Super Mario 3D World + Bowser’s Fury (2021)

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

In Super Mario 3D World reis je met Mario, Luigi en de anderen naar Sprixieland. Bowser heeft de Sprixie-prinses ontvoerd en het is aan Mario en zijn vrienden om haar te redden. Mario's hoofddeksel verzameling en zijn speciale vaardigheden blijven zich maar uitbreiden. Naast klassiekers als Tanuki-Mario en Boemerang-Mario, zijn er verscheidene nieuwe power-ups om te ontdekken. Als je de superbel pakt, verandert Mario in een murenbeklimmende, krabbende kat. Met een kanondoos op je hoofd kun je kogels afvuren en de dubbele kers creëert een hulpvaardige kloon, waarmee je je vijanden dubbel kunt laten zien! Bowser's Fury is een aparte game: Er is Bowser iets vreselijks overkomen. Hij is aangetast door een mysterieuze zwarte smurrie, waardoor hij in een gigantisch monster veranderd dat uit is op totale vernietiging! Het is aan Mario en een onwaarschijnlijke kameraad om over verschillende eilanden op het Miauwmeer te reizen, de mysterieuze kattenzonnen te verzamelen door platformuitdagingen te overwinnen en hun kracht vervolgens te gebruiken om de angstaanjagende Furie-Bowser te verslaan.

Bij Super Mario 3D World:

In ieder geval alvast gereserveerd. Kan ik deze eindelijk eens spelen. Leek me altijd al een heerlijke Mario. Gewoon naar hedendaagse standaard beter dan die antieke shit het oog wil ook wat.

Manny Calavera schreef:

Dat Bowser's Fury deel is wel echt imponerend zeg. Damn.

Ja zeker Godzilla all the way!...
Ik ben benieuwd of dat reden genoeg is om hem nog een keer aan te gaan schaffen.

Mario 3D World + Bowser's Fury Hands-On Preview - Meer dan simpele port - nl.ign.com

Die levels zijn tijdloos he.. en alle Mario games op 1 console is ook wel heel erg fijn.
Poeh! halen of niet..

Banjo schreef:

Poeh! halen of niet..

Goede preview. Mijn verwachtingen zijn enorm, nog een weekje of 12 voor de game op de mat ligt.

avatar van Ufobestuurder
[/quote] Ik hoop maar dat mijn postbode geen sneeuwvertraging heeft als de game overmorgen uit komt. [/quote]

Dit is bij mij helaas het geval vanwege de sneeuw, ik kijk er hartstikke naar uit om deze titel eindelijk te mogen spelen en de hype wordt met de minuut groter.

Dessalniettemin wordt het waarschijnlijk een lichtpuntje in deze tijd.

Even snel de eerste levels gespeeld. Damn, wat sfeervol en mooi gemaakt.

Maar nog best lastig, ben in stage 1-1 al 2x van het stuk gesprongen waar dat enorme konijn rent

Krijg je wel een beetje regelmatig levens? Da's het enige dat ik aan Mario gedateerd vind. Ik heb gewoon graag oneindig levens.

avatar van horizon
Manny Calavera schreef:

Geen idee wat je genoeg vind maar ik heb nooit problemen ondervonden. En gedateerd is het zeker niet.

Manny Calavera schreef:

Ja hoor, per 50 munten krijg je volgens mij al een 1UP, dus dat gaat in de praktijk best wel hard. Bovendien gebeurt er niks als je 1UPs opraken en je een game-over krijgt, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken.

Het hele concept van een game-over in een Mario game slaat tegenwoordig inderdaad nergens op. In de originele spellen keerde je terug aan het begin van de wereld waarin je doodging, dus dat maakte het wel spannender en uitdagender. Overigens heeft Super Mario Odyssey de 1UPs weggedaan, dus dat vond ik wel prima.

Toch overstag gegaan en aangeschaft. Vond hem destijds erg fun op de Wii U en Ben wel benieuwd naar Bowser’s Fury.

Wat is dit leuk zeg. Levels gaan lekker snel en zijn heerlijk creatief gemaakt. Visueel ook echt zo typisch Mario weer. Love it. En als je je levens kwijt bent, dan kan je gelukkig gewoon verder gaan en krijg je weer toegang tot de huisjes waar je extra levens kunt vinden. Dat is wel fijn. Paar jaar terug speelde ik Mario Bros Deluxe (2D dus) en als je daar af was moest je steeds opnieuw starten met levels die je al had behaald. Dat haalde enorm veel van de fun voor me weg. Maar als dat hier niet zo is dan is er weinig te klagen.

Ooit ben ik gaan gamen om leuke avonturen te beleven in unieke werelden en dat is toch wel wat deze game me geeft zeg. Zó leuk. Nintendo combineert hier echt leveldesign met muziek, creativiteit en afwisseling. Dan zit je op de rug van een draak, dan doe je een Captain Toad parcours (ik heb die game dus al een paar jaar op de Switch, die is ook zó tof) en dan weer een uitdagend traject. Dit is echt alles waarvoor ik ooit een gamer ben geworden. Klinkt heel zwaar, maar Nintendo raakt precies weer zoals zo vaak de juiste snaar bij me. Moet toch raar lopen als dit niet minimaal 4,5* worden. Ik word hier gewoon kei vrolijk van, zonder dat het een makkelijke game is want dat is het zeker niet.

Ik zag het al staan in je gebruikers profiel jij koopt ook alles
Ik wil hem misschien ook wel om die Fury!!...

Banjo schreef:

Ik zag het al staan in je gebruikers profiel jij koopt ook alles
Ik wil hem misschien ook wel om die Fury!!...

Klopt, das mijn zwakke plek. Als ik iets ook maar enigszins wil

Maar hij is erg fun, zo leuk weer dat ik Fury nog niet eens heb opgestart

En mijn dochter (7) vind hem ook geweldig!

Oo maar zodra je Fury heb gespeeld dan ben ik wel benieuwd -marco- of het echt zo leuk is als het lijkt ik wacht je reactie nog even af...

Speel het bijna elke dag wel, paar levels en dan is het wel weer klaar. Zo heb ik er nog wel een paar weken plezier aan. Het is goed te doen, maar bij vlagen nog best wel pittig. Maar het is zo goed en ook afwisselend.

Ik vind alleen dat touch-gedoe niet helemaal super werken met een pro-controller. Dat speelde denk ik met een Wii controller beter. Gelukkig is dat maar af en toe.

Wilde deze altijd erg graag spelen maar merk nu toch dat op dit bewuste moment in de razernij der tijd verstrijking de nood niet direct enorm hoog ligt.

Ik heb de WiiU versie en zie niet direct het nut een upgrade aan te schaffen. Als ik deze eens voor 20€ tegenkom is iets anders, maar tot dan: zonder mij

Los van de toevoeging van Bowser's Fury is het ongeveer dezelfde game als op de Wii U. Wat kleine verschillen zoals dat (schijnbaar) je iets sneller rent en projectielen iets sneller gaan, maar niets dat voor gekke veranderingen zorgt.

Fonzzz002 schreef:
Wat kleine verschillen zoals dat (schijnbaar) je iets sneller rent

Dit zou ik juist als een van de grootste (en beste) verbeterpunten van de Switch versie zien. In de Wii U versie was het looptempo veel te traag en diende het geen functie, dus was je over het algemeen altijd wel aan het sprinten. In de Switch versie is het looptempo aanzienlijk verhoogd en is daarmee zelfs functioneel geworden. Op het eerste oog dus een subtiel en nietszeggend verschil, maar in praktische zin best groot.

Wat de rest betreft (op Bowser's Fury na) is het inderdaad eigenlijk dezelfde game, met een iets hogere resolutie. Dus als je nog over een Wii U beschikt en deze game al hebt, is het mijns inziens niet echt de moeite waard om deze te halen. Bowser's Fury is nou niet echt het type content waar je €60 voor zou moeten uitgeven.

Het zijn 2 verschillende games dus ze krijgen ieder een losse recensie:

Super Mario 3D World.
Een onderhoudende platformgame. In tegenstelling tot Odyssey of Sunshine is dit niet een collect-a-ton platformer waar je in grote speelvelden word geplaatst, maar het is een 3D vertaling van de moderne 2D Mario gameplay. De levels zijn lineair en kort, maar hebben allerlei collectables verstopt die menig extra tijd van je vragen. Net zoals de 2D games loop je langs bekende Mario gebieden zoals de grasheuvels, woestijn, sneeuwbergen, Boo’s mansion of Bowser’s castle. Persoonlijk vind ik dit eerder een minpunt dan een genot: het mist de vernieuwing en originaliteit die bv Oddysey’s nieuwe werelden wel hadden. Daarentegen, de kleuren zijn helder en prettig om naar te kijken. Visueel oogt het dus prima, al weegt het weinig tegenover de concurrentie die meer originaliteit en details in zijn level design heeft.

Waar 3D World esthetisch er niet tussenuit springt maakt het van alles goed in de gameplay: er zijn allerlei nieuwe leuke snufjes om het voldoende vernieuwing te geven zoals de kat kostuum waarmee je op muren kan klimmen, de bessen die je characters klonen (waardoor je dus meerdere characters tegelijk moet bedienen), blokken die op de muziek verschijnen of verdwijnen of andere kleinigheden. Hierdoor zat er genoeg variatie om me geboeid te houden met waar het volgende level mee ging komen.

De game is heel erg makkelijk. Zelfs wanneer ik voor alle groene sterren ging vroeg het zelden echt concentratie. Normaal gesproken vind ik dit een hinder, maar na herhaaldelijk afgeslacht te zijn bij Cyber Shadow en God Of War op hard mode was het fijn even een rustigere game te hebben met aanzienlijk minder stres. En voor degene die wel uitdaging wilt komen er na de eindbaas 3 pittige werelden vrij, waar zelfs het einde van een level halen niet eenvoudig is.
Het enige echte kritiekpunt dat ik met deze moeilijkheidsgraad heb is dat het noodzakelijk is om elke stempel te verzamelen en in ieder level bovenop de paal te eindigen om het laatste level vrij te spelen. Vond het leuk om de alle groene sterren te verzamelen, maar heb geen zin om alle levels helemaal opnieuw te doen waar ik toevallig niet bovenop de paal sprong.

Niet een game die ik hoog zou aanraden tussen de berg aan games van de laatste paar jaar, maar ik heb ervan genoten. Zeker als je zoekt naar een kleurrijke platformer die de moeilijkheidsgraad laag houd.

Bowser's Fury.
Een leuke korte Mario ervaring. Dit voelt als een soort world 1 van een grotere Mario game; dit is een groot speelveld waarin je kunt rondrennen en overal collectables kunt verzamelen door uitdagingen te halen. De besturing is zo soepel als een 3D platformer kan zijn (al mis ik de duik knop van Odyssey). Ik had ten allen tijden perfecte controle over Mario en fouten voelde geheel mijn schuld. De platforming is eenvoudig, maar dat was juist een fijne afwisseling tussen alle pittige games die ik heb zitten spelen de laatste tijd. Gewoon genieten van de kleurrijke omgevingen, catchy muziek en Bowser’s Fury speelt lekker weg.

De gameplay leuk om te doen, al gooit het niet veel nieuws in de mix. Het meest unieke aspect aan dit spel is de nieuwe Bowser, die sinds Giga Bowser uit Smash Bros Melee er niet zo intimiderend uit heeft gezien. Qua design en algehele sfeer is dit erg gaaf om te zien. Qua gameplay vind ik echter dat dit (ondanks het plezier) niet in de roos schiet. Bowser Jr zit bv nu in je team, maar hij doet niks (buiten wat vijanden slaan of verborgen munten aanwijzen). Dit was juist een mooie gelegenheid om Mario nieuwe platforming opties te geven zoals teammoves of gebruik maken van Jr's gadgets, maar Jr toevoeging aan Mario's team maakt niets uit.

In de eerste instantie is de boss battle tegen Bowser (waar Mario in een reuze Super Saiyan kat veranderd) erg gaaf, maar dit gevecht moet je rond de 5 keer doen waardoor ook hier de charme vanaf ging. Het leek mij persoonlijk beter als ze dit gevecht bewaarde tot het verre einde. Dan zou het een bevredigende afsluiter zijn geweest: na de hele game getreiterd te zijn door de reuze Bowser kun je hem nu eindelijk neerhalen, maar nu krijg je teveel gevechten met hem waardoor het spektakel eraf was.

Al met al een leuke game om tot rust van te komen en die je lichte platform uitdagingen zal geven. Het is echter iets te ‘veilig’ om het naar een hoog niveau te dragen.

Pffff bijt me echt vast en stuk in champions road. Al tig keer dood gegaan, maar op een dag haal ik hem.

Staat ook hoog in de top lijsten, moeilijkste Mario levels ooit.

Btw Happy Mario day

avatar van horizon
-marco- schreef:

Staat ook hoog in de top lijsten, moeilijkste Mario levels ooit.

Btw Happy Mario day

Ja.... Champions Road. Op de Wii u heb ik het uiteindelijk opgegeven. Heel veel respect voor iedereen die dat level haalt.

Op de Wii U destijds gehaald, daarom weet ik dat ik het kan.....
Ff het ritme te pakken krijgen!

En vandaag was de dag Champions Road behaald! Kwam erachter dat dat mysterie huis daarna (30 sterren) ook nog best pittig was, stond me niets meer van bij

Iig Mario 3D world nu ook op de Switch 100% gecompleteerd

Kan ik eindelijk beginnen aan bowsers fury!

Iig Mario 3D world nu ook op de Switch 100% gecompleteerd

Kan ik eindelijk beginnen aan bowsers fury!

Heb dat level eens op YT bekeken, allemachtig

Zover ben ik nog niet, maar ben bang dat ik zo'n level niet uit ga spelen. Bij Mario Odyssey is me dat enorm lange level van een vol kwartier rennen zonder checkpoint ook niet gelukt haha.