ETHEREAL (2019)

PC / Macintosh
Puzzle

Ontwikkeld door Nicolás Recabarren en Tomás Batista
Uitgegeven door Nonsense Arts

Een diepgaande ervaring die spelers meeneemt naar een onbekende en mysterieuze wereld, omringd door zorgvuldig ontworpen puzzels... Puzzelgame waarbij je een bolletje bestuurd, dat alleen van links naar rechts en vice versa kan reizen. En natuurlijk zijn er allerlei obstakels die de weg naar de uitgang blokkeren.

avatar van Finidi
De trailer kijken geeft waarschijnlijk beter weer wat de game is, maar hierbij toch een poging: Je bestuurt een bolletje dat door een platte, geometrische wereld heen moet reizen. Daarbij kun je alleen van links naar rechts bewegen, of haasje-over doen over een muur boven of onder je. Vervolgens moet je van a naar b zien te komen.

Dit wordt nog wat interessanter gemaakt door speciale vlakjes waar je bijvoorbeeld de richting van het level kunt wijzigen (zodat je op de andere axis kunt bewegen) of vlakjes waarmee je muren of platformen in het level kunt verplaatsen. Ook zijn er bewegende platformen. Soms moet je eerst gekleurde blokjes verzamelen om wat muren uit het level weg te spelen.

Het spel heeft vier werelden met 6 puzzels elk, plus een aantal collectibles waarbij je moet proberen om uit een puzzel te ontsnappen: meestal kan dat niet omdat je geblokkeerd wordt door muren, maar op een aantal levels kun je op specifieke plekken terecht komen vanwaar je het level helemaal kunt verlaten en een collectible kunt pakken. Geinig idee, maar doordat je niet terug kunt naar eerder gespeelde levels is dat wel irritant om te verzamelen. Je moet al bijna de hele game nog een keer spelen, en da’s natuurlijk niet heel boeiend.

Daar komt nog bij dat het begin en het einde van een level gemarkeerd worden door veel te lange, saaie animaties, die best wel vervelend worden na een tijdje. Al met al in 4 uur uitgespeeld. Heel sterk is het niet, er zijn betere puzzel games.

2,5/5