Kaze and the Wild Masks (2021)

PC / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Platform

Ontwikkeld door PixelHive
Uitgegeven door Soedesco

Speel als Kaze en red je vriend Hogo van een vloek die voor chaos op de eilanden heeft gezorgd. Trotseer razende levende groenten door de krachten van de Wild Masks te gebruiken. Spring als een tijger, zweef door de lucht als een adelaar, sprint als een hagedis en heers over de zee als een haai.

He Fonzzz002, hoe is deze game? Ik zag hier dat je deze aan het spelen was nl.

Wel erg benieuwd naar maar vind hem wat prijzig vooralsnog. Wel helemaal mijn ding: 2d, 90's sausje, etc... laat maar komen!

Fonzzz002 (crew)
mrdig schreef:
He Fonzzz002, hoe is deze game? Ik zag hier dat je deze aan het spelen was nl.

Bevalt erg goed tot zover! Is duidelijk geïnspireerd door de Donkey Kong Country trilogie, maar er zitten ook allerlei Rayman Legends stempels op. Bestuurt soepel, niet te makkelijk of te moeilijk en de spritestijl ziet er prettig uit. Ben er tevreden mee.

Klinkt goed! Gaat er zeker een keer komen hier dus.

Fonzzz002 (crew)
Een goede oldschool platformer die uit het niets kwam. Kaze is duidelijk geïnspireerd door de Donkey Kong Country trilogy, maar ik herkende ook Rayman Legends trekjes terug. Dingen zoals de minekart, onderwater besturing, de DKC bijen of tonnen kwamen terug in een bepaalde variant. Maar in plaats van schaamteloos gejat te zijn kiest dit spel om met die ideeën leuke nieuwe dingen te doen, zodat het toch als een eigen ervaring aanvoelt.

Je hebt niets anders dan een spring en een aanvalsknop, maar daaromheen weten ze allerlei leuke levels te ontwerpen. Het ene moment moet je op hoog tempo obstakels ontwijken, dan herhaaldelijk stuiteren op hoofden van enemies of je krijgt tijdelijk een masker (die speciale moves heeft) om je meer bewegingsopties te geven. Geen level voelt hetzelfde qua obstakels en iedere world heeft zijn eigen visuele thema. Hierdoor speelde ik met plezier ieder level door en zat er genoeg variatie.
Grafisch is de game prettig om naar te kijken. Het heeft een gedetailleerde, Sonic-achtige spritestijl en hele humoristische designs van de vijanden. Ik moest met bepaalde regelmaat lachen om de gekkigheid van de figuren die je tegenkwam, of hun reacties als je op hun hoofd sprong. Die kleine details gaven Kaze meer persoonlijkheid.

De game is aardig moeilijk. Niet NES Ninja Gaiden/Castlevania moeilijk, maar het zit zeker on par met de moeilijkere levels uit de DKC reeks. Rond de laatste twee worlds negeerde ik zelfs compleet alle optionele taken omdat het einde van een level bereiken al lastig genoeg was. Voor de ervaren platformer dus een prima moeilijkheid, en voor een 100% completionist is dit een behoorlijke uitdaging.

Kaze is aan de korte kant (als je niet voor de optionele dingen gaat) en uiteindelijk is het een game die erg vergelijkbaar is met een hoop andere titels in het genre, waardoor ik nergens echt verrast oid werd. Voor de rest ervaarde ik geen dingen die tegen konden zitten. Gewoon een goede tijd als je van het genre houd en het krijgt een:

Toffe game dit, afgelopen week tussen de bedrijven door wat gespeeld. 2D pixel art smooth platformer waarbij doodgaan altijd je eigen schuld is. Rayman/Celeste vibes krijg ik hierbij. Nog niet heel ver in de game, komende week wat meer spelen.

Tip voor tijdens de kerst: je kids 5 cent beloven voor als ze een bepaalde level halen en nog es een extra 5 cent als ze de time trail gouden medaille ook winnen. En met als toetje: 50 cent als ze mijn time trial tijd weten te verslaan. Dolle pret hier en zie ze zelden zo fanatiek haha. Weer es wat anders dan sjoelen tijdens de kerst

Klinkt als geweldige kerstactiviteit idd, mrdig!

Net niet meer in 2021 kunnen uitspelen, maar wel in begin 2022. Zelfs alle time trials en no-death runs gedaan. Ja erg fijne platformer voor jong en oud in de stijl/lijn van Celeste/Rayman. Hele goede indie game van een kleine Braziliaanse studio Pixelhive. Maar in de aftiteling zag ik overigens ook veel Nederlandse namen, maar dat zijn dan lui van de Nederlandse uitgever Soedesco denk ik dan....