Anno 1503: The New World (2003)

Alternatieve titel: 1503 A.D. - The New World

Strategy / Simulation

Ontwikkeld door Sunflowers

De speler sticht en onderhoudt 16e eeuwse nederzettingen in de Nieuwe Wereld door de productie van grondstoffen, het drijven van handel, het onderhouden van diplomatische betrekkingen en het tevreden houden van de inwoners (in het begin met noodzakelijke goederen, zoals voedsel maar later ook met luxe goederen, zoals juwelen). Ook dient men de nederzetting te beschermen in oorlogssituaties (tegen vijandige spelers, zoals piraten) door het opleiden van soldaten en het produceren van bewapening (zoals verdedigingswerken en kanonnen) voor de nederzettingen en schepen.

avatar van Florsi Florsa
Dit was natuurlijk een geweldig spel in z'n tijd. Naar verhouding de beste in de reeks, hoewel ik nu alleen nog 1701 speel.

Nijmegen
Met de stem van sinterklaas, niet?

avatar van Florsi Florsa
In de Nederlandse versie misschien?

Leuke game is dit zeg..en ja Nijmegen..de narratorstem is idd. van de ozo bekende Sinterklaas. Die stem hoor ik al jaren in November.

Zoals ik al zei is dit een leuke en geinige RTS, met nu eens een keer als thema: De ontdekking van Amerika. Is wel eens iets anders dan steeds Medieval of Futuristisch Rts-games. Vind het wel jammer bij mijn gold edition dat de spreektaal Nederlands is...in het engels krijg je steeds zo'n aparte sfeer erdoor. Het is ook leuk om te zien hoe de stad zich opwerkt van houten gebouwen tot de klassieke 15de eeuwse gebouwen, ook het handeldrijven is te gek. Met je boot of verkenner nieuwe tradelines openen of handelsverdragen sluiten. En zo is er nog veel meer mogelijk in deze game. de stad die je bouwt is ook meteen lekker levendig.
Ja supergamepje toch wel...als ik een ander deel in de stores tegenkom, moet ik die toch wel eens checken.

+punten
Prima sfeer
Lekkere levendige stad..het bruist gewoon.
Het bouwen en handelen is te gek uitgewerkt.
De eilanden zijn ook tof verwerkt in de game

- punten
De game kan soms wel eens onduidelijk zijn.
De vaarroutes zijn soms erg lang.
Je stad vergaat snel..met slecht managment.

Leuke en grappige (Nederlandstalige) RTS-game die ik eens goed ga uitpluizen. Cijfer 4,5*!!

avatar van baafeurus
dit blijft een klassieker! dit spel heb ik helemaal kapot gespeeld

avatar van Samael
De Nederlandse dubs waren inderdaad af en toe echt tenenkrommend slecht maar aan de andere kant ook wel weer lachwekkend. Op ten duur was ik zo druk bezig met het bouwen van een stad dat het me niet eens meer opviel. En dat is vrij knap want als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel Nederlandse dubs.... Dus met andere woorden een zeer geslaagde Anno game

Ik was toen zo enthousiast toen deze nieuwe Anno uitkwam en werd niet teleurgesteld. De wereld is veel levendiger en gevarieerder dan die van de eerste game. De muziek en sfeer is wederom fantastisch (naar mijn mening ongeëvenaard in dit genre). Daarnaast vind ik hem ook de meest uitdagende uit de serie. Bij de overige delen weet je uiteindelijk precies hoe je het snelste en makkelijkste een stad op kan bouwen, maar bij dit deel blijf ik het lastig vinden. Een game die me niet snel verveeld.