Swordbreaker (2015)

Alternatieve titel: Swordbreaker: The Game

Android / Apple iOS / Macintosh / PC / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation Vita

Ontwikkeld door DuCats
Uitgegeven door DuCats, Drageus en Sometimes You

Je bent een avonturier die door het lot in een verlaten kasteel belandt. Je hebt alleen je favoriete zwaard en de resten van een oud harnas met een bijzonder onderdeel: een zwaardbreker. Begin aan het avontuur en probeer de obstakels en vijanden te overwinnen op de weg naar de schat die je zoekt. In dit interactieve verhaal bepaal jij elke handeling en beslissing. Het hangt volledig van jou af hoe het verhaal zich ontwikkelt en eindigt. Sommige handelingen kunnen je karma veranderen, en andere kunnen leiden naar de donkerste hoeken van het kasteel ... Kies je volgende stap zorgvuldig, want misschien is het wel je laatste!

1,5
Tijdens de vakantie deze game gespeeld. Hij is vaak in de aanbieding in de eShop voor 99 cent en zo heb ik 'm ook opgepikt.

Swordbreaker is eigenlijk een text-adventure begeleid door sfeervolle afbeeldingen. Je bent een gastje en je moet bij de schat zien te komen van het kasteel. Je hebt een aantal eindes van de game, heel veel kamers en je verzamelt eigenlijk de plaatjes en je kunt op een plattegrond na je game-over zien welke kamers van het kasteel je al bezocht hebt. Dit maakt het eigenlijk een roguelike-graphical-text-adventure ofzo denk ik.

Het probleem met deze game is echter dat na een gebeurtenis je vaak zonder reden ineens ergens anders bent, er geen echte verhaallijn is behalve de flinterdunne rode draad, het puur trial en error is allemaal en op de één of andere manier alles van de hak op de tak gebeurt in een setting die schakelt van medieval naar fantasy, naar sprookje, naar sci-fi, naar lovecraftian en alles even slecht en beperkt uitgewerkt.

Nog wel 1,5* omdat ik er wel een dik uur mee zoet was voordat de verveling echt toesloeg. Heb overigens maar één van de eindes gezien.

De spreker van de trailer klinkt trouwens nogal zoals die van Fonzzz002 in zijn youtube video's. Toeval?

1,5
Tis iig geen native speaker die de trailer insprak

Grovonion schreef:

Haha vandaar dat ie niet meer op me reageerde .

1,5
Heb dit spel inderdaad ook ooit opgepikt, een paar maal opgehad en eigenlijk niet meer echt aangeraakt. Ik ben wel dol op VN's en text-adventures (op de Switch zijn er 3 uitstekende tekst-only) maar dit had meer iets weg van Dragon's Lair zonder bewegende beeldjes. Een paar kamers zonder enige samenhang, geen hints of geen idee wat je wel of niet te wachten kan staan, alleen, *poef, je komt de kamer binnen en een skelet steekt je neer, begin opnieuw'. Een gebrek aan een coherent verhaal, karakters of wat dan ook zorgen er ook voor mij voor dat dit dus toch wel een van de matigere spellen is die op de Switch te verkrijgen is in het genre.

Maar goed voor de prijs die ik betaald heb (wel meer dan een euro destijds? 1,5) kan ik niet echt verschrikkelijk klagen. Maar meer dan een 1,5je verdient het inderdaad niet. En alleen omdat het artwork best wel mooi is. Geen aanrader dus maar als je 0.99 cent hebt die je nou echt per se wil uitgeven...tja...