Monster Train (2020)

PC / Xbox One / Nintendo Switch
Card / Strategy

Ontwikkeld door Shiny Shoe
Uitgegeven door Good Shepherd

Monster Train is een strategisch roguelike deck-bouwspel met een twist. Op een treinrit naar het hart van de hel is het jouw taak om de wagons te verdedigen tegen het helse gespuis dat de boel wil derailleren. Werk je een weg langs de stations naar beneden, of neem het op tegen andere passagiers in de eindeloze multiplayer arena's.

Ik was al een tijdje hierop aan het azen tot hij eens een korting kreeg in de Switch eshop - maar hij zat afgelopen week in mijn unlock van de laatste Humble Choice. Dus in ieder geval al eens even een keer kunnen uitproberen.

En tot mijn grote jolijt is het inderdaad een erg geslaagde kruising tussen een turnbased cardgame, een rogue-lite en een tower-defence game. Het spel werkt gewoon in beurten, maar in plaats van een heel traditioneel bord, gooi je nu je kaarten neer in een trein met drie verdiepingen om je core, die op de 4de ligt, te verdedigen (die bevat je levensenergie). Je vijanden worden in waves gespeeld. Iedere ronde valt een nieuwe wave aan, en indien niet neergehaald op verdieping 1, klimmen ze een stapje op naar de volgende etage. Kwestie van overal dus iets neer te leggen van troepen e.d om zo gestaag alle vijanden uit te schakelen. In tegenstelling tot de meeste cardgames trek je echt iedere ronde nieuwe kaarten. Eenmaal je vijanden en hun baas te hebben vernield rijd je treintje verder langs het gekozen spoor - waar je, naarmate welke keuze je hebt gemaakt, upgrades kan doen aan je bestaande deck, nieuwe kaarten kan kiezen etc etc...

Het is best (weer) een leuke variatie op diverse thema's dat prima werkt op PC's, maar, zoals ik ook al dacht, eigenlijk zich heel erg leent om in handheld formaat te spelen - in dit geval dus de Switch of Steamdeck.