Legends of Talia: Arcadia (2017)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 5 / PlayStation 4

Ontwikkeld door Winged Cloud
Uitgegeven door Winged Cloud en Gamuzumi

Arcadia is een legendarische ridder die in onnoemelijk veel veldslagen heeft gevochten in het door oorlog verscheurde land Talia. Met haar zwaard heeft ze honderden vijanden van Talia verslagen... Maar er is één legende over Arcadia waar iedereen over zwijgt. Meer dan tien jaar geleden viel een gehoornde draak Freycross Village aan. Het dorpje brandde tot de grond toe af en bijna alle inwoners zijn omgekomen. Arcadia is dan wel een held, maar de mensen die de aanval op Freycross Village overleefden, haten haar. Ze zien haar zelfs liever dood.

Pssst, schijnt dat je binnen een minuut de platinum kunt halen van deze visual novel!

avatar van FlorisV
Ik wist niet eens dat die (een beetje) geld waard waren!

avatar van Oude Observator
Het is me niet geheel duidelijk of je "Legends of Talia: Arcadia" überhaupt een game kan noemen. Ik ben geneigd om "nee" te zeggen, aangezien je werkelijk niets anders moet doen dan kijken (en dus ondergaan). Er zijn geen keuzes die je kan maken, geen handelingen die je kan uitvoeren, gewoon de prentjes laten voorbijglijden.

Over de prentjes gesproken... een beetje meer variatie had wel gemogen. Deze visual novel had aan kracht kunnen winnen door de hoeveelheid animaties en afgebeelde locaties gevoelig uit te breiden. Een gemiste kans.

Toch heb ik me wonderwel goed vermaakt, ook al waren er vaak momenten van frustratie. Arcadia herhaalt om de haverklap hoezeer ze haar heldenstatus verwerpelijk vindt maar verraadt op deze manier dat ze absoluut geen connectie met zichzelf heeft. Ze is immers ontzettend zelfingenomen en is verontwaardigd wanneer men haar niet herkent. Ook haar houding over krijgers doet de wenkbrauwen fronsen: meisje, als je geweld zo verwerpelijk vindt kan je misschien ophouden alles en iedereen af te slachten? Het is slechts een suggestie. Ook de overdreven seksuele sfeer was ronduit gênant, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.

MAAR. Ik heb me dus wel degelijk vermaakt, omdat deze visual novel er toch in slaagde mijn verbeelding aan het werk te zetten - wat meteen mijn inlevingsvermogen een boost gaf. Ondanks enkele frustraties was ik een gegeven moment dus toch wel benieuwd hoe het verhaal zich zou ontwikkelen en onder begeleiding van fijne muziek werd mijn geest geprikkeld.

Al bij al toch blij dat ik dit verhaaltje eens ondergaan heb.