Super Mario 3D World + Bowser’s Fury (2021)

Nintendo Switch
Platform

Ontwikkeld door Nintendo

In Super Mario 3D World reis je met Mario, Luigi en de anderen naar Sprixieland. Bowser heeft de Sprixie-prinses ontvoerd en het is aan Mario en zijn vrienden om haar te redden. Mario's hoofddeksel verzameling en zijn speciale vaardigheden blijven zich maar uitbreiden. Naast klassiekers als Tanuki-Mario en Boemerang-Mario, zijn er verscheidene nieuwe power-ups om te ontdekken. Als je de superbel pakt, verandert Mario in een murenbeklimmende, krabbende kat. Met een kanondoos op je hoofd kun je kogels afvuren en de dubbele kers creëert een hulpvaardige kloon, waarmee je je vijanden dubbel kunt laten zien! Bowser's Fury is een aparte game: Er is Bowser iets vreselijks overkomen. Hij is aangetast door een mysterieuze zwarte smurrie, waardoor hij in een gigantisch monster veranderd dat uit is op totale vernietiging! Het is aan Mario en een onwaarschijnlijke kameraad om over verschillende eilanden op het Miauwmeer te reizen, de mysterieuze kattenzonnen te verzamelen door platformuitdagingen te overwinnen en hun kracht vervolgens te gebruiken om de angstaanjagende Furie-Bowser te verslaan.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe briljant ontworpen deze game is. Wat een waanzinnig mooie levels. De muziek, de sfeer.

Neem niet dit:
Super Mario 3D World: 5-2 Tricky Trapeze Theatre (100 % All Stars & Stamp) [Gameplay Walkthrough] - YouTube
Echt een feestje om te zien en te spelen.

Ik ben helaas een trage gamer, dus ben nog weken met deze game bezig. Speel meerdere keren in de week een paar levels achter elkaar en dan is het weer leuk geweest. Hier heb ik nog wel even flink plezier mee. En dan moet ik met Bowser's Fury nog beginnen.

De game is in de meeste levels niet overdreven moeilijk, maar wel heel uitdagend. De 3 sterren pakken is echt niet altijd een zekerheidje.

Qua cijfer zal het denk ik 4,5* worden, maar dat duurt nog wel even.

Na dik 3 maanden door de originele game heen. Getierd, gelachen, genoten, gevloekt. De game is heel toegankelijk, maar tegelijk ook soms ontzettend moeilijk. Het is me niet gelukt om elke groene ster te verzamelen, dat lukte me niet en was ook slecht voor mijn bloeddruk. Dus geen Champion's Road voor mij. Die had ik toch nooit uit kunnen spelen, heb 'm op Youtube al bekeken. Damn.
Maar echt een enorm gave game, zoveel typische Nintendo magie.

Wel jammer dat World Flower eerdere levels recyclet en dan moeilijker maakt met meer vijanden. Da's niet echt mijn manier van gameplay verlengen. Enige mindere wereld.

Nu ga ik aan het Bowser's Fury deel beginnen en dan ben ik er ook wel weer klaar mee haha. Cijfer en review volgen nog binnenkort.

Gaat die Bowser je in Fury vaak en moeilijk lastig vallen? Ik word nerveus van zulke onderbrekingen, ben er vanavond mee gestart. Wel tof om na al die kleinere levels nu weer a la Odyssey een grote map te hebben. Maar die Bowser werkt me een beetje op de zenuwen, ik ben meer van rustig de boel exploren.

Bowser blijft je continu vervelen Ajax&Litmanen1

Ik ben al lang afgehaakt. Leuk voor even en met mijn dochter, maar niet echt behoefte alles te behalen. Dat heb ik normaal wel bij Mario games, dus dat zegt (mij) genoeg

Tijd voor de review!

Na bijna 3,5 maand dit te hebben gespeeld (ik ben een langzame gamer geworden ) ben ik dan recent toch bij het einde van 3D World en Bowser's Fury gekomen, dus tijd om hier een mooi cijfer aan te hangen.
Want dit is puur genieten, gamen zoals gamen hoort te zijn voor mij.

Ik deel mijn mijn maar even op, dus hier eerst wat ik van Mario 3D World vind. Het is precies wat ik in een Mario game zoek, want ik vind de 3D games veel leuker dan de 2D games, daar ben ik gewoon veel slechter in geworden met al dat exact timen enzo. New Super Mario Bros Deluxe op de Switch vond ik gewoon niet al te veel aan, omdat het mijn bloed onder de nagels vandaan haalde qua gameplay. Nou moet ik zeggen dat dit 3D World ook wel goed is gelukt hoor, er zitten extreem moeilijke en frustrerende levels in, maar toch voelt het hier meer als eigen falen dan dat de game me helemaal gek maakt. Diverse soorten levels (onder water, met een hele krappe timer, met automatisch bewegend beeld zodat ik me moet haasten, diverse bosses) die ik echt niks vond, maar het valt in het niets bij al het andere wat deze game uitstraalt. Dit is pure fun. De levels zijn thematisch gezien zó mooi en de uitdaging is groot, maar gelukkig best te doen.

Sowieso als je alleen de werelden door wilt komen, je hoeft gelukkig niet alle groene sterren en stamps te behalen. Ik heb er zoveel als ik kon gepakt, maar lang niet alles. Diverse sterren die ik echt te pittig vond of die ik na 10 keer opnieuw proberen op heb gegeven. Het is ook geen probleem om levels opnieuw te spelen, zo kleurrijk en mooi zijn ze, zo knap ontworpen en dat ook met geweldige muziek op de achtergrond. Het scheelt overigens wel met welk personage je speelt, want ik heb het grootste deel met Mario gespeeld, maar als je bv Rosalina unlocked dan is zij echt veel handiger met springen. Qua gameplay lijkt het erg op de recente 3D Mario's, qua vrijheid, al kan de camera niet 360 graden draaien wat wel jammer is, maar de inrichting van de levels is er gelukkig op gebouwd, dus het is ook niet vaak nodig. Alleen bij de Captain Toad levels kan het. Die levels blijven trouwens erg leuk en ik heb me ook voorgenomen om daar de losse game van (Treasure Tracker) weer eens te gaan spelen, want die bezit ik. Niet helemaal uitgespeeld nog, ondanks dat het echt een enorm toffe game is want die puzzeltjes zijn leuk.

Ik heb ieder geval enorm van 3D World genoten. De hoeveel levels en werelden zijn enorm, al is het wel goedkoop dat ze de laatste grote wereld gewoon gebruiken met bestaande levels die extra lastig zijn gemaakt. Dat is voor mij geen leuke verlenging van de game en toen was ik er ook wel een beetje klaar mee. Maar verder is het allemaal geweldig gedaan. En de power-ups zijn ook leuk, Mario in een kattenpakje is awesome en het levert ook echt nieuwe, leuke gameplay op die ik nog niet kende in de 3D Mario games.

En dan is er nog Bowser's Fury, de extra die we er op de Switch bij hebben gekregen om er opnieuw een verkoopsucces van te maken. Waar 3D World je in korte, kleine levels rond laat rennen, daar krijg je hier een enorme open wereld vol met eilanden en losse gebieden, terwijl je last hebt van een Bowser die gegroeid is tot Godzilla formaat. Heel eerlijk, Bowser ziet er enorm bruut en gaaf uit in zijn nieuwe vorm, maar ik raak gewoon wat nerveus van deze gameplay dat hij om de paar minuten verschijnt. Je moet Cat Shines verzamelen om vuurtorens weer te laten schijnen, waar Bowser niet tegen kan en een aantal keer in deze game kan je met je Shines een enorme kattenbel jou tot net zo'n gigantisch formaat te laten groeien. Op zich erg tof om als twee Kaiju met elkaar te vechten, maar de manier hoe ze het hebben aangepakt vind ik teleurstellend, want gameplay-technisch zijn die gevechten niet zo boeiend. En aangezien je al vrij snel je eerste gevecht met Bowser hebt is de impact ook verdwenen. Ik denk dat het veel gaver was geweest als je alleen op het einde zo'n groot gevecht had gehad. Zelf heb ik ook veel meer plezier gehaald uit de eilanden verkennen en Shines verzamelen, dan me met Bowser bezig te moeten houden. Maar het is wel een hele leuke toevoeging aan het Switch-pakketje. De sfeer in de open wereld is weer gezellig en typisch Nintendo. Totdat het dan begint te stormen en Bowser weer alles komt slopen.

Fantastische game, heb me er tientallen uren enorm mee vermaakt. Het is niet perfect, maar wel enorm leuk om te spelen. Eentje die iedereen met een Switch in huis moet halen in mijn ogen.