Super Mario World (1990)

Alternatieve titel: Super Mario Advance 2: Super Mario World

Game Boy Advance / Super NES / Nintendo Wii U
Platform

Ontwikkeld door Nintendo

Tijdens het bezoek van Mario, Luigi en Peach aan Dinosaur Land kan Bowser het niet laten om Peach te ontvoeren. Nu moeten Mario en Luigi met behulp van Yoshi het opnemen tegen Bowser.

avatar van Starmaster501
Nee ho, dit is geen spel die beoordeeld word op multiplayer of graphics.
Kijk vroeger was het niet zo als nu met graphics en multiplayer.. Dus gelijk een 1?
Dit is gewoon beoordeeld op de gameplay, al die geheime levels... Die werelden, dit spel is gewoon groots als je hem helemaal speelt!
Al vind ik een 5 natuurlijk te veel, verdiend dit spel ook geen 1

avatar van Thomas83
Dus je bent een totale dwaas, onrealistisch of gaat simpelweg met de grote stroom mee als je het spel goed vindt? Wat een kul. Dit komt een beetje over op irrationele haat op mij, en ik spreek dus bepaald niet als Nintendo-fanboy. Waarom is het spel dan precies zo slecht? Ik heb nog geen argument gelezen, alleen opmerkingen dat het spel de volle mep van velen zou krijgen omdat er Mario in de titel staat, wat over het ontbreken van multiplayer en goede graphics (over een spel van 20 jaar oud) en oneliner als "en dit staat op nummer 1" en "1 van de slechtste Mario-games".

1,5
Vat het niet zo persoonlijk op, Thomas, van haat tegen jou als individu is geen sprake. Wel haat ik de Mario games, ze hadden nooit tot stand mogen komen. Mario games zijn de schande van de gameswereld, ze zijn lelijk en vies en irritant. Ik heb het niet zozeer over het grafische aspect. Wat dat betreft zit het wel snor (Een heel vies italiaans snorretje in dit geval). Feit blijft dat wanneer ik een Mario game opstart, als klein irritant jochie had ik dit al, een vorm van afkeer en haat zich in mij opbouwt jegens het spel. De muziek, de sfeer, de saaie gameplay en het kinderachtige wat zelfs voor mij als jong opsodemietertje al te kinderachtig was, maken dat ik deze walgelijke creaties wel moet afstraffen met strenge cijfers. Met mijn 1,5 ben ik nog mild en laat ik persoonlijke frustraties achterwege, anders had er zeker een ster af gegaan!!

Het ergste is dat mario games geen verhaal bezitten, TOTAAL geen diepgang. Het lijkt dan ook verzonnen door wat inspiratieloze tieners onder invloed van drugs, en omdat deze troep destijds zo populair was, men had immers niets beters te gamen, zijn ze nu maar bestempeld als klassiekers. Met het idee "dit is een klassieker" in het achterhoofd vinden we dit soort games ineens allemaal goed, maar een kritische kijk zonder vooroordelen maakt het toch hartstikke helder man...

JVT
NO Way!! Mario rules

Natan85
Oh noez, Peach word ontvoerd! Wat clichè!

Serieus dude, platformers gaan om leveldesign, platformen (dùh) en fun. Wel moet ik toegeven dat ik dat laatste in bijna elke 2D Mario vind ontbreken, heck, vind geen enkele 2D Mario leuk. Hooguit Yoshi's World, kinda, afentoe....

...soms.

Maar dat hele ''kinderachtig snorremannetje'' verhaal is best triest, niet rot bedoeld. Maar ik ben wel benieuwd, waarom speel jij games? Ikzelf speel ze om te ontspannen, voor de lol, voor fun. De impressie die jij mij geeft lijkt het meer alsof jij games speelt voor ''harde actie''.

Iets kritisch bekijken is goed als reviewer (Y'hello!), of om op Gamesmeter je mening te geven, maar wat jij doet is alles genadeloos bekijken en afkraken. Don't mind that myself, maar anderen wel. Kijk, ik kan bv Uncharted 2 redelijk hard afkraken, maar daar blijf ik niet mee bezig, kijk alleen naar de positiefe en leuke dingen uit de game wanneer ik er mee bezig ben. (Als het Superman 64 geweest zou zijn... das pas een dieptepunt in de historie van games) Anders kan ik hem net zo goed wegdoen (wat ik niet doe heur). Kijk, Super Mario world is imo niet leuk, over rated, kaBish. Daar ben ik het mee eens'. Maar je doet het met zoveel games, en zovaak, en op zo'n negatief klinkende manier, dat het meelij opwekkend word. Gewoon een opmerking.

mario games zijn crap

Ik vat het niet persoonlijk op hoor. Zoals gezegd, ik ben geen Nintendo-fanboy. Dit vind ik een van de beste games ooit, waarom kun je hierboven ergens lezen, maar over het algemeen heb ik niet zoveel met Nintendo-games en het genre. Al vind ik de SNES wel weer de beste console ooit.
Waar het mij om gaat is dat je anti-gedrag vertoont, dat is te zien aan de berichten die ik van je aanhaalde. Nergens onderbouw je echt aan de hand van argumenten waarom het spel zo slecht zou zijn. Het enige wat je doe is een beetje recalcitrant doen en het er maar op gooien dat iedereen een beetje meeloopgedrag vertoont. Nu heb ik die indruk ook nog wel eens bij games en films van de laatste jaren, maar ik doe daarnaast dan ook een poging aan te geven waarom ik vind dat een spel niet zo goed is als velen beweren. Ik zie jou niet verder komen dan dat de Mario-games geen verhaal hebben. Daar ben ik het wel mee eens hoor, in elk geval bij de Mario's die ik heb gespeeld, maar dat is nu niet bepaald iets wat ik zoek en verwacht in een platform-game. Ik weet niet wat jij bijvoorbeeld van Commander Keen vind (te lui om dat op dit tijdstip op te gaan zoeken), maar die hebben ook geen verhaal bijvoorbeeld.

avatar van Alexjaxx
Ja ik stopte al met lezen van jouw post bij "Al vind ik de SNES wel weer de beste console ooit".. Wie vind dit nou?

Ik stel voor dat je die zin is gaat onderbouwen in plaats van hele verhalen te posten..

avatar van Mega Man
Evil Eye schreef:

Als je op toneel was gegaan was je nu schatrijk geweest.

Hoeveel krijg je van Sony en Microsoft voor dit soort zinnetjes?

Er bestaat ook nog zoiets als psychiater.

Van wie moet je dat doen dan? De enge stemmetjes in je hoofd?

We mogen dus van geluk spreken.

Ik heb 't idee dat jij ook het één en ander gebruikt naar aanleiding van je slechte jeugd met Mario en zijn kornuiten.

Juist als je Mario games haatte dan had je geweten dat er zat andere games waren die ook heel hoog scoorden destijds. Natuurlijk is Mario een icoon...net als Pac-Man, Sonic en Mega Man. Zijn daar de verhaallijnen zo briljant? Er zijn 6 Mega Man games op de NES die allemaal op 't zelfde neerkomen. Alleen omdat er minder mensen over Mega Man praten hoeven deze games niet afgerekend worden op hun originaliteit. Heb je daar wel eens over na gedacht?

Dat geldt eigenlijk voor de meeste klassiekers. Vreemd genoeg kijk je alleen kritisch naar Mario spelletjes. Waarom hou je je zo vaak bezig met dit fenomeen als je 't verafschuwd?

mario games zijn crap

Wel grappig dat je een lineaire Hollywood blockbuster-game als Uncharted zo goed vindt (die game moet 't echt alleen van z'n übergraphics hebben) terwijl het niks baanbrekends doet in dit genre. En GoldenEye kreeg weer een onvoldoende. Een game met (toendertijd) mooie graphics, een verhaallijn en genoeg vrijheid. De logica ontgaat me hier echt.

Alexjaxx schreef:

Wie dat vinden? Vast geen meerderheid, maar een hele hoop meer mensen dan jij blijkbaar denkt. Heb je zelf ook daadwerkelijk op de SNES gespeeld? Gezien je leeftijd heb ik mijn twijfels. Als je op internet een beetje rondkijkt naar discussies over welke console men het beste vind, dan eindigt de SNES altijd wel in de top, en dat is niet voor niks. Ook op Gamesmeter, waar relatief nog redelijk veel pubers zitten, scoren de SNES-games nog heel behoorlijk.

Maar goed, noem jij nou eens argumenten waarom je dit spel zo slecht vindt dan. Je hebt nog altijd geen serieuze inhoudelijke kunnen noemen. Op die manier wordt een discussie met je niet erg interessant met je natuurlijk. Ofwel omdat je hier meer komt om herrie te schoppen dan daadwerkelijk over een game te praten, ofwel doordat je blijkbaar een kort lontje hebt.

avatar van solidKevin
Ik zal je eerlijk zeggen ik heb nooit echt op een SNES gespeeld. Ik zou er nou ook niet aan moeten beginnen maar als ik ouder was had ik zeker genoten van deze console .

avatar van Hadouken
Als je geen graphichoer bent kan ik je aanbevelen er nog eens aan te beginnen, desnoods via een emulator anders mis je heel veel moois.

JVT
Thomas83 schreef:

idd!! SNES is nog altijd geweldig!! heb zelf n PS3 en NintendoDS maar speel soms toch nog wel wat klassiekers om mn oude SNES en ook op mn NES. vooral de klassiekers dan, mario, megaMan, Donkey Kong...

Hoewel ik de PS3 ook geweldig vind, vooral vanwege de graphics dan heb ik me toch al meer vermaakt met mn SNES (vroeger dan), wat een heerlijke console is dat!

avatar van solidKevin
Nou ik zal anders nog wel eens wat SNES spelletjes op het Wii winkelkanaal kopen.

avatar van Alexjaxx
Zelfs ik vind de SNES een leuk ding.. Net als dat ik arcade games of pacman nog leuk vind maar op de lange duur is het geen zak meer aan..

Verder heb ik deze game niet gespeeld vandaar dat ik er ook geen rating voor heb gegeven.. Ik weet wel dat Mario-games over het algemeen overrated zijn en fanboys heel snel hun 4/5 klaar hebben bij spellen als Mario.. Dat meestal ook zonder een vergelijking naar een hedendaagse platformer en dus ook slechte beargumentatie..

Maar goed als je nu moest kiezen voor een console om de komende 10 jaar mee vooruit te gaan.. En je kunt kiezen tussen een xbox360/PS3 of een SNES.. Ra-Ra wat wordt het?

avatar van Tsjo-Wi
Alexjaxx schreef:

Noem jij dan eens één hedendaagse platformer die beter is dan de 2D mario games. Je kan wel dit soort dingen gaan zeggen maar als je zelf ook geen één fatsoenlijk argument geeft houdt het snel op. Je hebt deze game nog niet eens gespeeld...

Gast die keuze gaat helemaal niet op... Er is niemand die zo'n keuze hoeft te maken. Misschien wel eens aan gedacht dat er geen games meer gemaakt worden voor de snes? Dat maakt de bestaande snes games er echter niet minder om.

1,5
Oh Mega Man, je reacties waren trouwens erg amusant. Als ik me eens een keertje verveel of gewoon in zo'n bui ben dan zal ik er wel eens op terug reageren

avatar van Mega Man
Evil Eye schreef:

Wat ook wel amusant is is 't feit dat je de Mario topics altijd aandachtig in de gaten houdt en hoopt dat iemand vervolgens reageerd op jouw kinderachtige posts. Hopelijk kom je de volgende keer met fatsoenlijke argumenten aan zetten. Zo hoor ik niks over andere games uit die tijd met lame verhaallijnen en die qua gameplay altijd het zelfde blijven. Je moet wel consequent blijven en niet alleen Mario spelletjes een 0,5 geven. Kom je aandacht te kort thuis ofzo? Vaak gepest door klasgenoten die Mario de bom vonden? Snap je nog steeds niet hoe verschrikkelijk kinderachtig je bezig bent hier? Irritante troll.

Alexjaxx schreef:

Alleen echte topgames blijven echt leuk. Ik vind je uitspraak wel opvallend omdat je intussen een nogal lineair spel waar je in feite zo klaar mee bent als Modern Warfare 2 in je top-10 hebt staan. Dan zal je antwoord waarschijnlijk zijn dat je met MF2 online kunt spelen, maar met bijvoorbeeld Mario Kart kun je ook online spelen, en daar zit wat meer variatie in in mijn ogen. MF2 is in feite alleen maar schieten, ondanks de upgrades die je kunt verdienen.
Dat veel Mario-games overrated zijn en dat Nintendo de boel nogal uitmelkt, daar ben ik het wel mee eens ja. Maar je doet bijna denigrerend over de SNES terwijl je niet eens het koningsnummer van de console hebt gespeeld. Welke toptitels heb je wel gespeeld op de SNES dan? Als ik zou moeten kiezen tussen de SNES en 360 of PS3 zou ik voor de laatste twee gaan denk ik, maar alleen omdat ik die consoles niet heb en op de SNES vrij veel spellen heb gespeeld. De SNES schat ik kwalitatief wel hoger in, de lijst aan toptitels is indrukwekkend lang, en er zitten veel minder spellen in die op graphics leunen. Starwing/Starfox was destijds bijvoorbeeld een spel dat graphics opvallend was, mooi voor die tijd. Daar is nu niks meer van over, maar het blijft nog steeds een ijzersterk spel door de moeilijkheidsgraad, besturing en heel eigen sfeer.

avatar van youngtick
Het spijt me maar Super Mario World is van de reeks 1 van de beste spellen OOIT!!!!!

Het verveeld helemaal niet en het is zo verslavend, sfeervol en te gek.

5 Sterren voor dit fantastische game en geen halve puntje lager

Mega Man schreef:

Geniet jij net zo van deze discussies tussen ons als ik Mega Man?

avatar van avdj
Sinds ik dit spel voor de eerste keer speelde wist is gelijk met iets bijzonders bezig te zijn. ALLES wat de vorige Mario spellen zo geweldig maakte was verbeterd.

De besturing was natuurlijker en preciezer, je kon gebruik maken van verschillende Yoshi's, er waren savehuizen en de cape werkte veel beter dan de bevermuts in Super Mario Bros. 3. Ik weet nog hoe ik met een kameraad de world map doorkruiste. De moeilijkheidsgraad werd steeds opgekrikt en de talloze geheime uitgangen voegde ontzettend veel toe aan het spel. De zoektocht naar geheime uitgangen zorgde er bovendien voor dat elk level oneindig vaak opnieuw gespeeld kon worden.

Natuurlijk was het grafisch ook een ontzettende verbetering. Een ster betekende niet langer een oranje Mario maar je kreeg allerlei sterretjes om je heen. De geluiden waren ook natuurlijker geworden. Door middel van een Star World kon je razendsnel door de wereld cruisen en bovendien gemakkelijk extra levens verzamelen. Voor diehards was er nog een Special World opgezet waarin alle elementen van het spel werden samengevoegd. Met name Tubular kon veel spelers al een paar uur bezighouden.

Ten slotte stond dit spel gewoon garant voor úren speelplezier. Het is niet voor niks dat er een remake op de GBA is verschenen die ik ook gespeeld heb. Tijdloze game, mijn favoriete platformer ever. 5*

avatar van harm1985
Mijn favoriete Mario, meerdere malen uitgespeeld, en naar ik meen ook alle geheime levels en routes daarnaartoe ge-unlocked. Ik kan me maar een level herinneren dat echt tricky was (in de normale wereld dan) waar je een blokje moest optillen, omhoog moest vliegen, laten vallen zodat ie ontplofte en waardoor de uitgang vrijkwam.

De Geheime wereld na de Star World was echt een stuk moeilijker, met name dat ballon level, de tijdsdruk was best hoog, maar niet ondoenlijk, erg leuk was ook dat als je het had uitgespeeld de look van de hele game veranderde. Leuk element was ook het gebruik van de gekleurde Yoshi's die elk hun eigen karakteristieke eigenschap hadden, de blauwe was mijn favoriet, al maakte die het soms wel wat te makkelijk.

Heerlijk nostalgisch.

avatar van Cassevis

Mario games zijn heilig

avatar van baafeurus
Cassevis schreef:

Mario games zijn heilig

natuurlijk zijn mario games heilig, al vind ik mario kart een stuk minder... ook omdat er maar 1 voor op de ook heilige gameboy advance is

ben het trouwens weer aan het spelen... heeeerlijk speelplezier!

baafeurus schreef:

ben het trouwens weer aan het spelen... heeeerlijk speelplezier!

Nou wat zal ik zeggen geweldig dit is ook eenmaal een masterlijke game

mario games zijn crap

Zal ik jou gelijk over geven of niet? Ik weet het niet maar ja erop in gaan en onnodige discussies maken heeft ook geen zin. Ik accepteer in ieder geval jou stem en mening

avatar van jirachi04
Evil Eye?

IK denk dat je lichtelijk een obsessie begint te krijgen van MArio-games

Je zit ze al , ik weet niet hoelang , af te kraken .
Heb je echt niks beters te doen dan dit?

Zoals je lievelingsgame omhoog prijzen?

avatar van baafeurus
positief zijn z'n stemmen niet...

avatar van youngtick
Dit spel is mega vet,tof,cool,erg, gevaarlijk en ziekelijk.

Jeugdsentiment voor life.

verslavend was het spel zo erg, urenlang gespeeld.

De wereld is geweldig en kleurrijk

De cape item is vet

de muziek is superb.

en juist alles van het spel heel goed samengesteld.

Ik kan gewoon geen 4,5 ster geven dat lukt me gewoon niet.

het blijft een superspel

baafeurus schreef:
positief zijn z'n stemmen niet...

maar de mijne zeker wel