eFootball PES 2021: Season Update (2020)

PlayStation 4 / Xbox One / PC
Sports

Ontwikkeld door PES Productions en Konami
Uitgegeven door Konami

De eFootball PES 2021 Season Update heeft dezelfde onderscheiden spelervaring als eFootball PES 2020 van vorig jaar en bevat verschillende team- en spelersupdates voor het nieuwe seizoen. Het bevat ook de UEFA EURO 2020™-modus. Speel met de grootste teams in het wereldvoetbal; inclusief de Duitse kampioen FC Bayern München, de Spaanse kampioen FC Barcelona, de mondiale reus Manchester United en de exclusieve PES-partner Juventus. Creëer je eigen dreamteam uit het niets en neem het op tegen menselijke rivalen uit de hele wereld.

avatar van richiedoom
Voor het eerst in zo'n 15 jaar heb ik een half jaar geleden weer eens een PES game gekocht.
Na ontelbare potjes kan ik zeggen dat de game super verslavend is en qua gameplay zeker beter is dan FIFA. Echter, ook deze game kent enorme irritaties, vergelijkbaar met zijn concurrent. Rare tegengoals door fouten van je keeper, een vrije trap tegen die er 9 van de 10 keer invliegt, hoekschoppen die bijna onmogelijk zijn om er in te koppen, een onthutsend zwakke scheidsrechter, matig en eentonig commentaar.

Ik speel trouwens de Master League met Feyenoord, ik zit nu in mijn vijfde seizoen met 120 miljoen euro op de bank en een hoop jeugdspelers die, zonder dat ze 1 wedstrijd hebben gespeeld, een marktwaarde van 40 miljoen hebben. De PES fanboys kunnen dan wel hard roepen over realisme, maar op dit gebied is dat wel erg ver te zoeken. De jeugdspelers die je kunt contracteren zijn dan ook nog eens bestaande (ex) spelers zoals Ribery, Fellaini, Joaquin etc., die dan dus in de game erg jong zijn. Een soort reïncarnatie dus... Op z'n zachtst gezegd erg vreemd. In mijn team rent dus een 20 jarige Franck Ribery op de flanken...

Echter als Feyenoorder is het natuurlijk wel een enorm pluspunt dat de Kuip in de game zit. Al zou het toch tof zijn als er wat meer aan sfeer wordt gewerkt. Dat je het hand in hand kameraden van de tribunes hoort schallen bijvoorbeeld. Daar is FIFA dan toch wel een stuk sterker in.

Ik zei het al, op gameplay gebied vind ik PES wel een stuk sterker en dat is toch echt het belangrijkst. Desondanks heb ik nu, na een half jaar spelen, toch wel gezien dat ik vaak dezelfde goals maak. Een buitenspeler weg steken, langs de flank sprinten en dan naar binnen komen richting het doel. Bijna bij de achterlijn leg je de bal terug op je spits en goal. Het is effectief, maar toch wel jammer dat dit zo makkelijk kan.

Ik kijk wel ontzettend uit naar de nieuwe PES, ben heel benieuwd hoe mooi dat er uit gaat zien.

Ik zit ook hard te overwegen om na een jaartje of 15 weer Fifa in te ruilen voor PES. Ik speelde altijd Fifa, rond 2005 een paar jaar PES en daarna weer alleen Fifa. Maar Fifa is zo waanzinnig slecht en nep geworden dat ik aan een alternatief ga denken. Dus je review spreekt me wel aan. Enige wat ik aan PES jammer vind is het gebrek aan licensies.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Enige wat ik aan PES jammer vind is het gebrek aan licensies.

Dat kan je op 10 minuten oplossen.

PES was altijd veel beter, tot FIFA in 2010 de fakkel overnam. PES moest echt even het onderspit delven. Intussen zijn de rollen echter terug omgedraaid. FIFA 19, 20 en 21 waren zo afschuwelijk slecht... gênant. PES 19, 20 en 21 spelen echter als een droom. Geen voetbalgame is perfect, maar sinds een paar jaar is PES terug de onbetwiste koning in voetballand.

Oude Observator schreef:

Dat kan je op 10 minuten oplossen.

Je kan een aanpassing downloaden?

Ajax&Litmanen1 schreef:
Je kan een aanpassing downloaden?

Absoluut, er zijn veel communities die option files aanbieden. In de game zitten zelfs richtlijnen hoe dit te doen, dus de developers stimuleren het.

Oude Observator schreef:

Klinkt niet zo legaal. Ik heb een console, krijg ik dan gemakkelijk die updates erin?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik heb een PS4 en het is ongelofelijk eenvoudig om de juiste kits voor bijvoorbeeld de Premier League te implementeren. No worries. Vind de option flle die je wil, gebruik desnoods een guide op youtube en voor je het weet is alles picobello. Nogmaals: Konami stimuleert het. Indien je PES 19, 20 of 21 voor een zacht prijsje vindt zou ik niet twijfelen.

Oude Observator schreef:

Ga er eens over denken, nu Fifa echt zo treurig is geworden. Geregeld potjes die in 7-7 eindigen. Leuk zeg...

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nee, daar is geen bal aan. Het is inmiddels lang geleden maar FIFA 11 en 13 vond ik heel goed. En ook deel 17 kon me bekoren - ik weet dat velen het hiermee oneens zijn. Maar sinds deel 19 is het echt huilen met de pet op. De bal heeft geen 'gewicht', in tegenstelling tot PES. Het is een FUT-spektakel geworden, waarin ik geen greintje respect voor de consument meer ontwaar. Iedere romantiek van het spelletje werd begraven onder een berg poen. Bij PES ontwaar je nog de schoonheid van een balaanname, de poëzie van een perfecte getrapte doorsteekpas, ...

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dan kun je de game nu tot 10 juni op de PS Store krijgen voor € 7,49! Ideale prijs om PES weer eens te proberen.
Of heb je geen Playstation?

richiedoom schreef:

Of heb je geen Playstation?

Nope, is net de enige console die ik niet heb haha.

avatar van richiedoom
Overigens begin ik me een beetje zorgen te maken over de nieuwe PES...
Laatst verscheen er een demo die bedoeld was om het online gedeelte te testen, en van Konami mochten we hier geen conclusies aan verbinden op het gebied van gameplay, graphics, animaties etc....

Maar vandaag verscheen het gerucht dat de nieuwe PES gratis te spelen zal zijn, en dat maakt me een beetje huiverig voor wat ons te wachten staat. Immers, een topgame ga je toch niet gratis de markt op gooien?

Nieuwe PES heet eFootball en is free-to-play | Nieuws | Gamer.nl

Ben bang dat de reeks hiermee wel dood aan het gaan is.

avatar van richiedoom
Tja hier word ik allesbehalve vrolijk van…
Het ziet er verre van next-gen uit terwijl dat wel beloofd is. Animaties zien er ook niet uit.

En uberhaupt het hele concept van free to play, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden…
Elk jaar 60 euro betalen voor dezelfde game is natuurlijk belachelijk, dus in dat opzicht is dit wel een verademing. Alleen, wat krijg je ervoor terug? We gaan het meemaken…

PES 2022 heeft niets meer met voetbal te maken | Column | Gamer.nl

Deze column is vrij vernietigend. Ben ook bang dat Konami hiermee PES heeft vermoord.
Wat ook weer klote is voor Fifa spelers, want zo kan EA nog luier en inhaliger worden, zonder concurrent.

avatar van Oude Observator
Zo, dat gaat vrolijk mis

Wel lachen, we beginnen nu echt aan PS5-generatie en er blijft geen goeie voetbalgame meer over.

avatar van Thomas83
Wel treurig allemaal. eFootball is ook een naam van niks. Nog erger dan Pro Evolution Soccer. Hadden ze het dan niet heel retro Winning Eleven kunnen noemen of zo? Dat klinkt tenminste wat minder goedkoop. Ik heb al overigens al tien jaar geen modern voetbalspel gespeeld, maar toch vind ik het wel zonde om te zien hoe het allemaal is gelopen. Dat krijg je als zo'n grote groep mensen braaf ieder jaar een nauwelijks verbeterde nieuwe versie van PES of FIFA kopen. Veel mensen vinden licenties blijkbaar ook belangrijker dan gameplay.