F-Zero GX (2003)

Nintendo GameCube

Ontwikkeld door Amusement Vision

Opnieuw zullen Captain Falcon en zijn collega-racers tegen elkaar strijden in dit futuristische racefestijn. Zweef met ongelovelijke snelheden over de banen en probeer de beste F-Zero racer te worden.

avatar van Fianosther
Zeer uitgebreide arcade racer voor de Gamecube. Ik heb het niet bijgehouden maar het zou me niks verbazen als ik zo maar 50 uur in deze game heb zitten. Het is Moeilijk met hoofdletter M en het zit ontzettend goed in elkaar. 4,5*

avatar van Mega Man
Persoonlijk de beste F-Zero in de serie. Grafisch ziet deze game er erg mooi uit wat je niet kon zeggen van F-Zero X op de N64. Zelfs in 1998 viel het nog op hoe kaal de omgevingen waren in F-Zero X. Niet dat ik die game slecht vind natuurlijk want ook X is één van de meest gespeelde N64 games en daarnaast het eerste spel wat ik kocht voor dit systeem. F-Zero GX is zowel qua baanontwerp en variatie in banen meer dan voldoende. Van de cylinders had ik graag wel iets meer gezien in dit deel en ook het ontbreken van de Death Race uit X is een gemis. De muziek is wat elektronischer en gaat hier meer de kant op van trench (wellicht verkeerd gespeld).

Sommige thema's zoals Port Town en Big Blue maken een comeback en vooral de laatst opgenoemde track is weer een beetje als vanouds. Verder is het een goed idee geweest van Sega om er een optie in te verwerken waarin je je eigen wagentjes in elkaar kunt zetten. De tussenfilmpjes zijn ook erg mooi uitgewerkt en betrekken je meer bij het F-Zero universum. De moeilijkheidsgraad licht jammergenoeg een beetje te hoog naar m'n zin. Tot slot zeg ik dat Nintendo er goed aan doet om het vervolg ook door Sega te laten ontwikkelen. Top spel!

avatar van Draugen
Een geweldig spel dat verassend dicht bij perfectie komt. De menu's zijn fantastische ingedeeld en ontworpen; de gameplay is pijlsnel en erg spannend, maar toch eerder solide dan chaotisch; de muziek past perfect bij elke situatie; de graphics zijn erg mooi en de levensduur is vrijwel eindeloos.

Ik heb erg veel plezier aan dit spel beleefd en wellicht is het mijn favoriete Gamecube spel. Ik was al verknocht aan F-Zero X (ook al zo verslavend), maar GX compenseert wat er aan zijn voorganger ontbrak: graphics, menu's en soepelheid zijn enorm verbeterd en met een heuze story mode (die nog erg uitdagend is) is het spel meer dan ooit tot leven gekomen. Petje af.

avatar van Devoo
F-Zero behoort tot mijn favoriete series, en dit is gewoon de beste uit de reeks! 5*

Ik heb 'm 2 dagen terug van een kameraad geleend.. ik vindt het een erg goed spel, Gewoon lekker racen en verder geen gedonder GEWELDIG 4,5*

Hmm, ik snap de ophef niet zo. Had nogal hoge verwachtingen door de bijzonder goede score alhier, maar het blijkt een game van gemiddeld niveau. Grootste aderlating is dat het gewoon erg saai is. Je rijdt je rondjes en that's it. Banen lijken op den duur allemaal op elkaar, nergens heb ik het gevoel werkelijk met een gemiddelde van 1200 km/h rond te scheuren, de muziek is serieus kut, bepaalde cutscenes zijn haast genant. Er wordt gewoon erg weinig gedaan om er wat bijzonders van te maken. Je rijdt van A naar B en veel meer is er ook niet aan. Dat hoeft geen probleem te zijn als de rest dan erg goed verzorgd is, maar dat is niet helemaal het geval. Mij ligt dat in ieder geval wat minder, beetje overroepen game dus: 3.0*

Mega Man schreef:

Alhoewel eerdere berichten aangaven dat Nintendo het dit maal weer volledig zelf zou gaan doen, lijkt het nu ontwikkeld te gaan worden door Capcom. Maar een dezer dagen (15 juli om exact te zijn, dan is de Nintendo persconferentie) zal er ongetwijfeld meer duidelijk over worden, Nintendo gaf aan met veel nieuws te komen tijdens de E3.

Ford KAduuk
Je rijdt je rondjes en that's it.

Dat doe je in vrijwel elke racegame. Wat ontbreekt er dan in deze game? Power-Ups lijken me in een spel als deze overbodig.

Banen lijken op den duur allemaal op elkaar

Vreemd, er zijn allerlei omgevingen die toch best veel van elkaar verschillen en ook qua structuur niet hetzelfde zijn.

Dat lijkt me nogal logisch, aangezien je anders veel te snel gaat om uberhaupt nog bochten te maken.

Ford KAduuk
Mijn favoriete racegame. F-Zero GX is redelijk pittig en gaat erg snel. Sommige vonden de hoge moeilijkheidsgraad van dit spel eerder een probleem dan eeen toevoeging. Daar ben ik het niet helemaal mee eens, aangezien deze game op de lagere moeilijkheidsgraden best haalbaar is. Je zult wel eventjes moeten oefenen, want sommige bochten moet je nemen met de L- of R knop. L voor links en R voor rechts.

Dan is het dus handig om de track in je op te nemen en alvorens te gaan handelen voordat de bocht in zicht komt. Dit is even wennen, maar als je eenmaal de baan beheerst dan geeft dat veel voldoening. Daarnaast is het ook van belang dat je tegen de Turbopads aankomt en dat je jouw voertuig laat repareren door over het gekleurde stuk wegdek te gaan. Deze elementen zorgen ervoor dat F-Zero GX voor mij al gevarieerd genoeg is.

De graphics zien er ook niet verkeerd uit. Vooral het Sand Ocean level is prachtig met al die zandmonsters die boven de baan zweven. Of dat level wat omringt is met bliksemstralen vond ik ook erg sfeervol. Deze game bevat ook een story-mode en voegt buitenom het racen soms een paar elementen toe. Zoals het ontwijken van rotsblokken of in de juiste snelheid rijden, zodat de bom in jouw zweefvoertuig niet ontploft.

De story-mode is wel redelijk kort, maar gelukkig maakt de optie om je eigen voertuig te bouwen dat meer dan goed. Zo kun je kiezen voor een snelle of een makkelijk bestuurbare wagen. Je kan hierin ook tussenin zitten, wat meestal het handigst is. Ook kun je jouw wagen opleuken met stickers, wat ik een erg leuke mogelijkheid vind.

In ieder geval heeft deze game een plaatstje in mijn top 10 verovert en het is momenteel mijn hoogst gewaardeerde racegame.

Een goed spel voor velen uren speelplezier!

Beeld: 4*
Geluid: 4*
Gameplay: 4*
Langetermijn: 4,5*

Eindbeoordeling: 4,13* (afgerond 4*)

jammer dat de serie is opgehouden

jammer dat de serie is opgehouden

Gelukkig is dat nog niet officieel bevestigd. Maar Nintendo kennende krijgen we niet zo snel meer een nieuwe F-Zero, Wave Race of 1080 game te zien. Dus ergens heb je wel gelijk . Excite Truck was wel weer hardstikke gaaf en op de Gamecube hebben we geen enkele game uit deze serie mogen aanschouwen. Het vervolg op Excite Truck, Excitebots: Trick Racing genaamd, maakt weer een flinke ommezwaai doormiddel van weirde vehicles, krankzinnige trucs en chaotische gameplay. Lijkt me ook wel tof opzich

Beide 1080 delen zijn fantastisch maar ik prefeer SSX Blur toch boven deze games vanwege de vrijheid en de omvang van de berg. Bij Avalanche was je een stuk sneller bij de finish dan bij de N64 versie 't geval was. Maar in beide games kun je nooit zo lekker lang onderweg zijn en daarnaast ook elke keer een andere route pakken zoals bij SSX Blur. Alleen Wave Race of een soortgelijke game missen we nog op de Wii. Kawasaki Jet-Ski Racing (als hij zo heet) is bagger en enkel het Sea-Doo onderdeel van Wii-Sports: Resort is een lichte afspiegeling van wat Wave Race was.

Nou ik hoop dat er nog wel ooit een nieuwe komt. Ben fan van de serie .

joeri592
hopelijk krijgt deze nog 6 stemmen want dan staat ie in de top 250, en ook best hoog, en dat verdient ie wel vind ik

Ja klopt

joeri592
heb jij hem niet vaak gespeeld kevin?? mer jouw stem erbij nog maar 4 stemmen voor de top 250

joeri592 schreef:

Ik heb hem zelfs in mijn bezit . Goed ik zal wel effe stemmen hij krijgt van mij mmmmmmm 4,5*

neo (crew)
in F-Zero X op de Nintendo 64 zat een mode waarbij je alle tegenstanders moest uitschakelen. Zit deze ook inbegrepen bij deze van de Gamecube?

neo schreef:

Niet dat ik weet. Maar tijdens de races kun je ook gastjes kapot maken .

neo schreef:

De Death Race? Nee helaas Ondanks dat is GX zeker een must-have. Het spel is ook in verhouding de mooiste in de reeks, speelt lekker soepel en bevat rijkelijk gevulde banen. Een uiterst strakke game

joeri592
speelden het destijds vaak bij een vriend, vaak genoeg om te stemmen, ik zie hem nu bij gamemania voor 4,90, zou ik hem kopen?? zijn de graphics nog mooi?

joeri592 schreef:

Nou ik heb hem pas gelden nog gedaan. Voor een GC game ziet het er echt schitterend uit, al zeg ik het zelf. Als je een spel vet vind en je krijgt de kans om het spel te kopen moet je die kans grijpen anders heb je er later spijt van. Geloof me ik spreek uit ervaring .

joeri592
oke bedankt, ik koop hem later wel ik zag er een paar liggen want ik ga vandaag een psp halen dus heb ik ff geen geld want ik wil er natuurlijk ook nog wat spellen van de psp bij

zonder twijfel de beste F-zero, maar bij momenten echt wel frustrerend moeilijk. Het beste spel in het futuristische race genre.

turbothijd
Nog 4 stemmen en dan zit ie erin

Nog 4 stemmen en dan zit ie erin

Nog maar 1 stem heeft deze game nodig om in de top 250 te komen

Dat verdiend dit spel ook echt wel!

turbothijd
Kom op

avatar van rockgamer
komt er ook nog een f-zero op de wii ?

Ik zou het niet weten. Ik wacht ook nog op Star Fox wii .

avatar van rockgamer
Ja fox game zal ook leuk zijn, maar ik ben al goed verrast met kriby yarn en donkey kong country

Ja die moet ik ook nog een keer halen .