Story of Seasons: Pioneers of Olive Town (2021)

Nintendo Switch
Simulation

Ontwikkeld door Marvelous
Uitgegeven door Marvelous en XSEED

Geïnspireerd door de verhalen over de pioniersdagen van je grootvader, pak je je koffers en laat je de drukte van de stad achter je om te genieten van het plattelandsleven in Olive Town. Er is heel wat werk aan de winkel: de boerderij van je grootvader is in de loop der jaren door de natuur teruggewonnen. Het is dus tijd om de handen uit de mouwen te steken en de droom van je grootvader opnieuw op te bouwen. Tem de wildernis van het schiereiland, ontdek de flora en fauna die het tot hun thuis hebben gemaakt en ontrafel de geheimen van de wereld om je heen. Werk met het land om de boerderij van je dromen van de grond af aan op te bouwen. Bouw faciliteiten waar je maar wilt, verhoog het level van je landbouwkundige vaardigheden en creëer alles van hekken tot sproeiers voor gewassen!

Ik heb nog diverse spellen die er aankomen dit jaar, maar weinigen waar ik zo naar uitkijk als deze. De vorige heeft me op de 3DS al enkele tientallen uren beziggehouden en ik verwacht dat ook dit (net als bvb Stardew Valley en My Time at Portia) me ook weer een behoorlijk tijd zal entertainen. Lekker relaxed gezapig tempo, beetje alles inrichten naar wens, contacten met de stadsbewoners onderhouden e.d, het blijft naar mijn mening het soort spel dat ideaal is voor lekker af te schakelen s'avonds en helemaal tot rust te komen. Of dat nou voor een half uurtje is of (zoals vaak het geval blijkt) enkele uren.

En tenslotte, niet iedereen jeeft een appartement op een oude opgeknapte boerderij met 2 varkens, een koe en een geit ( . Dan is het ook nog eens bijna of je echt 'boert'.

Intussen sinds zaterdagavond aan het 'boeren' en ook deze bevalt dus weer erg goed. Het blijft een lekker ontspannend tijdverdrijf waar ik nu zowat een tiental uurtjes heb inzitten. Blijft leuk om je boerderijtje te zien groeien, banden met andere bewoners aan te halen en nieuwe dingetjes te ontdekken.

Blijkbaar waren er aanvankelijk wat problemen (laadtijden en FPS drops) maar die zijn er wel intussen grotendeels uitgepatched. (hoewel je merkt dat als er een dorps evenement is er toch nog een lichte FPS daling plaatsvind, maar dat is niet dramatisch in mijn ogen). Aan de andere kant vind ik dat het eigenlijk niet zou mogen want grafisch is het wel aardig - maar nou niet je van het. Meer dan een klein stapje hoger dan een HD versie van een WII spel of 3DS game is het nou ook weer niet.

Verder hebben ze er trouwens een soort pods ingestopt die je kan bouwen om bvb planken te zagen of stenen in brikken te bewerken. Iets wat ik net wat minder charmant vind dan bvb een houtzagerijtje of steenoven. Maar goed - dat is maar een klein zeer (en zelfs dat niet).

Dus voor mij een game die ik net als Littlewood om en om zal blijven oppakken voorlopig. Want het 'ik speel een halfuurtje - nou vooruit, nog een extra ingamedag dan en we zijn weer een uur en meer verder' syndroom kickt wel degelijk in bij mij.