Final Fantasy IV (1990)

Alternatieve titel: Final Fantasy II

Game Boy Advance / Nintendo Wii / PlayStation / PlayStation Portable / Super NES

Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square

Cecil de duistere ridder is kapitein van de luchtmacht van Baron. Als zijn geweten in opstand komt tegen de laatste missie, ontheft de koning hem van zijn commando en stuurt hem met zijn vriend Kain naar de vallei Mist. Het tweetal ontdekt echter een kwaadaardig brein achter de koning: de tovenaar Golbez. Deze gebruikt de luchtmacht van Baron om alle kristallen te roven, zodat de Maan bereikt kan worden. Kain keert zich tegen hem, maar Cecil krijgt hulp uit andere hoek: zijn vriendin Rosa, de bard Edward, de Caller Rydia en de geniale Cid zijn een aantal van de personen die zich bij hem voegen.

avatar van Mojo Pin
Drie maal raden van wie die 0,5* komt...

avatar van Metalfist
Hmm, ik heb deze ooit is op de emulator gespeeld van GameBoy. [spoilerIs dit met Garland en een oude man die zeer goed kon toveren? Ik geloof dat zijn Tallah was... Als het het spel is dat ik in gedachten heb dan vond ik het toch echt wel zeer goed 4* maar ik stem pas tot ik het zeker weet dat het het juiste spel is.

avatar van sxesven
0,5*? Doe 's aan je hoofd voelen, jong. Ik ga net als Metalifst ook nog even niet stemmen tot ik 'm weer opgesnord heb en weer weet welke dit nu precies was. Zal echter wel degelijk een goed cijfer worden, want enkel Mystic Quest en VIII vond ik niet echt te pruimen.

avatar van Artifact
Zie ik daar een spoiler in de omschrijving?

edit: dank

avatar van Metalfist
nu zie ik pas hoe wazig mijn bericht is ik bedoelde dus dat ik dit spel ooit is op de emulator gespeeld van GameBoy. en als dit met Garland en een oude man is die zeer goed kon toveren dan zit ik juist, ik geloof dat zijn naam Tallah was... Als het het spel is dat ik in gedachten heb dan vond ik het toch echt wel zeer goed 4* maar ik stem pas tot ik het zeker weet dat het het juiste spel is.

avatar van paulisdik
Mojo Pin schreef:
Drie maal raden van wie die 0,5* komt...

Uhhh.... DoraRing.

avatar van Onderhond
Erg taaie knaap dit, zeker als je de Japanse versie voor je voeten krijgt. De Amerikaanse was vermakkelijkt.

Leuk, maar grafisch redelijk brak. Een aardige voorloper van FFVI, maar uiteindelijk toch de minste van alle SNES FF games.

Heb er mooi m'n tijd aan versleten. 4*

avatar van Metalfist
Maar ik ben er zeker van dat ik dit spel heb gespeeld op de emulator van GBA . Moet er dan niet bij de platforms GBA bij staan?

Jop, remake uitgekomen voor de Advance, gecorrigeerd .

avatar van Metalfist
Fantastisch en ineens maar mijn score gegeven
4.5*

Aaaaah de 1ste FF die ik ooit gamede en de 1ste echte RPG, gehuurd bij de videotheek voor op m'n Snes toen, ziekelijk een maand gehouden... (en toen gewoon aan m'n pa meegegeven toen 'ie films ging terugbrengen )

Wat een ervaring, ik kon het toen niet geloven dat het echt een werkende wereld was en dat je er invloed op kon uitoefenen, het hele concept van game veranderde ter plekke van een leuke bezigheid naar een intense, zelfs emotionele ervaring.
Ik kon het dan ook niet geloven toen m'n eerste character de groep gewoon verliet en vooral toen Cid zichzelf opofferde .

Jaren later pas hergamed op emulator, maar nog steeds even overweldigend, dat 10 pixels toch nog gevoel kunnen overbrengen is geweldig -> 5*

misterwhite
Deze lijkt me wat. Lijkt me een erg aardig verhaal. Binnekort eens een keertje spelen.

Berichten verplaatst naar Final Fantasy IV (2007)

avatar van Johnno87
Heb hem nu op PSP. Geweldige game. Grafisch echt zeer mooi opgepoetst en het speelt vertrouwt.

misterwhite
Niet volledig uitgespeeld maar het was er toch niet zo ver van het einde verwijderd. Waarom ik ben gestopt blijft voor mij zelfs een mysterie, ik denk gewoon even men interesse verloren door met een andere game te beginnen. I don't know... Heb best een beetje spijt, weet niet of ik nog de save heb (hoop van wel).

Ik heb best wel al genoten van de game. Erg leuk om een verhaal te volgen dat gemaakt wordt met pixelfiguurtjes. Zeer leuk verhaaltje met interessante personages. Op de GBA zijn de graphics wel goed dus maakt het wel nice.
Gameplay is zeer leuk maar ook best makkelijk, makkelijker dat andere leek het soms. Maar had ik geen probleem mee. En tenlaatste nog de soundtrack, weer erg mooi

avatar van Marcellussss
Mensen die dit nog niet gespeeld hebben kan ik de PSP versie aanbevelen; een beter excuus om die weer uit de kast te halen is er bijna niet. Bevat zowel het vervolg als een nieuw tussenstuk. Moet deze echter nog spelen dus of die de moeite waard zijn weet ik niet.

Dit is de beste versie van het spel naast het origineel voor de SNES zover ik weet. Superieur vergeleken met de DS en iOS versie, en helemaal vergeleken met de GBA versie; hoor dat deze vol met bugs zit.

Marcellussss schreef:
...en helemaal vergeleken met de GBA versie; hoor dat deze vol met bugs zit.

Daar heb ik niets van gemerkt eigenlijk. Heb het een tijdje gespeeld (niet uitgespeeld though) en ben zelf tegen geen enkel probleem opgelopen. Overigens vind ik de DS (en iOS) remakes zeker hun charme hebben. Ik weet niet of ik ze prefereer over het origineel maar het is zeker de moeite.

avatar van Marcellussss
Lees nu dat vooral de Amerikaanse GBA release veel bugs had. Europese release blijkt daar dus gelukkig geen last van te hebben.

Heb hem even op de DS gespeeld maar stoorde me enigszins aan het 3D aspect. Grafisch is de PSP versie logischerwijs een stuk beter, de vertaling beviel mij wat beter en bleef trouwer aan het origineel, en je krijgt meteen de vervolgdelen erbij. Niet dat de DS versie slecht is, maar mocht je ook een PSP thuis hebben liggen dan zou ik daarvoor kiezen.

avatar van harm1985
Net FFVI uitgespeeld en nu aan deze begonnen. Alhoewel het een prima game is, is hij toch op alle fronten minder dan FFVI. Graphics, muziek en geluid met name. De port naar de PSX is ook een beetje buggy, beeld flikkert af en toe maar wat mij met name stoort is hoe de menus in elkaar steken; een stuk minder gebruiksvriendelijk dan latere delen. En als ik de cursor op memory zit werkt dat helaas niet... De random encounters zijn ook wat onevenwichtig. De ene keer na twee stappen al de keer daarna pas na een halve minuut.

Los daarvan is het wel een leuk spel, intrigerend verhaal (al is het geloof ik wel al de derde keer dat kristallen de hoofdrol spelen en een tovenaar die een koning ondersteunt / manipuleert doet me wat aan Star Wars denken, in FFVI is dit concept ook weer gebruikt) en de gameplay zit over het algemeen gewoon erg goed in elkaar met het job systeem en het active time battle systeem. Bij FFVI waren op het eind alle characters uitwisselbaar. Nu heeft iedereen echt een specialiteit. Al moet ik het nut van de bard Edward nog ontdekken...

avatar van harm1985
Dit spel inmiddels al een paar maanden niet aangeraakt. Zat, ondanks dat ik level 60 was behoorlijk vast bij de eindbaas Zeromus.

Ik heb nu vakantie en donderdag een dagje voor mezelf en dan ga ik een laatste poging wagen. Kan het niet opbrengen om tot level 99 te grinden.

Al met al ben ik, ondanks de matige port, toch erg onder de indruk van dit spel. Fijne gameplay, goed verhaal en muziek. Maar man wat is dit spel genadeloos moeilijk soms. Heb de Final Fantasy Anthologu versie, dat kan toch niet de easy type zijn? Anders, arme Japanners, als dit al easy is.