menu

Prototype (2009)

mijn stem
3,49 (158)
158 stemmen

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4
Action
single player

Ontwikkeld door Radical
Uitgegeven door Activision

Prototype vertelt het verhaal van Alex Mercer, een man die wakker wordt in een laboratorium diep onder New York City. Zonder idee wie of wat hij is baant hij zich een weg naar boven, om erachter te komen dat het daar niet veel beter is. Gevangen in een geheime oorlog tussen de Black Watch Special Forces en de geïnfecteerde en gemuteerde bevolking. Mercer komt er al snel achter dat hij bovenmenselijke krachten bezit en bovendien de herinneringen en speciale krachten of vaardigheden van zijn slachtoffers kan absorberen. zo zal hij stukje bij beetje, in dit slagveld, zijn verleden herontdekken.

zoeken in:
avatar van ReMyTje86
3,0
Nou ik heb hem net uitgespeeld en ik moet zeggen dat ik vanaf de begin van het spel tot aan het einde zat te kloten met de controls.
Dat vind ik naar mij mening echt 3 keer niks.
Me muis voelde stijf aan lijkt soms of ik heel muismatje moet gebruiken om te kunnen draaien.
Niet dat ik het erg slecht vond maar dat zelfde probleem kwam telkens terug en dan ga je op dingen letten zoals rare bugs met een politie auto en zo.

Even genoeg kritieken, het was een lekkere brutale gamepje moets wel even weten wat ik van tevoren ik ging eten terwijl ik helemaal niet van (resident evil ) spellen hou maar ik heb er gewoon er door heen gespeeld. Het verhaal is Ojah natuurlijk. Denk ik van ja ok.
Ondertitels zouden best handig geweest kunnen zijn. Het is wel mooi dat ze New York zo goed mogelijk na hebben gemaakt. Alex heeft ook wel hier en daar wel coole beweging. Grafische gezien ziet er niet slecht maar ook niet perfect. Als zo blijf praten is het ongeveer een midden mode van mij ja dat klopt ik geef het een 7.5 3.5*
Op zicht vind ik geen slechte game maar ik denk van het had gewoon beter gekund.

4,0
Prototype’s ontwikkelingsproces verliep niet bepaald van een leien dakje, dat was merkbaar. De makers wilden in het begin zelfs een online mode integreren, wat uiteindelijk toch niet het geval is geworden. Gelukkig maar, de makers wilden zich dan ook volledig concentreren op de veelbelovende singleplayer, een slimme zet, als je het mij vraagt. Het was dan ook niet gek dat iedereen naar dit spel uitkeek, het spel was dan ook zo gehypt dat het op een gegeven moment niet meer uit te houden was. Prototype werd dan ook vaker en vaker vergeleken met de exclusieve topper van Sony, inFamous. Uiteindelijk zijn die vergelijkingen nonsens, achteraf gezien. Maar welk spel is nu het beste, denken jullie nu hoogstwaarschijnlijk? Wel, beide spellen hebben hun eigen sterke kantjes meegekregen, de rest hangt volledig af volgens de eisen die de speler in kwestie het meest in aanmerking neemt.

Prototype is een free-roamer geworden, in New York. Op zich niet zo bijzonder, totdat je Prototype zelf eens eindelijk mag gaan spelen. Jij speelt als Alex Mercer, iemand die vele superkrachten bezit en dat mag je dan ook uiterst serieus nemen in deze titel. De krachten die je ter beschikking krijgt zijn namelijk overweldigend, ik heb zelden in games mij zo vermaakt met de verschillende diverse krachten, als in Prototype. Je krijgt in het begin enkel de klauwen in je bezit, wat op zich wel cool is. Totdat je de daaropvolgende krachten die je later in het spel zal gaan moeten ontgrendelen of zal gaan moeten aanschaffen. Dit is dan ook het absolute pluspunt in Prototype. Alex kan zelfs ook gebouwen oprennen, wat wel handig is, zeker wanneer verschillende vijandelijke troepen je achtervolgen. Alex kan geen auto’s besturen, wel tanks of helikopters, wat wel bijzonder goed is uitgevoerd in dit spel. Voordat je deze kunt gaan besturen, moet Alex belangrijke sleutelfiguren consumeren, die het vervolgens mogelijk maken om deze verschillende gaven over te kunnen nemen en in jou voordeel te laten spelen. De actie die zich bevindt rondom jou in het nogal grauwige New York is bij vlagen indrukwekkend te noemen. De gameplay is dus al bij al gewoon top, alles klopt gewoon. Je voelt je dan ook een woeste krijger die wat alles wat zijn pad doorkruist, verwoest. Zoals het moet horen in dit soort spellen. Nergens is het dan ook zo goed uitgevoerd dan als in Prototype, hier schittert dit spel dan ook meermaals per speelsessie in. Prototype heeft duidelijk veel potentie en daar spelen de makers van Protototype dan ook slim op in.

De graphics zijn over het algemeen behoorlijk verzorgd te noemen. De animaties van Alex Mercer zijn vooral bewonderenswaardig te noemen. De vijanden zijn daarentegen een pak minder gedetailleerd. Veel variatie aan vijanden is er trouwens ook niet, wat spijtig is. Het aantal eindbazen mocht voor mijn part trouwens ook wat uitgebreider zijn. Maar toch, de bazen die je dan toch op je bord krijgt, zijn zeker uitdagend genoeg te noemen om het allemaal nog een tikkeltje uitdagender en verfrissend genoeg te houden. New York ziet er overigens een beetje sfeerloos uit, veel gebouwen lijken dan ook vaak op elkaar, wat wel een beetje te betreuren is. Soms lijdt het spel ook wel onder zijn soms ietwat grootse aanpak, dat komt omdat de camera soms nogal schokkerig overkomt bij een te grote hoeveelheid actie op je scherm. Overweldigend is Prototype absoluut, enkel in zijn uitwerking laat het soms ietwat te wensen over. Desalniettemin vind ik de aanpak van Prototype toch wel een gedurfde zet, ook al laat het spel soms hier en daar wat steekjes vallen. Het spelplezier lijdt hier gelukkig dan ook niet al te veel onder.

Nu moet ik spijtig genoeg beginnen met de zwakste schakel van het spel, het verhaal. Het verhaal wist mij de eerste uren toch wel in zijn greep te houden, daarna echter niet meer. Er zijn teveel gebeurtenissen tussen verschillende personages, zodat je voor dat je het weet de draad kwijtraakt en nauwelijks nog weet waar het eigenlijk allemaal om draait in Prototype. Dat is eigenlijk wel spijtig, Alex Mercer is een sterk neergezet personage, dat staat sowieso buiten kijf. Maar toch, ik was een beetje teleurgesteld in het verhaal, uiteindelijk zijn er ook iets te weinig hoofdmissies te volbrengen in dit spel. Of ja, weinig is iets te veel gezegd, voor het genre althans. Je bent ongeveer wel een dikke tien uur kwijt als je wat gaat exploreren in New York en je enkel bezighoudt met de hoofdmissies, zoals ik deed. Daarnaast heb je nog enkele leuke zijmissies om eens uit te proberen, waarbij je dan het dubbele van de voorgenoemde speelduur mee kan gaan verlengen. Buiten dat, is er eigenlijk bijzonder weinig te doen in Prototype.

Prototype heeft sowieso enorm veel potentieel, dat moet gezegd zijn. In Prototype voel je ook dat het potentieel hier zeker en vast te vinden is, alleen laat het net wat te wensen over om echt over te komen als een topper. In het genre zijn we weer een bijzonder leuke titel rijker, enkel heeft het spel toch enkele kleine minpuntjes die het moeilijk maken om Prototype als een topper te mogen gaan aanprijzen. Prototype biedt de speler een leuke maar vooral destructieve ervaring aan, waar je toch wel het nodige spelplezier uit kan halen.

3,5
In het begin wordt je overrompeld door de fantatische gevechten, opties, de omgeving waarin je je vrij kan bewegen, en de sfeer die is neergezet rondom je heen.

Maar na een tijdje wordt het helaas erg repetetief allemaal, en dat is erg jammer, dit spel had namelijk echt heel veel potentie om een schitterende topper te worden..... beetje jammer....

Maar evengoed, erg leuk om af en toe als een soort van Evil Spiderman door de straten te rennen en met dodelijke agressie een heleboel mensen in kleine mootjes achter te laten...

avatar van jellecomicgek72
3,0
[Review]

Prototype is zo'n beetje een game die in 2009 enorm gehyped werd. Niet gek ook dat ie overal vergeleken werd met ps3 topper Infamous die een beetje hetzelfde concept heeft. In prototype ben jij Alex Mercer, een normale man die beschikt over abnormale krachten waardoor ie meters hoog van daken af kan springen, enorm veel chaos kan veroorzaken in New York door middel van superkrachten. De vraag is: is dat leuk? Ja en Nee. Ik zal eerst eens vertellen waarom Prototype leuk is. Omdat de game ontzettend bruut en bloederig is. Het feit dat je midden op staat (random) rond kan lopen en zoveel schade aan te richten vond ik tof en op een of andere manier deed het me ook een beetje denken aan Spiderman, wat ook niet gek is.

De Gameplay in Prototype is simpel. Je krijgt tijdens het spelen. (prototype is een free-roaming game) missie's opgedragen en verder kan je zelf doen wat je maar wilt en dat is dus zo veel moeglijk chaos veroorzaken. Ook niet gek dat de game 18+ is want de game is namelijk bikkelhard. In vergelijking met een gelijknamige game als Infamous (waar trouwens meer verhaal in zat). Tijdens het spelen ben jij de baas over je personage Alex Mercer maar de enige reden dat ik Prototype tof vind is omdat het de actie zo bruut is. De missie's in Prototype zijn wel vaak erg saai en vallen vaak in herhaling. Vaak is het zovan: ga van punt A naar B en schakel alles en iedereen uit. Dat is voor even leuk maar niet de hele game lang. Dat is ook een nadeel van Prototype, hij gaat super snel vervelen.

Dit komt dus omdat er teveel herhaling zit in de missie's. In het begin vond ik het fantastisch maar na een weekje dacht ik toch zovan: Mwaah heb het wel weer gezien. In tegensteling tot Infamous die veel langer houdbaar is. Wat ook nog een nadeel van Prototype is zijn de graphics. Ze zijn niet héél erg slecht maar Prototype heeft een grafisch-engine afkomstig uit het jaar 2003 ongeveer. Laat ik het zo zeggen: verwacht niet teveel van de graphics. Net als in Infamous heb je in Prototype de storymission's en de sidemission's en zoals ik al aangaf is het erg veel van hetzelfde allemaal. Dikke trial en Error gameplay die je na een tijdje de strot uit gaat hangen. Ook is Prototype gewoon niet intressant genoeg om héél lang mee bezig te zijn.
Wat ook nog een minpunt is is dat het verhaal in de game op geen enkel moment weet te boeien en dit komt met name door overdreven veel actie waardoor je je alleen maar gaat richten op die brute actie en je jezelf niet op het verhaal richt. Of het spel geeft je je daar de kans niet voor. Niet dat het verhaal heel veel voorstelt maar toch. Prototype is leuk maar je weet gewoon dat je betere games hebt liggen.

Eindconclussie:

Gameplay: In het begin is de gameplay verslavend. Lekker veel chaos aanrichten in New York en op gebouwen klimmen en dergelijke. Maar na een tijdje gaat ie vervelen omdat het meer van hetzelfde word.

Graphics: Erg slecht. Als Prototype in 2003/2004 was uitgekomen was het goed geweest. Maar een game als Half-Life 2 is ook uit 2004 en die ziet er grafisch stukken beter uit dan Prototype. Ligt er ook maar net wat voor engine de ontwikkelaar gebruikt. Ik vond de graphics matig tot slecht.

Geluid: Wel aardig op zich. Steekt niet echt boven het gemiddelde uit maar de voiceacting was wel aardig en het geluid was ook opzich ook niks mis mee.

Houdbaarheidsdatum: Tja, je doet ongeveer 20 uur over de storymode en daarna zul je het wel gezien hebben. Prototype is een leuk spel maar zeker geen topper.

3*

avatar van Egnalizm
5,0
Om de paar jaar komt er een game waar ik een tijdlang volledig wild van ben, na het uitspelen op de PC ben ik hem nu aan het uitspelen op de PS3.
Verhaal is er absoluut de filmpjes afgewisseld met echte beelden maken het bijna echt,
absoluut toppertje!

Vreemd dat deze game toch niet aansloeg bij het grote publiek Assasins Creed en GTA zijn "het" helemaal terwijl deze game toch beide in het kwadraat aanbied. Rossen, rellen, bloed, hakken, snijden, uit elkaar trekken...naar mijn idee moeten er meer van dit soort games komen om zinloos geweld tegen te gaan.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:44 uur

geplaatst: vandaag om 13:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.