Een goede oldschool platformer die uit het niets kwam. Kaze is duidelijk geïnspireerd door de Donkey Kong Country trilogy, maar ik herkende ook Rayman Legends trekjes terug. Dingen zoals de minekart, onderwater besturing, de DKC bijen of tonnen kwamen terug in een bepaalde variant. Maar in plaats van schaamteloos gejat te zijn kiest dit spel om met die ideeën leuke nieuwe dingen te doen, zodat het toch als een eigen ervaring aanvoelt.
Je hebt niets anders dan een spring en een aanvalsknop, maar daaromheen weten ze allerlei leuke levels te ontwerpen. Het ene moment moet je op hoog tempo obstakels ontwijken, dan herhaaldelijk stuiteren op hoofden van enemies of je krijgt tijdelijk een masker (die speciale moves heeft) om je meer bewegingsopties te geven. Geen level voelt hetzelfde qua obstakels en iedere world heeft zijn eigen visuele thema. Hierdoor speelde ik met plezier ieder level door en zat er genoeg variatie.
Grafisch is de game prettig om naar te kijken. Het heeft een gedetailleerde, Sonic-achtige spritestijl en hele humoristische designs van de vijanden. Ik moest met bepaalde regelmaat lachen om de gekkigheid van de figuren die je tegenkwam, of hun reacties als je op hun hoofd sprong. Die kleine details gaven Kaze meer persoonlijkheid.
De game is aardig moeilijk. Niet NES Ninja Gaiden/Castlevania moeilijk, maar het zit zeker on par met de moeilijkere levels uit de DKC reeks. Rond de laatste twee worlds negeerde ik zelfs compleet alle optionele taken omdat het einde van een level bereiken al lastig genoeg was. Voor de ervaren platformer dus een prima moeilijkheid, en voor een 100% completionist is dit een behoorlijke uitdaging.
Kaze is aan de korte kant (als je niet voor de optionele dingen gaat) en uiteindelijk is het een game die erg vergelijkbaar is met een hoop andere titels in het genre, waardoor ik nergens echt verrast oid werd. Voor de rest ervaarde ik geen dingen die tegen konden zitten. Gewoon een goede tijd als je van het genre houd en het krijgt een:
4*