At Dead of Night (2020)

Ontwikkeld door Baggy Cat
Uitgegeven door Baggy Cat

Dit is een mix tussen een horrorfilm, een horrorgame en geestenjagen. Je speelt voor Maya, een student die gevangen zit in een afgelegen hotel, beheerd door de psychopathische Jimmy Hall. Jimmy heeft Maya’s vrienden opgesloten in hun kamer met kwaadaardige intenties. Maya slaagt erin te ontsnappen, maar Jimmy laat haar niet zomaar ontkomen. Om ervoor te zorgen dat Jimmy de gevangenen vrijlaat moet zij Jimmy’s duistere geheim ontrafelen. Met gebruik van een oud apparaat dat kan communiceren met geesten moet Maya op onderzoek gaan om Jimmy’s verleden te achterhalen.

Een horrorgame met een bijzondere visuele stijl, maar die qua gameplay heel vervelend is. At Dead Of Night is een soort interactieve speelfilm: het bestaat uit video-opnames die middels computertechniek zijn aangepast zodat ze een interactieve wereld vormen. Dit geeft de game een sfeervolle eigen identiteit. De omgeving heeft iets mysterieus en creepy. Voornamelijk de goede sound design past bij het geïsoleerde gevoel: stilte, buiten jouw voetstappen, deuren en kasten of de geluiden van de psychopaat.

Het is echter te desoriënterend en eentonig. Je doet letterlijk niets anders dan soortgelijke kamers in en uitlopen, hopend dat er passende items in de kasten zitten. Alle gangen lijken op elkaar en er zitten wel 20 kamers op één verdieping, waardoor ik zelfs na meerdere rondjes nog steeds moeite had te zeggen hoe de indeling precies in elkaar zat. Tegen de tijd dat ik goede items had en gereed was om op zoek te gaan naar geesten werd ik neergeslagen door de psychopaat en mocht ik opnieuw zoeken. Het is me nu 3x gebeurd en dit werkt te vervelend om nog motivatie hebben om door te spelen.

De psychopaat geeft geluidscues dat hij in de buurt is en je kunt door het kijkgaatje zien of hij op de betreffende gang zit, maar dit werkt niet altijd. Soms hoor en zie ik hem niet, loop ik de deur uit en word vervolgens neergeslagen. Het voelde meer als een kop of munt gok dan dat ik echt kennis tegen hem kon gebruiken.

Wellicht dat ik een walktrough ga bekijken om te zien hoe deze game afloopt, maar er is voor mij geen plezier meer te vinden in de items opnieuw verzamelen. Een plattegrond was welkom evenals een betere indicatie waar hij zit of een manier om van hem te ontsnappen als hij je ziet (ipv een onverwachte 1-hit KO te krijgen).