Heroes of Might and Magic II (1996)

Alternatieve titel: Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars

Game Boy Color / Macintosh / PC
Strategy

Ontwikkeld door New World en KnowWonder
Uitgegeven door 3DO

Als speler heb je de controle over een held of meerdere helden, je Heroes. Zij gaan uit op ontdekking in een onbekende wereld en voeren legers aan die veelal bestaan uit fantasiewezens. Die legers kun je verwerven door je steden uit te breiden en het veroveren van vijandelijke steden.

avatar van Jord
Legendarisch spel. Met de muziek en creatures waan je je in een fantasywereld op een manier waar Tolkien nog een puntje aan kan zuigen.
Deze versie legde een zeer stevige basis voor deel III dat net even rijker en uitgebalanceerder is dan deze versie. Een legertje Zwarte Draken in combi met Implosion in je toverboek maakte je welhaast onoverwinnelijk.

avatar van Zuzuu
Fantastisch spel, heerlijk en sfeervol.

avatar van Jord
In dat geval mag je ook een stem plaatsen Zuzuu

Weirdo Wizzy
Gruw-e-lijk

Geweldig verslavend spel en een heel mooi sfeertje. 5 ster.

Weirdo Wizzy
Je hebt ook zoveel levels en verschillende wezens en opdrachten in dit spel. Het is zo afwisselend aldoor. De muziek, de sfeer. Topspel dit. Ondergewaardeerd ook helaas.

super spel, hier te downloaden en gewoon via opdrachtpromt te spelen

Dit was vroeger wel echt pro hoor.

Vooral de multiplayer vond ik briljant. Kan me nog herinneren dat ik uren met een maat samen een spel aan het spelen was.

Echt wel supergame; hoewel deze gewoon meer van hetzelfde is dan HOMM I, is deze opvolger toch wel net iets leuker omdat er meer variëteit is door 2 extra rassen en de upgrades.

De gameplay is in feite doodeenvoudig, maar zit zo goed in elkaar dat je er vele uren spelplezier aan beleeft.
De campaigns zijn erg leuk, maar ook de single scenario's zijn het spelen waard (net zoals de multiplayer).

Net zoals bij HOMM I moet je vaak echt wel alles uit de kast halen om de computer te verslaan. Dit betekent vooral snel veel terrein proberen verkennen en op tijd de juiste resources weten te vinden om je sterkere eenheden te kunnen bouwen. De aanval blijkt hier ook wel vaak de beste verdediging te zijn, je mag zeker niet te lang passief blijven.

Ook nu nog leuk om af en toe naar terug te grijpen! (vrij makkelijk online te vinden, en dan spelen via Dosbox)

Jord schreef:

Genoeg Titans (eventueel met een anti-magic erbij) deden de job anders evengoed.

Maar inderdaad; het spel was op het niveau van de sterkste eenheden toch lichtjes ongebalanceerd (cyclopen en paladins maakten vanaf een bepaald moment vaak maar weinig meer klaar).
Drukt het spelplezier weliswaar zo goed als niet, en werd inderdaad netjes opgelost in het sublieme HOMM III.