Final Fantasy XIII (2009)
PlayStation 3 / Xbox 360 / PC
RPG
single player
Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix
Final Fantasy XIII speelt zich af in de wereld van Cocoon. Gecreëerd door een supernatuurlijk wezen, ook wel onder de naam Fal'Cie bekend, is Cocoon de veilige haven voor de mensheid tegen de vijandelijke invloeden die van Pulse afkomen. Communicatie tussen Cocoon en Pulse wordt streng verboden door de heilige regering van Cocoon, genaamd The Sanctum. Een bewoner die toch probeert om contact met Pulse te leggen wordt door het Sanctum direct verbannen van Cocoon. Wanneer een voormalig Cocoon soldaat met de naam Lightning op missie is op Pulse om een Pulse Fal'Cie te vernietigen, wordt zij samen met twee andere bannelingen, Vanille en Hope, gekozen tot Pulse Fal'Cie slaven. Met de nieuwe krachten die ze nu als Pulse L'Cie heeft maar het risico dat ze in een Cie'th veranderd als ze haar 'Focus' niet op tijd voltooid. De 'Focus' die zij meekrijgt is om haar thuiswereld Cocoon te vernietigen...
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=d5dGi0a0_Z4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Final Fantasy XIII-2 will be released in Japan this year, but in Europe "next winter", according to Square Enix. We asked whether that means winter 2011 or 2012, but the developer's European press office couldn't confirm...
De site is al online met een eerste trailer.
Qua gameplay niets mis met deze game. Turned based is niet helemaal mijn ding, maar voor FF maak ik natuurlijk een uitzondering. De graphics zijn natuurlijk ook om je vingers bij af te likken, maar verder viel het vaak toch een beetje tegen. De game dan, niet de graphics natuurlijk. Vooral bij FF VII, VIII en IX heb ik ontzettend genoten van de muziek. Ik heb ze allemaal op CD en af en toe moet ik het gewoon weer even luisteren. FF VII blijft de beste muziek hebben. Prachtig hoe muziek en beeld zo mooi met elkaar kunnen samenwerken. Dus ja, de muziek in FF XIII valt erg tegen. Ook het verhaal vind ik geen verhaal om over naar huis te schrijven. Beter dan de gemiddelde game, maar voor FF begrippen niet goed genoeg. Al moet ik zeggen dat het ook niet meevalt natuurlijk. We zitten al bij deel 13 en zie dan maar eens origineel te blijven. En de plaatsen (de levels) waar je allemaal komt, zijn ook niet echt van hoog niveau. Gelukkig zijn de personages wel goed uitgewerkt, maar dat mag ook wel bij een game waar je minstens 45 uur mee bezig bent.
De final boss is pittig, maar ook wel weer goed te doen. Het zijn 2 gevechten achterelkaar, dus zorg er in ieder geval voor dat je er op dat moment ook echt even de tijd voor hebt. En ja, een vrij uitgebreid einde natuurlijk wat gepaard gaat met een prachtig filmpje en dan ineens besef je, hey, dit was het dan, ik ben klaar. En toen kwam het gevoel van ontevredenheid. Na 52 uur spelen, had ik iets meer voldoening willen krijgen. Maar helaas!
Final Fantasy XIII is misschien net niet de moeite waard omdat er erg veel tijd in gaat zitten.
Aldus mijn mening.
3,5*
Nee bedankt - een deel 2 van dit misbaksel hoeft echt niet. Vergeten die hele hap, die spin-offs, de hemeltergend slechte mmorpg en gewoon fris aan deeltje XV beginnen. En ditmaal wel met een interessant verhaal, interessante karakters en wereld en ervoor zorgen dat je niet eerst door 25 uur miserie moet 'spelen' vooraleer je aan een enigzins acceptabel (maar nog steeds mager) spel komt.
Jij hebt hem hetzelfde ervaren als ik aan je reactie te lezen.
Misschien zagen ze het als een film, maar de film was ook al kut.
Ik begrijp die hoge score echt niet.
Hiervoor heb ik Final Fantasy VII gespeeld op de PSX (Niet uitgespeeld, maar wel ver gekomen) en een klein stukje van deel VIII en IX. Final Fantasy VII vond ik een boeiend spel, het had een interessant verhaal, interessante characters, leuke gevechten en was erg divers qua levels. Gezien ik na VII (en VIII, IX) geen Final Finatasy spellen meer gespeeld heb, kan je je wel voorstellen dat de overstap naar Final Fantasy XIII op elk gebied een grote stap was.
7 maanden geleden ben ik dus begonnen met het spelen van FF13. Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vind het spel al vanaf het begin moeilijk te begrijpen. Je wordt al gauw overvallen met woorden als l'cie, fal'cie, Cie'th, Pulse l'cie, Pulse fal'cie, Sanctum fal'cie enz. Ikzelf had en heb nog steeds erg veel moeite om alles goed te kunnen volgen, omdat ik niet alle woorden goed uit elkaar kan halen. Ook vind ik de levels erg eentonig. Ze veranderen wel van uiterlijk, maar het blijven smalle paadjes met een vlakke ondergrond waarop links en rechts monsters verschijnen. Misschien niet storend voor een uurtje, maar na urenlang hetzelfde doen krijg je er wel een beetje genoeg van... Tot nu toe moet het spel het vooral van de tussenfilmpjes hebben die regelmatig verschijnen, die wel erg mooi en (zover ik er iets van begrijp) boeiend zijn.
Het battlesysteem is flink veranderd ten opzichte van FF7. Je kan niet meer levelen door middel van exp, maar krijgt voor elk gevecht Crystal Points (CP) waarmee je je character handmatig kan upgraden. Ik vind het niet zozeer een grote vooruitgang, maar het maakt het natuurlijk wel een stuk realistischer en minder technisch. Over de gevechten ben ik wat minder te spreken. Bij een gevecht hoef je eigenlijk alleen maar telkens op A (xbox) te drukken en zo nu en dan via LB een andere opstelling (Paradigm) te kiezen. Natuurlijk kan je ook via een andere knop zelf je aanvallen kiezen, maar ik zie geen reden om dat de doen aangezien het zo ook lukt en het dan alleen maar meer tijd kost.
In Chapter9 kwam ik op een gegeven moment niet voorbij een eindbaas, en heb ik het spel even weggelegd. Vanwege de tegenvallende en eentonige gameplay heb ik het spel de maanden daarop niet meer aangeraakt, totdat ik gister weer zin kreeg om verder te spelen.
Ik ben momenteel bij een baas, halverwege chapter10. Maar tot nu toe vind ik het spel nog steeds eentonig, moeilijk bij te houden qua verhaal, en erg tegenvallen. Als het goed is wordt het eentonige spel in Chapter11 omgetoverd tot een erg open en leuke game. Ik ben dus erg benieuwd wat me te wachten staat. En begrijp me niet verkeerd, ik vind het leuk om een RPG te spelen, en vooral als de naam Final Fantasy erop staat. Maar het spel moet dan wel aan z'n naam voldoen, en dat heeft dit deel tot nu toe nog niet bij mij gedaan. Tot zover: 3 sterren.
En je wordt inderdaad erg beperkt in je keuzes in het begin. Ik vind het dan niet erg dat er maar een pad is (was ook zo in FFX), maar dat je maar twee aanvalsmogelijkheden hebt vind ik niet kunnen. De eerste pakweg tien(!!) uur van de game bestaat de combat uit op kruisje drukken. Daarnaast wordt je qua verhaal meteen in het diepe gegooid, er wordt met veel termen/namen gestrooid waardoor ik in het begin behoorlijk in de war was. Dit resulteerde erin dat de eerste tien uur een groot drama waren waar ik mij met moeite doorheen heb moeten worstelen. Na die eerste tien uur heb je eindelijk je team bij elkaar en genoeg aanvallen zodat er tenminste wat afwisseling is. Al zullen veel mensen al zijn afgehaakt tegen deze tijd. Nee, het begin is niet echt leuk en dat het verhaal niet bijster interessant is helpt ook niet mee.
Na 20-25 uur bereikte ik eindelijk Gran Pulse en dan begin je eindelijk vrijheid te krijgen. Vrijheid die ik hard nodig had . Hier kun je over een gigantische map rondlopen en zelfs side-questen (Cieth Stones)! Daar werd ik wel blij van. De Side-quest monsters hadden tenminste wat meer tactiek nodig dan de normale monsters.
Sure, de game ziet er goed uit en ik vond de wereld uiteindelijk interessant worden. Maar het verhaal en de karakters (die Hope is maar een klote kind) konden me nergens raken of boeien en dat is de eerste keer voor mij in een FF game. Ik heb uiteindelijk wel plezier gehad door de side-quests te doen, maar een FF hoor je te spelen voor de main quest, maar die kon me, afgezien van de bazen, uiteindelijk niks schelen en dat is toch wel een groot gemis.
Ik ben benieuwd wat ik nog voorgeschoteld ga krijgen.
Hope is de enige die een beetje diepgang krijgt, maar op een gegeven moment hebben de schrijvers het volgens mij ook maar opgegeven. Eigenlijk vond ik alleen Fang een beetje boeiend.
Het was uiteraard niet allemaal kommer en kwel, want ik heb hem tenslotte uitgespeeld. Ik denk dat dit met name door de combat komt. Die had ik deze keer beter onder de knie. FF13 was wel oké, maar het zal me niet lang bij blijven. Wel ga ik (over een tijdje) een poging wagen aan deeltje twee. Kijken hoe die is.
Voor nu: 3*
Het verhaal was ook best boeiend tot aan het wazige einde, maar gelukkig houden de personages het geheel goed overeind.
Het vechtsysteem is aan de ene kant wel gaaf en diepgaand, maar het speelt wel heel geautomatiseerd op een gegeven moment. Dat gecombineerd met de oneindige wandelgangen en het besturen van 1 personage maakt het dus dat als je alle cutscenes gewoon kijkt op YouTube je praktisch net zo goed het spel hebt gespeeld. Maar ja, over het algemeen vond ik het wel weer een leuke final fantasy.