Wanderlust: Travel Stories (2019)

Apple iOS / Macintosh / PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Different Tales
Uitgegeven door Walkabout en Forever

In een bar op het meest verafgelegen eiland ter wereld deelt een groep vreemdelingen reisverhalen. Stap in hun schoenen en ervaar het reizen vanuit verschillende perspectieven. Wanderlust Travel Stories is een boek dat jij helpt vormgeven. Als je op zoek bent naar iets anders dan is dit voor jou. En als je dit kunt lezen heb je alle kennis die je nodig hebt om aan de slag te gaan. Vier lange en vijf korte verhalen, elk geschreven door een eigen team van auteurs. Elke reis geeft je een unieke speelstijl, want je ervaart het reizen door de ogen van verschillende individuen. Zo is er een idealistische student, een uitgebluste reporter en een man die rampzalig is in plannen.

Geinig - zo'n game in deze tijd van niet kunnen reizen

Zelfde developer als Werewolf: The Apocalypse - Heart of the Forest (2020) trouwens!

Vandaag met het eerste reisverhaal begonnen, Bangkok Thailand. De game weet me echt terug te brengen met omschrijvingen, foto's en geluid, 10 jaar geleden Thailand vrij uitvoerig bezocht, game kent leuke keuzemogelijkheden waardoor het ook echt jouw reisbeleving kan worden

Na een uur of 11, 12 heb ik gisteren ook het laatste van de acht reisverhalen voltooid.

Wanderlust: Travel Stories is een visual novel waarin de keuzes die je maakt (meestal) van geringe invloed zijn. Maar daar gaat het hier ook niet om. Het doel van dit spel is om je het gevoel te geven dat je op reis bent. En daar slaagt het wonderwel in. De verhalen zijn goed geschreven, er zitten veel interessante dialogen in, er is veel aandacht voor natuur en cultuur en alles wordt begeleid door prachtige foto's, veelal gemaakt door de developers zelf en sfeervolle en passende achtergrondmuziek en -geluiden. Als je bijvoorbeeld op een markt in Thailand loopt, klinkt het ook echt zo (weet ik uit ervaring) en hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een kroeg in Barcelona of een National Park in Afrika.

De hoofd-devs zijn twee (oud-)medewerkers van CD Projekt RED, die na de crunch voor het maken van The Witcher 1 op reis gingen en dit zo heerlijk en verrijkend vonden dat ze naar een manier zochten om dit in gamevorm te gieten. Vele jaren later is daar vervolgens Wanderlust Travel Stories uit gerold. Meer in detail kun je dit verhaal trouwens vinden in het nawoord, nadat je de game voltooid hebt

Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen is. Zelfs als je van reisverhalen en visual novels houdt denk ik dat het een wat acquired taste is. Je speelt als vier verschillende personen, waaronder bv. een biseksuele kosmopolitische vrouw van in de zestig en een 23-jarige meid die net aan de mode-academie is afgestudeerd. Er was maar één van de vier personages met wie ik me enigszins kon identificeren. Dat vond ik echter geen probleem. Ze worden zo realistisch en rounded neergezet dat ik er ook wel lol in had om de andere drie rollen aan te nemen die wat verder van me afstaan.

Als mijn verhaal je niet afschrikt dan weet ik zeker dat je je hier prima voor een uur of 10 mee zult vermaken.