Super Mario World (1990)
Alternatieve titels: Super Mario World: Super Mario Bros. 4 | Super Mario Advance 2: Super Mario World
Super NES / Arcade / Game Boy Advance / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch
Platform
single player
Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo
Tijdens het bezoek van Mario, Luigi en Peach aan Dinosaur Land kan Bowser het niet laten om Peach te ontvoeren. Nu moeten Mario en Luigi met behulp van Yoshi het opnemen tegen Bowser.
- nummer 16 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=EQ3clCcwHFc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Je weet toch dat een standaard MArio-spel gewoonweg ''geen verhaal'' heeft , maar wel veel plezier ?:P
Zou fijn zijn als mods wat doen aan zon haat-stem.
Het heeft weinig indruk op me gemaakt . Het is maar wandelen , springen (en op ventjes) en nog ontwijken.
Vrij saai ...
Eigenlijk ......waarom is deze game een top-10 game?
Het heeft weinig indruk op me gemaakt . Het is maar wandelen , springen (en op ventjes) en nog ontwijken.
Vrij saai ...
Jij weet het.
Deze kreeg ik bij mijn SNES. Jeugdsentiment! echt een spel/periode die bepalend is geweest voor de rest van mijn "gaming life" daarom in mijn top 10 en 5* voor de "magie" en het goede gevoel!
hoeveel uren heb je wel niet aan dit prachtspel besteed Roman
hoeveel uren heb je wel niet aan dit prachtspel besteed Roman
Niet bijgehouden. Veel meer dan de uren die ik tegenwoordig kwijt ben aan het spelen van games.
Yoshi can eat apples on
bushes or trees, and these fruits can cause interesting effects. Ten red
apples (the usual type) will make him lay an egg with a mushroom - hardly
worth bothering about. Two pink apples (rarer) will make him lay an egg which
becomes a cloud that drops coins, and eventually a 1-UP if you get every
coin. Green apples (found only in Funky, the last level of Special World)
will add 20 seconds to the timer, per apple!
Ik heb me altijd afgevraagd wat die roze appel daar deed in een van de eerste levels: "Yoshi's Island 2", waarom week die kleur af van al die andere rode? Mijn broertje kwam destijds met een grappig antwoord: "Yoshi heeft hem bevrucht!!" Hihihoho! Viel me al op dat je die groene appel ook al kon zien in het eerste scherm als je een nieuwe game begint.
Ook hier weer veel zorg besteed aan een mooie fantasierijke wereld met mooie vrienden en vijanden. De Mario wereld wordt mooi verder uitgebouwd.
Zeker met die Special world met moeilijkere levels.
Naar mijn mening kan dit spel Super Mario Bros 3 niet benaderen. 4* is wel geweldig voor een Mariogame, maar ik had het hoger ingeschat. Ik had gedacht dat ik dit spel de volle pot ging geven of ten minste evenveel als zijn voorganger. Dit spel staat hier namelijk op de zesde plaats en volgens vele is dit één van de beste platformgames. Versta me dus niet verkeerd, Super Mario World is een topgame, maar niet zo top als ik had verwacht.
De makers hebben het niets voor niets Super Mario World genoemd. Net zoals in het voorgaande deel krijg je te maken met verschillende werelden die elk hun typische eigenschappen hebben (we hebben de vrolijke eerste levels, donutwereld, een wereld in de grotten, de luchtwereld , Forest of Illusion , chocoladewereld en uiteraard de weg naar Bowser's kasteel) , maar waar in Super Mario Bors 3 deze werelden nog apart werden aangeboden, krijg je hier als speler het totaalpakket. Jij bent dus Mario en je moet heel de wereld die je voor je krijgt aflopen en dat zorgt voor prachtige elementen. In het begin bijvoorbeeld kan je kiezen of je links of rechts wil. Rechts zal je sneller tot het einde van de game brengen , maar het is ook interessant om links te verkennen aangezien je dan op een bonusgame uitkomt waardoor onzichtbare blokken met een gele lijn gevuld worden. Dit heeft als voordeel dat je niet sneller in putten valt. Deze secret is natuurlijk easy as can be, maar het wordt moeilijker en moeilijker om deze geheimen te vinden. Om je te helpen geven de makers je een kleine hint of de level een geheim bevat of niet. Als het stipje geel is, is het normaalgezien een gewone playthrough level. Is het stipje rood , is er een geheim aanwezig. Dit kan bijvoorbeeld een andere uitgang zijn of het openen van een geheim slot. En dit zorgt ervoor dat je telkens een andere weg opgaat in de grote wereld. Echt sjiek gevonden van de makers.
Doordat je die geheimen oplost kom je in andere werelden (een stervormige wereld) terecht en kan je daar andere bonussen oplossen. Of wat als je in Forest of Illusion maar rondjes blijft draaien en niet verder kan? Dat wil zeggen dat je een andere manier moet vinden om de level uit te spelen. Dit is een enorm pluspunt en zorgt ervoor dat je langer over het spel doet dan normaal.
Als je even niet kijkt naar de geheimen is dit spel wel van korte duur. Moeilijk is het spel niet. Er zijn irritante levels aanwezig, maar je kan altijd teruggaan naar een andere wereld en daar een scala aan één ups verzamelen (in de eerste level van forest of illusion bijvoorbeeld). Als je niet meer verder kan of je hebt een cape nodig? Ga eens terug naar een level waar je je goed bij voelt en bemachtig een cape om daarna verder te komen in die tergende level. Dit werd na een tijd best saai. Het is net of de makers in de laatste werelden juist willen dat je altijd terug moet om een cape te verzamelen. Bijvoorbeeld is er een level in een spookhuis waar je zeker een cape moet gebruiken om het level te eindigen. Dit hoefde van mij niet en zorgde er ook voor dat ik niet aan dit spel gekluisterd was als de vorige delen (daarom ook een 3.5 voor de fun factor). Voor de rest zit er eigenlijk genoeg variatie in de levels. Het is niet meer een "spring , spring en voila ik ben er" Mario. De levels zijn veel groter geworden en soms moet je even geduld hebben voordat je verder kan gaan. Dit moest ik wel even gewoon worden.
Alweer word je geconfronteerd met de kinderen van Bowser en uiteraard Bowser zelf. De bazen zijn veel leuker als de vorige. Dit keer krijg je niet meer dezelfde setting (in een vliegende boot) en zelfde strategie toegewezen maar deze keer hebben de kids een 'ziel'. Je gaat ze bijvoorbeeld bestrijden tussen twee muren, op een wiegend platform of op buizen. Mijn favoriet was kasteel nummer 4. Bowser heeft 7 kinderen en de makers hebben steeds gezorgd dat een setting/manier om een kid te verslaan 2 keer voorkomt (2 keer tussen twee muren, 2 keer vechten op een wiegend platform en 2 keer op buizen), maar dan kom je in totaal maar aan 6 en die 7'de (in kasteel 4 ) is dus net iets anders dan de andere. Het eindgevecht met Bowser was in Super Mario Bros 3 als een verfrissing, hier is dat niet anders. Een episch en geweldig eindgevecht tussen onze held en zijn aartsvijand.
Om Mario op weg te helpen zijn er uiteraard wat middeltjes voorzien. De paddenstoel is weer aanwezig, net als de bloem, maar het veertje is iets nieuws. Het is een soort van variant op het bruine blaadje in Super Mario Bros 3. Als je een veertje pakt en een goede aanloop neemt, kan je in de lucht vliegen. Dit werkt in een gigantisch voordeel voor de speler. Soms heb je dit ook nodig om geheime uitgangen te ontdekken. Verder heb je ook de ster die je een tijdje onverslaanbaar maakt en waarmee je 1Ups kan verdienen als je een groot aantal tegenstanders neerlegt. Verder kan Mario ook een soort van spinjump doen (als hij grote Mario is), waarmee hij blokken kan kapot maken. Maar de grootste verandering is uiteraard de kennismaking van Yoshi. Een ongelooflijk leuk diertje en waar je in dit deel niet zijn meeste capaciteiten kan uitvoeren (bijvoorbeeld wat hoger springen) , kan hij in dit deel vijanden inslikken en weer uitspuwen. Het leuke is dat hij bij Koopa's wat coole moves kan. Als hij een groene Koopa inslikt , spuwt hij het schild gewoon uit; als hij een rode Koopa inslikt komen er vuurballen uit zijn mond en dergelijke... Ook is er niet alleen de groene Yoshi beschikbaar , maar ook de gele, blauwe en rode Yoshi die je dan ook ergens moet vinden in de wereld.
Ook qua muziek is dit de beste van de reeks. Wat een heerlijk deuntje als je een level begint, maar mijn favoriete soundtrack blijft toch wel als je een fort of kasteel betreedt. Zeer pakkend en effectief.
Super Mario World is een prachtig spel. Gameplay en variatie zit goed, alhoewel ik de vorige Mario games veel verslavender vond. Ik heb er ook langer over gedaan. OK, het is een veel groter spel, maar ook de normale playthrough van begin naar eind zonder secrets heb ik redelijk traag uitgespeeld. Ik vond de fun factor in de vorige spellen iets beter, maar dankzij de extra's en de geweldige muziek krijgt deze game een halve ster hoger dan Mario Bros 1 en 2. Super Mario Bros 3 overtreft het in mijn ogen helaas niet.
4*
Als je hier over het verhaal begint , ben je niet goed wijs
Je weet toch dat een standaard MArio-spel gewoonweg ''geen verhaal'' heeft , maar wel veel plezier ?:P
Inderdaad, is als Pac-Man beoordelen op de graphics.
5 sterren!