Rebel Galaxy Outlaw (2019)

PC / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4
Simulation / Flight

Ontwikkeld door Double Damage
Uitgegeven door Double Damage

Rebel Galaxy Outlaw speelt zich af in een arbeiderswereld van outlaws, truckers, politie en dieven. Als Juno Markev, voormalig ruimte pirate in dienst van de DoubleJacks, is het aan jou om naam te maken in de Dodge-sector van dit nieuwe systeem. Beheer meerdere ruimtevaartuigen, volbreng verschillende missies, verbreek je 8-ball score in de lokale ruimtebar en doe mee aan bloedstollende luchtgevechten.

avatar van FlorisV
Alvast een beetje uitgeprobeerd, was op Steam een sale. Het systeem om te versnellen en te vertragen bevalt me niet maar de overige bedening is vrij soepel. Wat in het begin opvalt is de inconsistentie tussen tekenfilm in het begin en computeranimatie erna. Zo zijn er wel meer dingen die een beetje rommelig en aan elkaar geplakt overkomen maar het is een heel kleine studio die ook het nodige uitbesteed heeft. Het spel heeft een flink Firefly sfeertje: een forse soundtrack aan country western en rock muziek, dikke Texaanse accenten en de wilde frontier mentaliteit met bounty hunters en smokkelwaar. Uitstekend voor een rogue achtig spel waarin je behoorlijk vrij bent. Eerste indruk is: leuk, maar het is ook nog te bezien hoe lang dat zo blijft.

Oh en dat biljarten....pff ik snap nog geen * van die bediening dus dat potje was niet veel aan.

avatar van FlorisV
Firefly, the game. Je begeeft je hier in het wilde westen van outer space waarin je je geluk beproeft als smokkelaar en huurling, in een vrachtschip met kanonnen. Het is een van de betere 3D space shooters, wat minder gepolijst maar wie de tijd neemt te wennen aan de krukkige interfaces en andere eigenaardigheden kan er veel plezier aan beleven, met een redelijke verslavingsgraad. Het duidelijke hergebruik van bepaalde elementen herinnert je er vooral aan dat je echt een rogue aan het spelen bent met amper een verhaal, dus hier houden Firefly gelijkenissen duidelijk op. Het betekent voor dit soort indie ontwikkelaars nu eenmaal dat ze meer uren aan content aan kunnen bieden.

Muziek is overvloedig aanwezig op de radiostations in de ruimte en ik heb mezelf vooral getrakteerd op een prima selectie aan klassieke muziek met o.a. Bach en de lekker bombastische Wagner, wat leuk is in verhitte gevechten (uiteraard ontbreekt de vlucht van de walkuren niet). Er is ook ontzettend veel country achtige rock te beluisteren.

Het biljarten is leuk zijdelings vertier. Je moet de R stick naar achteren doen om je bal vaart te geven, maar pas op, de ballen moeten niet van de tafel stuiteren en je wil de witte bal niet direct achter een gemaakt schot in de pocket knallen. Daarnaast kom je nog een oude arcade machine tegen.

Inmiddels heb ik 14 uur op de teller. Het spel kan wat repetitief zijn door de vele poorten waardoor je moet reizen. En biedt standaard geen vluchtmogelijkheid waardoor je soms echt flink de pineut bent en alles wat je sinds je laatste bezoek aan een basis verdiend hebt kwijt te raken. Het duurt ook echt wel te lang voordat je een nieuw schip kunt kopen. Hoewel wie heel sluw is met handel waarschijnlijk wel eerder de 100.000 haalt. Het zo snel mogelijk investeren in een tractor beam is essentieel, want daarmee kun je veel buit binnenhalen. Verder moet je zuinig zijn met raketten in het begin (beter niet gebruiken eigenlijk, ze zijn tof maar kosten poen, net als de lanceereenheid). Het lijkt erop dat je met velige transport- en mijnveegmissies het meeste verdiend omdat je dan meestal niet wordt aangevallen, wat nogal veel kostbare schade kan betekenen welke je van je winst bij actierijkere missies af moet trekken. Wat eigenlijk jammer is want de grootste lol haal je toch uit ruimtegevechten.

Verder is het nogal onvoorspelbaar waar het gevaar zit door allerlei onderbrekingen die je lukraak tegen kunt komen. Dat heeft dus een mindere kant, want je nieuwsgierigheid kan worden afgestraft of je kunt niet eens ontkomen aan onverwachte dreigingen. Een witte vlag in de strijd opwerpen is niet mogelijk, het spel geeft weliswaar aan dat je je snelheid kunt verminderen naar 0 en je vracht uit kunt werpen maar dit helpt geen ene bil, de vijand blijft gewoon op je schieten.

Ik verwacht nog zeker wel een uurtje of 10 lol te hebben aan dit geinige spel maar moet ook bekennen dat er wat sleur zit in het geld moeten verdienen aan transport- en mijnenveegmissies, terwijl de leukere missies gewoon te gevaarlijk zijn. Hierdoor voelt het toch aan als rek en als het spel zich gewoon tot de essentie zou beperken van lekker knallen, met een heus verhaal erin met leuke karakters en cutscenes, zou het zeker een ster erbij verdienen.

avatar van FlorisV
Inmiddels 25 uur gespeeld, grotendeels met plezier. Het leven is wel te hard, je wordt vaak kapotgeknald, je energie voorraad raakt snel op waardoor je niet kunt blijven schieten, soms raak je zelfs duurbetaalde componenten volledig kwijt, wat wel een flinke schok voor me was. Want zonder al dat soort grapjes was ik al een stuk verder gekomen.

Toch biedt het spel manieren om makkelijk geld te verdienen. Gunstige missies die veel geld geven voor relatief weinig gevaar zijn groen gekleurd. Daarnaast moet je je vooral in bepaalde gebieden ophouden omdat je enkel daar een black market hebt (en je vind altijd wel illegale smokkelwaar). Voor mij was dat meestal in de Rock Farming system. Een nadeel vind ik hierom toch een gebrek aan zwarte markten in andere gebieden. De andere dichtsbijzijnde bleek mij compleet vijandig gezind.

Nu moet ik eerst flink sparen voor betere energievoorziening alvorens ik een verbeterd schild kan kopen. Een desinvestering was ook een turret aan de achterzijde want die blijkt amper schade te doen ondanks een ogenschijnlijk gunstige DPS. En is lastig in gebruik, hoewel het een leuke gimmick is.

Leuk blijft het schepen neerknallen en het poolbiljarten. Prima vertier. Ik hoop nog de hoofdmissies te kunnen voltooien, als ze niet al te dodelijk worden...ik heb heel veel side missions gedaan om stukje bij beetje sterker te worden en zoals gezegd gaat dit met twee stappen naar voren maar soms ook een ferme stap terug!

avatar van FlorisV
Na een jaartje te negeren ben ik weer verder gegaan. Echt een vakantie-gevoel spel waarbij alles mag en niks moet. Inmiddels heb ik 40 uur erin zitten. Het spel is overdadig in afleidingen: er is altijd wel een distress call (vaak een valse) onderweg of iets anders waardoor je even niet verder kunt reizen. Hierdoor kun je zelfs lang doen over heel kleine afstanden maar de beloning liegt er meestal niet om. Het is zaak om deze dingen voldoende te negeren en meteen weer verder te reizen. Ook als de dreiging te groot is, wegwezen want het is zonde je pas zuurverdiende loot weer kwijt te raken. Je kunt de cutscenes bij de jumps door de ruimte gelukkig skippen en je hebt geen laadtijden.

Momenteel heb ik een enorm vrachtschip dat er qua ontwerp uit ziet als een flinke drol. De schepen in zijn niet perse mooi namelijk, maar zeer functioneel...die van mij heeft bijv 4 gelinkte kannonen plus nog eens twee automatisch vurende turrets aan de achterkant, naast raket systemen...en een flinke vrachtruimte.

Gelukkig heb ik nu wat meer black markets ontdekt en hoef ik niet meer continue terug te reizen naar dat uiteinde in het zuidwesten. Ze staan niet allemaal op de kaart.

Ik ben nog niet eens op de helft van de hoofdmissies omdat er zoveel afleiding is. Wat ik begrepen heb van degenen die er 100 uur in hebben zitten: die hebben alles wat er te kopen is gekocht en dan is de lol er af. Ik heb wel zin om de hoofdmissies nog te voltooien maar er geen haast mee.

De sfeer van het zuiden van de VS zit er goed in, grappig blijven de godsdienstwaanzinnigen die achter je aan zitten en hillbilly types als Richter.

Biljarten blijft een uitdaging omdat het ontzettend moeilijk blijft via de rechter stick niet te hard of te zacht te potten (je pot door eerst naar achter en dan naar voren te duwen...meestal pot je te hard). Dit is nog steeds een relaxte afleiding. En je kunt soms dure componenten winnen!

Hou altijd wel van ruimtelijke space vibes vandaar de voorganger gespeeld en nu ook hier aanbeland.

Enige wat de voorganger nog miste was een stukje verticaliteit en daar wordt hier dan inmiddels ruimschoots in voorzien.

Harde grind krijgt aanvankelijk inderdaad wel een paar keer flink je kontje gekickt als gasten langs achter komen maar met wat volharding begint het kwartje nu wel echt te vallen.

Sowieso altijd wel bevredigend om een paar te smoken en ze dan tenslotte uiteen te zien spatten.

Doe je het allemaal voor dan.

Hou’k altijd wel van.

Spel is ziek fun echt een toppertje.

Heerlijke pool mini game ook alles erop en d’r aan.

Een man heeft niets meer te wensen binnen het kader van uitstekende entertainment.