt. Ik hoop alleen niet dat ze het te lang uitstellen.

Ik ben benieuwd wat ik nog voorgeschoteld ga krijgen.

En dan lees je ineens je bericht uit 2015 terug om tot de conclusie te komen dat je FF XIII nooit hebt uitgespeeld. Toen der tijd ben ik bij hoofdstuk 11 of zo gestopt, omdat ik er helemaal klaar mee was. Nu twijfel ik echter of ik de game niet gewoon nog een kans moet geven. Kijken of het me nu wel kan bekoren.

En vijftien dagen later ben ik weer op het punt waar ik in 2015 was gestopt. Deze keer weet de game me meer te boeien, maar ik zie wel waarom ik toen ben gestopt. Aardig wat frustraties in hoofdstuk 10 en het begin van 11 deden me toendertijd denk ik niet veel goeds. Deze keer ga ik hem wel helemaal doorspelen. En wie weet, misschien speel ik deel 2 ook nog wel (maar eigenlijk alleen, omdat ik hem ook al heb liggen ).

Na iets minder dan 40 uur is het me uiteindelijk gelukt om de game helemaal uit te spelen. Ik kan het woord L'Cie en Fal'Cie niet meer horen en zinnen met: "Enemies of Cocoon" al helemaal niet. Naar het einde toe werd dit gelukkig wel minder, maar de personages zijn zo eendimensionaal dat het me op een gegeven moment niet veel kon boeien of ze bleven leven of niet.

Hope is de enige die een beetje diepgang krijgt, maar op een gegeven moment hebben de schrijvers het volgens mij ook maar opgegeven. Eigenlijk vond ik alleen Fang een beetje boeiend.

Het was uiteraard niet allemaal kommer en kwel, want ik heb hem tenslotte uitgespeeld. Ik denk dat dit met name door de combat komt. Die had ik deze keer beter onder de knie. FF13 was wel oké, maar het zal me niet lang bij blijven. Wel ga ik (over een tijdje) een poging wagen aan deeltje twee. Kijken hoe die is.

Voor nu: 3*

avatar van harm1985
Me aan een replay gewaagd. In eerste instantie wilde ik alleen een main story doen. Uiteindelijk ook alle cie'th missies gedaan, ultimate weapons behaald en crystatrium gemaxt. Tot Gran Pulse is het wel vrij saai en lineair. Daarna komt het spel echt los, maar dan heb je er al 20 uur op zitten. Mijn cijfer verlaagd naar 4*.

Uiteindelijk heb ik echt wel veel plezier gehad aan Final Fantasy 13. De game is alleen echt heel lineair dus soms lijkt het meer te lonen om gewoon de youtube versie te kijken bij wijze van. Je mist dan in principe niets.

Het verhaal was ook best boeiend tot aan het wazige einde, maar gelukkig houden de personages het geheel goed overeind.

Het vechtsysteem is aan de ene kant wel gaaf en diepgaand, maar het speelt wel heel geautomatiseerd op een gegeven moment. Dat gecombineerd met de oneindige wandelgangen en het besturen van 1 personage maakt het dus dat als je alle cutscenes gewoon kijkt op YouTube je praktisch net zo goed het spel hebt gespeeld. Maar ja, over het algemeen vond ik het wel weer een leuke final fantasy.