Werewolf: The Apocalypse - Heart of the Forest (2020)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Adventure / RPG

Ontwikkeld door Different Tales
Uitgegeven door Different Tales, Walkabout en Paradox

Ontdek de mythen en monsters van de laatste oerwildernis van Europa. Speel als Maia, die aankomt in het oude Białowieża Woud op zoek naar haar familiegeschiedenis. Ontdek Rage in een avonturenspel geïnspireerd op de ervaring van het legendarische rollenspel Werewolf: The Apocalypse.

Had geen idee dat deze komende week al uit zou zijn. Wel eentje die ik me met mijn loon in huis haal. Het is vreemd genoeg weer een VN, met diverse keuzes, net als de recente twee Vampire games. Maar daar kan ik best mee leven. (Want anders was was het wel een open world FPS RPG waarin je een....weerwolf was ipv een vampier - en we zitten tenslotte ook nog altijd te wachten op de sequel van het originele spel). Wel vreemd dat de designer een ander is dan de Coteries of NY game en sequel - het lijkt er qua sfeer en stijl zoveel op dat ik haast verwacht had dat het van hetzelfde team kwam.

Moet je zien dat die Visual Novel's zometeen ook nog ECHT populair worden in het westen ipv een niche publiek aan te spreken.

In ieder geval is deze er weer eentje voor de wishlist.

...gisterenavond overigens uitge...speeld of gelezen. Hoe je het ook wil noemen, en net als bij de eerste Vampire VN (Coteries of New York) (de tweede moet ik nog doen, maar die zit deze maand in de Humble Monthly zag ik) een 3-4tal uur over gedaan. Ook hier weer - houd je van het genre en de World of Darkness setting zeker geen misser - het verhaal is sterk geschreven, het artwork erg mooi en sfeervol (soundtrack overigens ook) en ik heb het idee dat de keuzes die gemaakt worden misschien net wat meer invloed hebben dan bij de eerstgenoemde titel. Dus zeker de moeite om nog een keertje door te lopen in de toekomst om te zien hoe het verhaal evolueert met wat andere keuzes.

Ook zijn er wat heel lichte RPG invloeden in verwerkt in de vorm van Stats die worden bijgehouden maar die zijn grotendeels te negeren en voegen niet zo heel veel toe (althans niet die op de character sheet). Je hebt verder wel Rage, Health en Discipline die dalen en toenemen naarmate keuzes worden gemaakt in het spel en bepaalde paden afsluiten of openen en dus wat meer invloed hebben maar meer ook niet - en in hoeverre de houding van de diverse karakters in het hele verhaal (sommige kunnen bvb neutral of sympathetic worden) veranderingen bijbrengen weet ik (nog) niet.

In ieder geval - ik had ook hier weer mijn lol in. Zeker geen slechte VN. Misschien niet het volle pond van 15 euro waard voor iedereen maar mocht je het voor een 10tje of minder tegenkomen wel de moeite om te overwegen voor fans van het genre of de hele World of Darkness setting.

...en zoals ik al eerder zij blijf het best grappig hoe sterk dit lijkt op Vampire Coteries of New York - het zijn beide World of Darkness games, beide Visual Novels maar beide door heel andere ontwikkelaars gemaakt. Vraag me af of het heel handig (of lui) leentjebuur spelen is - of dat het gewoon een deel van hetzelfde team is of dergelijks.

Van mij krijgt het in ieder geval een 3,5.