menu

Prodeus (2022)

mijn stem
4,40 (5)
5 stemmen

PC / Macintosh / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Nintendo Switch
Shooter
single player / online

Ontwikkeld door Bounding Box
Uitgegeven door Humble

In deze Boomer Shooter, een moderne ode aan de klassieke First-Person Shooters, is het aan jou om een ruimtestation te zuiveren van gemuteerd monsterlijk gespuis. Buiten de campagne bevat de game een volledig geïntegreerde level-editor en een ingebouwde community-kaartbrowser voor onmiddellijke actie met bijna onbeperkte levels.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=UwHRPVrZVgM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van AdrievMer86
5,0
Prodeus is wat DOOM 4 had moeten zijn. Nu zeg ik niet dat doom 2016 en eternal slecht zijn, integendeel.
Maar tijdens het spelen van doom 2016 en eternal miste ik gelijk de gunplay en old school shoot em up gameplay van Prodeus.
Prodeus doet exact hetzelfde als quake 1 en 2, brutal doom (doom mod) en de doom classics, al op een hoger niveau zelfs.
De levels van Prodeus zijn geweldig en je krijgt zelfs de optie om de levels een cijfer/rating te geven.
Nu is de game nog in ontwikkeling en er kan nog van alles gebeuren en veranderen. Maar voor nu ben ik zeer tevreden over deze retro stijl FPS.

Het enig minpunt voor nu zou ik zeggen dat de performance van de game flink verbeterd moet worden. De graphics zijn in pixelated stijl met soms best mooie effecten.
Maar het lijkt alsof de mooie effecten in voornamelijk grote open ruimtes problemen veroorzaken. Wat micro stotterig achtig.
Maar gelukkig staat de gameplay als een huis overeind en ook zijn de performance issues niet altijd aanwezig. Het mag de pret niet drukken.

De game ondersteund overigens ook controller support, al speel ik zelf in hard modus met corsair harpoon muis en mechanisch toetsenbord omdat de gunplay en difficulty soms best insane is.
In het begin van de game zei ik tegen mezelf: best een gemakkelijke shooter. Ja dat was de eerste 3 tot 4 levels en daarna werd het soms echt pittig.

Retro stijl fps games zijn echt helemaal in en deze game past dan ook prima in hetzelfde lijstje als: Ion Fury, DUSK, Amid Evil en Wrath: Aeon of Ruin.

avatar van TonyTHorror
4,5
Pfohh. Dit is inderdaad héél erg nice. Ik kon de laatste Doom wel goed hebben, maar daar werden zo veel extra's/gimmicks toegevoegd dat het voor mij de pure gunplay in de weg zat. Daar is hier geen sprake van. 100% old school knallen, totdat alle muren rood kleuren met bloed en je trommelvliezen eruit klappen door de brute soundtrack in combinatie met het constante geknal van je uitgebreide wapenarsenaal.

avatar van Animosh
4,0
Een erg fijne old school shooter inderdaad, maar uiteindelijk net geen echte hoogvlieger.

De gebruikers boven mij hebben de positieve punten van Prodeus al uitgebreid belicht, maar in het kort: Prodeus is een Doom-achtige retro FPS, en dat betekent dat de focus puur en alleen op schieten ligt - een verhaal is er amper (je vecht tegen een soort van aliens? die soms muteren?), en puzzels of andere taken die van het schieten afleiden zijn er niet. Nee, hier gaat het puur om het neerknallen van alle vijanden terwijl je alles wat zij jouw richting op sturen moet zien te ontwijken. En persoonlijk beviel dit spel mij ook net iets beter dan Doom 2016/Eternal: hier is geen geforceerde melee die afleidt van het schieten, levels zijn minder verticaal waardoor je je puur kan richten op schieten en ontwijken in plaats van exploratie, en "zwakke plekken" hebben vijanden niet waardoor je zelf kan kiezen welke wapens je tegen welke vijanden wil gebruiken. Bovendien is het audiovisueel erg fijn, met een lekker swingende synth soundtrack en visuals die oud en nieuw mooi combineren en de actie en explosies zo spectaculair en flitsend mogelijk brengen: alles van de exploderende vijanden tot de neon lichteffecten is een welkome aanval op de zintuigen.

Maar een aantal gebreken houden het spel uiteindelijk voor mij net van een echt hoge score af, die vooral later in het spel steeds merkbaarder worden. Zo werd in de latere levels van het spel (ruwweg na de eerste portal) de actie voor mij soms wat overweldigend: er worden enorme aantallen vijanden op je afgestuurd die allemaal projectielen jouw kant op gooien, en in tegenstelling tot Doom heb je hier geen BFG die je in zulke situaties uit de problemen kan helpen. En dit wordt des te frustrerender door twee andere problemen. Ten eerste heeft Prodeus een erg vreemde death mechanic: als je doodgaat word je teruggestuurd naar een "nexus point", waar je de strijd zonder enige straf voort kan zetten - je hoeft dat stuk dus niet weer opnieuw te doen, maar gaat gewoon door waar je was. Het resultaat daarvan is dat ik in die levels regelmatig dood ging maar dat het (buiten een lagere score) geen enkel gevolg had, wat de gevechten tegelijkertijd onuitdagend en onbevredigend maakte. En ten tweede zijn de gevechten soms wat onoverzichtelijk, vooral als je de plasma rifle (één van de sterkste wapens) gebruikt: de energieballen die dat wapen schiet hebben een licht verblindend effect, wat het lastig maakt om precies te richten, en dat ze precies dezelfde kleur hebben als gemuteerde vijanden maakt alles nog onoverzichtelijker. Door al die zaken bij elkaar beleefde ik persoonlijk wat minder plezier aan de latere levels. Maar oké, als je betere reflexen hebt dan ik (of het met muis en keyboard speelt - dat scheelt ook (ik heb het met Game Pass gestreamd op mijn laptop, en dus met een controller gespeeld)) storen die dingen misschien minder.

Nog één klein minpunt was voor mij overigens het bonussysteem van het spel: je kunt in ieder level "ores" verzamelen, en daarmee kun je vaardigheden (double jump, dash) en wapens (super shotgun, plasma rifle, etc) kopen. Wat is het probleem daarmee? Ten eerste heb je sommige van die vaardigheden nodig om de ores te vinden, omdat ze op plaatsen liggen die alleen te bereiken zijn met bijvoorbeeld double jump: omdat je die op dat moment niet hebt zou je het level dus later moeten herspelen. Dat is waarschijnlijk ook de bedoeling, maar persoonlijk had ik liever gezien dat je double jump etc standaard krijgt waardoor je alles gewoon de eerste keer kunt pakken zonder gedwongen te worden om levels opnieuw te spelen (waar ik meestal geen zin in had). En hetzelfde geldt voor de wapens: ik heb er maar drie vrijgespeeld (de super shotgun, de plasma rifle en de swarmer), en die waren allemaal een erg fijne aanvulling. Maar de drie resterende wapens heb ik nog niet vrij kunnen spelen, en dat is een gemis: voor de hordes in de latere levels zouden sterkere wapens zeer welkom zijn geweest, dus die had ik wederom liever gewoon standaard gehad, in plaats van dat af te laten hangen van je motivatie om te verkennen en levels te herspelen.

Prodeus is kortom een zeer fijne old school shooter die zich - beter nodig dan Doom 2016/Eternal - puur richt op schieten en ontwijken, en oud en nieuw mooi combineert in haar flitsende visuals en swingende soundtrack. Maar een aantal ongelukkige ontwerpkeuzes (de vreemde death mechanic, het bonussysteem) en de voor mij wat mindere latere levels houden Prodeus net van een echt hoge score af. Desalniettemin is dit voor liefhebbers van pure shooters absoluut het proberen waard. 3.75*

avatar van Sinner
Dang. Op de een of andere manier is dit of wel helemaal aan me voorbij gegaan of ben ik het gewoon vergeten door de maanden heen. Maar het ziet er wel fraai uit. Toch maar op de Switch wishlist gooien

avatar van Animosh
4,0
Hij kwam een paar weken geleden pas uit de early access, dus het is op zich heel logisch dat je het spel nog niet eerder had aangeschaft. Zelf vermijd ik early access in ieder geval altijd: het is een leuk concept dat een spel beter kan maken, maar ik speel liever gewoon het finished product.

avatar van Banjo
Ik weet niet hoe jij er nu voor staat Sinner maar deze is nu digitaal verkrijgbaar met 30% korting en fysiek voor maar €23 dat is niet gek he.. Dit spel lijk me wel een verborgen pareltje .


Koop Prodeus - Nintendo Switch - Standard - Engels - Gratis verzending - coolshop.nl

avatar van Sinner
Banjo schreef:
Ik weet niet hoe jij er nu voor staat Sinner maar deze is nu digitaal verkrijgbaar met 30% korting en fysiek voor maar €23 dat is niet gek he.. Dit spel lijk me wel een verborgen pareltje .


Heb hem al een tijdje digitaal. Maar is geen slecht prijsje om in huis te halen. Zeker fysiek niet. Vind het zeker de moeite. Al moet ik hem echt eens doorspelen tot het einde. Maar de 'shooter periode' komt wel weer bij mij.

avatar van Banjo
Goh wat is dit een lekker spel man! en ik zit nog maar in level 1 maar alles zit gelijk goed he, de muziek het geluid, de gameplay, de terugslag van de wapens het verhaal wat er niet is . Ja dit word zeker ondergewaardeerd, tot zo ver ik het nu speel. Ik wilde niet eens eten koken maar gewoon dit spel blijven door spelen dit is heerlijk!. Ik hoop dat de multi-player dan ook nog eens volop gespeeld word!.

Word vervolgd!.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:19 uur

geplaatst: vandaag om 23:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.