R-Type Final 2 (2021)

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
Shooter / Flight

Ontwikkeld door Granzella
Uitgegeven door Nippon Ichi en Granzella

De legendarische shoot-'em-up-serie is terug! Spelers kunnen hun ervaring naar eigen inzicht vormgeven met het op prestaties gebaseerde moeilijkheidsgraadsysteem en aanpasbare schepen en piloten, terwijl ze klassieke R-Type-handelsmerken ervaren, zoals de "Force" -mechanica en een verslavende gameplay-loop. Navigeer door een heel universum van nieuwe en klassieke levels, neem het op tegen vijanden die evolueren met je prestaties.

Nog eens een game uit 2021 dat ik daadwerkelijk dit jaar ook speel. Niet moeilijk met zo een shoot'm'up die zich heel snel wegspeelt. Maar traditie-getrouw is ook deze R-type iteratie extreem moeilijk, tenminste voor een noob als mij, die dan ook nog eens vaak de energie niet heeft elke situatie een miljoen keer te spelen en vanbuiten te leren. Maar af en toe oppikken ga ik deze wel, lijkt me iets beter in mijn straatje passen dan een Raiden V, hoewel ik eigenlijk liever verticale shmups speel. Eens kijken naar welke score het evolueert.

avatar van FlorisV
Grovonion schreef:

Je bent niet de enige die ze moeilijk vind hoor. Ik heb een aantal van dit soort spellen gekocht, de Soldner games alsmede Rigid Force Redux en de meeste moet ik nog uitspelen. Soldner X2 is het makkelijkst te voltooien maar heeft erg lastig verstopte extra levels waarvoor je eerst gele bolletjes moet vinden. Ik zou zeggen begin met Soldner 2, dan 1 (als je PS3 hebt oid en op makkelijk nivo) en doe dan Rigid Force.

Hier ben ik niet echt warm voor geworden. De intro's duren te lang, leuk om 1 keer te zien hoe je piloot zich in zijn cockpit zet en dan van 3D in de 2.5D wereld terecht komt, maar telkens weer bij de vele herstarts is gewoon boring. Het eerste level, dat ik natuurlijk het meeste heb gezien, vind ik ook niet ideaal opgebouwd, de level structuur is wat clunky en motiveert niet genoeg om te blijven spelen. Dat hebben andere Shmups al veel beter gedaan. Al bij al krijgt dit maar een slap voldoende voor mij.

Grovonion schreef:

Misschien kan deze kerel je op andere gedachten brengen het is ontzettend goed onderbouwd.

Ik wist het bestaan hier niet eens van en heb gelijk de R-Type Final 2 Special edition gekocht!.
En dan voor de Ps4.. snellere laadtijden en grafisch helder van kleur is een must volgens deze Shmup Junkie.