Maquette (2021)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5
Adventure / Puzzle

Ontwikkeld door Graceful Decay
Uitgegeven door Annapurna

Maquette is een first-person recursief puzzelspel dat je meeneemt naar een wereld waarin elk gebouw, elke plant en elk object tegelijkertijd super klein en verbluffend groot is. Maquette maakt het mogelijk om de wereld, op een MC Escher-achtige manier, recursief in zichzelf te draaien. Ga naar het centrum van de wereld en je voelt je als een reus die boven gebouwen en muren uittorent. Maar waag je verder weg en de dingen worden steeds groter, tot het punt waarop scheuren in de grond gigantische kloven worden. In deze wereld volg je een hedendaags liefdesverhaal, waarin eveneens de kleinste problemen onoverkomelijke obstakels kunnen worden.

Wel gecharmeerd hiervan. Sowieso wel kunstzinnig verantwoord allemaal met een gemoedelijk stijltje af en toe opgeleukt met een sfeerbepalend liedje en niet te vergeten de gesproken wisselwerking tussen een man en een vrouw doorheen het hele ding tot leven gebracht door uitstekende voice acting waarbij met name het geluid van de dame hier en daar doen denkend aan Elizabeth Olsen mij wel aangenaam in het gehoor ligt. Dat alles maakt dit spelletje ergens wel erg lekker prettig kek voor mij tot zo ver.