Mass Effect Legendary Edition (2021)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
RPG / Shooter

Ontwikkeld door BioWare
Uitgegeven door Electronic Arts

Beleef de legende van Shepard opnieuw met de Mass Effect Legendary Edition. De bundel combineert de originele Mass Effect trilogie en meer dan 40 uitbreidingspakketten in één. Naast een grafische optimalisatie naar 4K Ultra HD, is onder andere de Mako uit het eerste deel aangepast en kan je de gehele trilogie als de iconische Femshep uit Mass Effect 3 spelen.

avatar van LikeAJedi
Gisteravond via de PS store aangeschaft. Aankomende weken zullen waarschijnlijk wel de reviews volgen van alle delen.

Eerste indruk tot nu toe: erg toffe ervaring voor iemand die nog nooit een ME game heeft gespeeld.

avatar van solidKevin
Ik heb er nu zo'n 11 uur inzitten (ben uiteraard begonnen met deel 1) en het bevalt me heel goed. De gameplay voelt veel strakker, het rijden met de Mako voelt goed en is leuk (nooit gedacht dat ik dat woord ooit zou gebruiken voor de Mako) en het is gewoon super tof om als de iconische Femshep door de game te gaan.

Ik vind het wel raar dat de 'prioritize framerate' optie veel instabieler is dan 'prioritize visuals'. Op de (oude) Xbox One heb je bij de eerste optie heel erg veel last van frame tearing. Daarnaast blijft de framerate bij 'visuals' gewoon strak op 60 FPS zitten. Oh, en de eerste lijnen van de dialogen vallen af en toe weg. Dat is ook een beetje jammer.

Nou ben toch overstag gegaan dit weekend, een vriend was dit weekend ermee begonnen en was heel enthousiast, las ook her en der wat positieve reviews. Ook hier proefde ik wat hype/enthousiasme. Dus dit weekend toch de volle mep betaald voor de game en vrijdag/zaterdag de game veel gespeeld. Inmiddels alweer 12 uur erin zitten. Dat geeft al aan dat ik er meteen volop werd ingezogen, mijn onderbuik gevoel dat ik weinig zin zou hebben in deze remake/remaster bleek onterecht.

Dit is dan ook wel een feest van herkenning hoor. Die 1e mass relay in beeld, de normandy, de 1e ontmoetingen met Wrex, Garrus, Tali, Liara, etc waarvan je weet dat je er toffe avonturen mee gaat beleven. En dan natuurlijk The Citadel: wat een magnifieke plek is dat toch.

En is het dan flink verbeterd? Ja deel 1 sowieso, ziet er stukken beter uit en speelt als een trein op de SeriesX. eigenlijk geen laadtijden, lift scenes kun je nu snel skippen (maar doe ik niet ivm leuke dialogen). Werelden, cut-scenes zien er allemaal veel beter uit en idd wat solidKevin zegt, de Mako voelt eindelijk goed aan. Verder niet tegen frame rate issues aangelopen en dat er stukjes van de dialogen wegvallen herken ik ook niet.

mrdig schreef:

Op de Series X zal je wel geen last hebben van frame rate problemen, nee . Snap zelf ook niet zo goed waarom de eerste zin van een dialoog soms wegvalt bij mij. Misschien toch door de oude hardware? Stoor me er niet zo aan, maar het viel me wel op.

avatar van richiedoom
Nog nooit een Mass Effect gespeeld, maar ik ben groot fan van RPG's als Fallout, Elder Scrolls, The Witcher etc. Gaat dit iets voor mij zijn?

richiedoom schreef:

Mass Effect Legendary Edition propt fantastische games in een krap jasje | Review | Gamer.nl

avatar van solidKevin
Gisteren na iets minder dan 30 uur de credits van Mass Effect voorbij zien rollen en wat een geweldige ervaring was het weer. Wat mij betreft is de Legendary Edition van het eerste deel dé manier om de trilogie te beginnen. De game is in alle opzichten een verbetering op het origineel en ik denk niet dat ik ooit nog terug wil naar de oude versie.

De voornaamste reden is absoluut de Mako. In de Legendary Edition voelt hij aan als een sciencefiction tank en niet als een stuiterbal. Het mikken met het kanon is veel nauwkeuriger en je hebt een boost, waardoor je sneller door een level kunt rijden. Echt fantastisch.

Grafisch is de game mooi opgepoetst en op de originele Xbox One ziet het er zeer goed uit. De laadtijden zijn ook zeer kort. Op een Series X zullen ze waarschijnlijk niet eens bestaan. Ook fijn dat de textures nu goed inladen en niet tien seconden na het begin van een scene eens tevoorschijn komen.

Verder blijft Mass Effect gewoon een geweldige game. De wereld wordt fantastisch neergezet, heeft extreem veel diepgang en voelt gewoon echt aan. Je hebt leuke metgezellen en je neemt het op tegen een complexe antagonist, waarbij niets is wat het lijkt (tenzij je bekend bent met de serie uiteraard ).

Dit was even een korte eerste impressie, want ik heb nog twee games te gaan. Op naar Mass Effect 2!

Na zo'n 24 uur heb ik vandaag ook de credits voorbij zien rollen voor het eerste deel uit de trilogie. Het was weer leuk om het spel opnieuw te ervaren met wat verbeteringen, maar naar het einde toe waren er wel een aantal punten waar ik me aan begon te irriteren. Met name de copy/paste omgevingen en de uncharted planets waar weinig interessants te vinden is en rondrijden in de Mako als een echte klus voelt.

Gelijk vandaag aan deel 2 begonnen en ik heb weer veel zin om mijn squad op te bouwen en de vele side quests af te ronden!

avatar van richiedoom
Ik ben er ook aan begonnen en met inmiddels 6 uur op de teller ben ik pas vertrokken uit de citadel.
Voor mijn gevoel is de game dus immens groot maar als ik bij jullie lees dat het binnen 30 uur is uitgespeeld dan vind ik dat juist vrij kort... Of rushen jullie er doorheen en speel ik heel traag?

Trouwens erg toffe game, ondanks dat het wel echt aanvoelt als een game van ca. 15 jaar oud. Maar daar moet je doorheen kijken vind ik.

richiedoom ja als je alles van deel 1 een beetje snel wilt doen dan zit je rond de 30 uur. Ik heb zelfs weer vrijwel alle assignments gedaan (side quests). Maar vloog er nu wel veel sneller doorheen dan de 1e keer, puur omdat je zaken herkent en gewend bent aan de gameplay. Dus ik zou zeggen neem rustig de tijd voor alles, verdient deze game ook.