menu

Xuan-Yuan Sword VII (2020)

Alternatieve titel: Xuan Yuan 7

mijn stem
3,25 (2)
2 stemmen

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action / RPG
single player

Ontwikkeld door DOMO en Softstar
Uitgegeven door Softstar en Yooreka

Xuan-Yuan Sword VII is een ARPG gepresenteerd in een derdepersoonsperspectief. Het plot is geworteld in de Chinese geschiedenis en mythologie. Spelers kruipen in de huid van Taishi Zhao, een kalme en betrouwbare zwaardvechter die verwikkeld is in een tragedie. Om zijn geliefde familie te beschermen, begint Taishi Zhao een reis in dit chaotische rijk om de waarheid te vinden.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=zABRiND_VA4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Grovonion
4,0
Xuan Yuan 7 is in mijn ogen een RPG toppertje!

Ik heb gisteren de eindgeneriek gezien na een goede 24 uur gameplay. De hoofdcampagne kun je ook in 12 uur bedwingen, maar dan mis je heel wat moois.

Xuan Yuan is namelijk een RPG van Taiwanese makelij die zich afspeeld in een mythisch China van rond de eeuwwisseling, tijdens de overgang van de Westelijke Han naar de Xin-dynasty. Een tijd die zoals gebruikelijk doorspicht is van machtswissels waar de gewone man/boer de dupe van was. En dat wordt in XY7 heel mooi ingebouwd. Je ziet overal prachtige gebouwen van de tijd en het rege leven van de boer en militair. Maar je ziet ook de miserie die dat aanricht. Grafisch vind ik dit een heel mooi game om te spelen en je wordt zo ingezogen in de sfeer en de omgeving. Het lijkt alles redelijk authentisch (ben al vaak in China geweest) maar is tegelijk ook enorm stijlvol uitgewerkt.

Jezelf speelt Taishi Zhao die als kind een traumatische gebeurtenis overleeft en daarna voor zijn nichtje moet zorgen, je krijgt een magische rol mee met die hij naar het Elysium kan gaan (ja er hoort ook fantasy bij) en die je later nog erg van pas komt . Vele jaren gaat dat goed tot het Lujin leger weer voor onheil zorgt en per vergissing je nichtje zwaar verwond. In het elysium kun je je nicht nog net redden en voorzien van een automata lichaam. Daarna moet je een hele rist gebeurtenissen doorstaan om het echte lichaam van je nichtje te redden.

Je komt in een uitgebreid plot terecht van op de ene kant het Lujin leger dat probeert de legers van de weerstand te breken en de achterliggende dorpen te onderwerpen. Er is ook een soort kult aanwezig (Mohists) die aan magie doen en alle mogelijke clockwerk mechamagica ontwerpen die in de strijd misbruikt wordt voor het grotere doel.

Je leest het, voor een actie-RPG komt er veel verhaal bij kijken, en ook al heb ik het amateuristisch samengevat, het wordt erg goed verteld en blijft boeien tot het einde.

Game-technisch zijn er wat meer opmerkingen te maken, zo is het vecht-systeem nogal simpel, je hebt een snelle en een zware aanval en kunt gebruik maken van matrial arts, je kunt ook ontwijken en hebt twee compagnons die je in de strijd automatisch bijstaan. Dat werkt alles redelijk goed maar is ook niet echt een high-light te noemen. De eerste helft van het spel heb ik alle gevechten makkelijk gewonnen door de lichte aanval te spammen. Pas later moet je wat beter opletten en ook gebruik maken van de uitbreidingen die het elysium je te bieden heeft.

Dat elysium is eigenlijk een soort crafting-plaats waar je heel wat mogelijkheden hebt om je karakters van sterkere uitrusting en wapens te voorzien. Dit motiveeerde me steeds meer naarmate het spel vorderde en is best goed uitgewerkt.

Martial arts daarentegen zijn helemaal waardeloos, je krijgt er in de loop van het spel heel wat stijlen bij, maar de cool-down-periode is enorm lang en de actie geeft je maar een heel kort-stondig voordeel.

Het spel is in mijn ogen eerder een Westers RPG dan een JRPG, hoewel het wel wat elementen van beide types gebruikt. Zo zijn er heel wat comfort-functies die westerse RPG's ook voorkomen, zoals fast-travel. Maar kun je eigenlijk enkel bij bepaalde shrines en kampvuren saven. Die zijn echter veel voorkomend en een auto-save functie is wer ook, zodat je nooit veel vortgang kwijt kunt raken bij de zeldene keren dat je eens sterft.

Al bij al is dit een uitzonderlijk goede game waar ik erg van heb genoten en die die zeker meer spelers eens zouden moeten proberen. Alleen al China als plaats van het gebeuren is super-origineel en bijna nergens anders te vinden.

Ik geeft het na lang nadenken toch maar 4 * maar misschien dat ik me nog eens ooit bedenk. Eens kijken wat de tand des tijds hierover gaat zeggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:48 uur

geplaatst: vandaag om 04:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.