Pachi Pachi on a Roll (2020)

PlayStation 4 / PlayStation Vita / Nintendo Switch
Puzzle

Ontwikkeld door Dolores
Uitgegeven door Hidden Trap en Eastasiasoft

Sluit je aan bij Fujiko en Robin, twee dieven die de vier grootste casino's in Money City willen overvallen. Het spel telt vier Pachinko-automaten met verschillende thema's: Casino, Western, Sci-fi en de Middeleeuwen. Vecht tegen gigantische UFO's, versla draken en beroof een trein om de hoogst mogelijke score te halen.

Dit is best een raar shovel-ware game: grafisch ondermaats met tailles en boezemafmetingen die die van een Dragon's Crown realistisch doen lijken. Ook enorm houterig geanimeerd.

Qua spel is het eigenlijk al even triest, want het komt niet veel interactiever over dan de geldmachines die je tijdens pitstops (en vermoedelijk ook in wedkantoren) tegenkomt. Het spelprincipe is dan ook heel eenvoudig: een soort virtuele pachinko machine.

Maar, en dat is het belachelijke eraan: ik ben er al een dik uurtje zoet mee en op een heel kitchige manier ook best vermakelijk. Er zijn namelijk een paar doelstellingen die je kunt vereiken en in totaal 4 tafels die je kunt vrijspelen met bovendien een (denk ik) makkelijke platinum trophy bovenop.

Zeker niet het geld waard dat ik eraan heb uitgegeven, maar als obscutiteit behoudt het wel een plaatsje in mijn verzameling.

De kracht van het 'bijna kunnen winnen' heeft ons in haar greep. Net zoals de traditionele gokautomaat kun je je afvragen wat de zin van dit alles is - maar stoppen lukt ook niet.

Verder sluit ik me bij je aan dat het matigheid en kitscherigheid is wat hier de klok slaat. De doelstellingen zijn een leuke stimulans om door te blijven spelen - maar daar stopt het verder ook wel. Je blijft een beetje geluk nodig hebben om de 4 tafels uit te spelen. De eerste en de derde tafel had ik in één poging. Bij de tweede (western) tafel had ik al meerdere pogingen nodig, tot ik in de gaten kreeg dat je de minigame best kunt negeren na deze één keer te hebben vrijgespeeld. En de vierde tafel is de meest ergerlijke van al. Die heb ik dan ook nog niet voltooid.

Verder wordt iedere spelsessie opgevrolijkt door de nodige bugs. De online ranglijst doet helemaal niets. De minigame (een break-out spelletje) bij tafel twee laat je gewoon doorspelen nadat je alle blokjes al hebt weggespeeld. Het schijnt dat de geldzakken bovenaan ook punten moeten opleveren, maar dat werkt vast niet bij de Vita versie. En de mooiste van al is wanneer je tafel twee herkanst, de muziek plaats maakt voor het geluid van een depressieve inbelmodem - wat de eerste keer zowaar mijn trommelvliezen uit mijn oren deed springen!

Toch ben ik hier nog niet helemaal klaar mee. Want als ik hier naast mijn beschadigde trommelvliezen iets aan wil overhouden dan zal ik voor de platinum trophy moeten gaan, die binnen bereik lijkt.

Winkelwagentje schreef:
Dat vroeg ik me idd ook al af, maar ik wist niet zeker of ik niet toch iets verkeerd deed. De audio bug ben ik gelukkig niet tegengekomen, maar ik speel ook niet met headset.

Die vierde tafel is me wel een lastige hoor. Daar komt het nodige geluk bij kijken. Een viertal pogingen en ik heb deze nog steeds niet. Vooral de pegs met hartjes zijn enorm lastig te raken.

Grovonion schreef:
"..." met bovendien een (denk ik) makkelijke platinum trophy bovenop.

Ik weet niet hoe t met jou zit, maar ik heb de platinum opgegeven! Met een beetje volharding zou ik m best kunnen halen, maar ik heb er twee uren aan pogingen op zitten op die laatste tafel, en haal het steeds niet. Ik vind die tafel behoorlijk irritant geworden - veruit de slechtste van t spel, met een bovenlaag die steeds 'terug groeit'. En heb geen zin meer om er nog meer tijd in te steken.

Ik heb het al effe niet meer opgezet, morgen nog eens proberen voorbij de derde tafel te geraken

Effe een totaal random dingetje...

Maar ik zie net op TV een reclame van Vinted (zo'n tweedehands kleding app) voorbij komen, en het liedje wat daarin gebruikt wordt is de Ost van deze game: Pachi on a Roll - YouTube.

Ik ben vrijwel zeker, of ik word compleet gek. Volgens mij is dit liedje ook speciaal voor deze game geschreven - niet een of ander bekend deuntje dus.