Firefly, the game. Je begeeft je hier in het wilde westen van outer space waarin je je geluk beproeft als smokkelaar en huurling, in een vrachtschip met kanonnen. Het is een van de betere 3D space shooters, wat minder gepolijst maar wie de tijd neemt te wennen aan de krukkige interfaces en andere eigenaardigheden kan er veel plezier aan beleven, met een redelijke verslavingsgraad. Het duidelijke hergebruik van bepaalde elementen herinnert je er vooral aan dat je echt een rogue aan het spelen bent met amper een verhaal, dus hier houden Firefly gelijkenissen duidelijk op. Het betekent voor dit soort indie ontwikkelaars nu eenmaal dat ze meer uren aan content aan kunnen bieden.
Muziek is overvloedig aanwezig op de radiostations in de ruimte en ik heb mezelf vooral getrakteerd op een prima selectie aan klassieke muziek met o.a. Bach en de lekker bombastische Wagner, wat leuk is in verhitte gevechten (uiteraard ontbreekt de vlucht van de walkuren niet). Er is ook ontzettend veel country achtige rock te beluisteren.
Het biljarten is leuk zijdelings vertier. Je moet de R stick naar achteren doen om je bal vaart te geven, maar pas op, de ballen moeten niet van de tafel stuiteren en je wil de witte bal niet direct achter een gemaakt schot in de pocket knallen. Daarnaast kom je nog een oude arcade machine tegen.
Inmiddels heb ik 14 uur op de teller. Het spel kan wat repetitief zijn door de vele poorten waardoor je moet reizen. En biedt standaard geen vluchtmogelijkheid waardoor je soms echt flink de pineut bent en alles wat je sinds je laatste bezoek aan een basis verdiend hebt kwijt te raken. Het duurt ook echt wel te lang voordat je een nieuw schip kunt kopen. Hoewel wie heel sluw is met handel waarschijnlijk wel eerder de 100.000 haalt. Het zo snel mogelijk investeren in een tractor beam is essentieel, want daarmee kun je veel buit binnenhalen. Verder moet je zuinig zijn met raketten in het begin (beter niet gebruiken eigenlijk, ze zijn tof maar kosten poen, net als de lanceereenheid). Het lijkt erop dat je met velige transport- en mijnveegmissies het meeste verdiend omdat je dan meestal niet wordt aangevallen, wat nogal veel kostbare schade kan betekenen welke je van je winst bij actierijkere missies af moet trekken. Wat eigenlijk jammer is want de grootste lol haal je toch uit ruimtegevechten.
Verder is het nogal onvoorspelbaar waar het gevaar zit door allerlei onderbrekingen die je lukraak tegen kunt komen. Dat heeft dus een mindere kant, want je nieuwsgierigheid kan worden afgestraft of je kunt niet eens ontkomen aan onverwachte dreigingen. Een witte vlag in de strijd opwerpen is niet mogelijk, het spel geeft weliswaar aan dat je je snelheid kunt verminderen naar 0 en je vracht uit kunt werpen maar dit helpt geen ene bil, de vijand blijft gewoon op je schieten.
Ik verwacht nog zeker wel een uurtje of 10 lol te hebben aan dit geinige spel maar moet ook bekennen dat er wat sleur zit in het geld moeten verdienen aan transport- en mijnenveegmissies, terwijl de leukere missies gewoon te gevaarlijk zijn. Hierdoor voelt het toch aan als rek en als het spel zich gewoon tot de essentie zou beperken van lekker knallen, met een heus verhaal erin met leuke karakters en cutscenes, zou het zeker een ster erbij verdienen.