Necromunda: Hired Gun (2021)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Streum On
Uitgegeven door Focus

Vind je weg door misdaad en corruptie om het bloederige ecosysteem van Necromunda in balans te krijgen als een meedogenloze huurmoordenaar. De premies zijn hoog, je hond is trouw en je wapen is stabiel, maar overleef jij de jacht? Necromunda: Hired Gun is een snelle, gewelddadige en spannende indie-FPS die zich afspeelt in de duistere uithoeken van de beruchtste stad van Warhammer 40,000. Schakel bendeleden en mutanten uit voor de juiste prijs. Je wapenarsenaal is enorm en je lichaam is verbeterd met aanpasbare uitbreidingen om over muren te rennen en over kloven te springen. Je cyber-mastiff speurt vijanden op en doodt ze voor je, en met je grijphaak kun je snel en behendig enorme omgevingen doorkruisen.

Ook dit is weer zo'n midprice game die ik me ter zijner tijd wel eens aanschaf. Ziet er degelijk uit en qua sfeer en opbouw zit het 40k Necromunda sfeertje er echt wel goed in afgaande op diverse reviews. Helaas lijkt het er op dat ook weer hier een aantal bugs wat roet in het eten gooien (ook al wordt de coregameplay als goed beschreven).

Blijkbaar zijn de devs echter wel zeer druk aan het patchen dus...tegen de tijd dat ik hem in de kast heb neem ik aan dat er wel weer het een en ander in orde gebracht is. Zo niet. Pech. Maar hij gaat net zoals de Werewolf game van een aantal maanden terug wel op de wishlist. Dat hele 40k sfeertje doet het hem toch steeds voor mij.

avatar van AdrievMer86
Ben hier nu al 3 uren mee beziggeweest en ik denk gelijk aan een combinatie van Outriders (2020) en Doom (2016)
Ik vind Necromunda: Hired Gun echt heel erg vermakelijk, al is het niet zonder fouten natuurlijk.
Persoonlijk ben ik qua bugs en glitches op de ps5 nog maar 1 tegengekomen en dat was in het begin waarbij ik de hond wou aaien en vervolgens een distortion in beeld kreeg.
Ja en er was een kort moment waarbij de framerate van 60fps naar 25 fps ging. Ja gelukkig was dit maar voor een korte periode.
Daarna geen issues meer meegemaakt en qua first person shooter vind ik hem goed, al wel wat dertien in een dozijn.
Maar van wat ik heb gezien in de 3 uren, is dat het erg vermakelijk is.
Met deze game heb ik soms wel een soort van claustrofobisch achtig gevoel qua level design.
Maar met deze game zul je wel fun hebben als je gek bent op old school fps games.
Ja het is geen Prodeus, al nog steeds prima als je hem in de budgetbak kunt vinden.

avatar van AdrievMer86
Heb de game nog niet uitgespeeld omdat ik met teveel games tegelijk bezig ben.
Maar wat ik met deze game ervaar is dat het niet zo zeer vergeleken moet worden met doom 2016 en eternal.
Ja alleen qua bepaalde moves zoals het dashen en dubbel jumpen etc. denk je er even aan.
De game is ook aardig snel, al lang niet zo snel als doom. Het is anders snel.
Maar qua gameplay, setting en sfeer denk ik persoonlijk aan een combinatie van Soldier of Fortune, mad max en outriders.
Maar ik zie de game echt als de nieuwe Soldier of Fortune (2000) vanwege dezelfde manier van combat, stijl en blood and gore.
In plaats van melee combat, wat bij de nieuwe dooms het geval is, heb je met hired gun een hond die je op je vijanden kunt afsturen.
Daarnaast heb je ook een soort van rpg achtig systeem waarbij je je wapens kunt upgraden en aanpassen. Ja is uiteindelijk niet echt nodig, al is het een leuke toevoeging dat weinig echt iets doet.
Zie het meer als een old school FPS game met toevoegingen die weinig toe doen, al toch meer immensiteit geven 1 of andere manier.

Qua bugs en glitches wat ik in veel reviews tegenkwam, heb ik zelf niet beleefd.
Alleen zoals eerder vermeld in het begin een snelle distortion in beeld toen ik de hond wou aaien.
Nu speelden veel mensen de ps4 en pc versies. Maar de ps5 versie heeft niet veel problemen en voor een zeer lange tijd blijft de game 60 fps, al soms blijft het beeld even hangen vanwege auto save.

Dit is een indie game en voor 40 euro misschien nog wel wat te prijzig. Maar voor 20 euro raad ik de game fysiek wel aan voor je collectie als je gek bent op retro en fps games.

Tot nog toe een uurtje en wat mee gespeeld en het valt (zoals verwacht) helemaal niet tegen. De hele Necromunda (Warhammer 40k) esthetiek wordt erg sfeervol en knap neergezet, ook al is het grafisch in 2022 eerder aan de matige kant (ik zou er een 6 of hooguit een 7 opplakken). Speel op de Xbox One en de details en textures zijn toch wel heel average. Ook de AI is niet aan de slimme kant, en het verhaaltje wat er omheen zit is eerder...goedkope fanfiction.

MAAR waar het dus wel heel erg voldoet aan wat ik ervan hoopte is dat het gewoon fun is. Heel erg fun. De wapens zijn leuk, je kan standaard melee kills uitvoeren, je hond gebruiken en ook al is het grafisch een stukje minder - de levels zijn vaak heel indrukwekkend qua uitvoering en heel open, zowel horizontaal als verticaal. Dus het is vaak een gespring, wallrun e.d om jezelf in veiligheid te brengen of door groepen vijanden heen te maaien. Overigens is er ook een cityhub, dus daar doe je idd je upgrades en tevens ook sidequests.

Dus...ja....wellicht geen volledige topper, maar voor shooterfans zeker wel goed te verteren denk ik dan. Ik heb er zelf best mijn plezier in (setting en gameplay). Net zoals ik dat wellicht ook met die andere budget shooter van verleden jaar zal hebben (Aliens Fireteam). In ieder geval voor een euro of 20 zeker wel de moeite tot nog toe.