Prototype (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Xbox One / PlayStation 4

Ontwikkeld door Radical
Uitgegeven door Activision

Prototype vertelt het verhaal van Alex Mercer, een man die wakker wordt in een laboratorium diep onder New York City. Zonder idee wie of wat hij is baant hij zich een weg naar boven, om erachter te komen dat het daar niet veel beter is. Gevangen in een geheime oorlog tussen de Black Watch Special Forces en de geïnfecteerde en gemuteerde bevolking. Mercer komt er al snel achter dat hij bovenmenselijke krachten bezit en bovendien de herinneringen en speciale krachten of vaardigheden van zijn slachtoffers kan absorberen. zo zal hij stukje bij beetje, in dit slagveld, zijn verleden herontdekken.

avatar van PsxPs2Ps3
na Infamous uitgespeeld te hebben ben ik nog wel in deze geintreseerd...maar mijn gevoel zegt dat Infamous veel leuker en beter is...nouja ik zie wel wat ik met me geld doe in gamemania ofzo

slechtste game ooit...geen 1 pluspunt die ik kan opnoemen,,bah

Dr. Salvador
Ik heb de game ook eens bij een vriend gespeeld, en ik vond er ook niet veel aan nee...
Veels te druk, en niet echt bijzonder, de bloed en gore was wel aardig, maar te overdreven.

De intro vond ik wel mooi. Maar deze game zou ik zelf nooit halen, ik vond er niks aan.

avatar van rebeljel84
korte review

goed locksysteem
grafisch in orde
te weinig variatie
brute combo's ala God of War

avatar van baafeurus
heb van een vriend gehoord dat dit echt een vet spel is... ik ben benieuwd!

Dat is het ook!
Hier heb ik vele uren spelplezier mee gehad!

avatar van Martijn
Ik heb het te ruil

avatar van fabblwaps
Leuk spel, de graphics zijn wat ondermaats maar dat wordt wat mij betreft gecompenseerd door de sfeer. verder is de gameplay wat simpel maar blijft het toch wel lang genoeg leuk. Het verhaal is ook wel leuk, ruime voldoende 3,5*.

avatar van baafeurus
na een lange tijd denken heb ik het toch maar aangeschaft, tjongejongejonge! dat was geen miskoop! wat een actie! super!

[Review]

Prototype is zo'n beetje een game die in 2009 enorm gehyped werd. Niet gek ook dat ie overal vergeleken werd met ps3 topper Infamous die een beetje hetzelfde concept heeft. In prototype ben jij Alex Mercer, een normale man die beschikt over abnormale krachten waardoor ie meters hoog van daken af kan springen, enorm veel chaos kan veroorzaken in New York door middel van superkrachten. De vraag is: is dat leuk? Ja en Nee. Ik zal eerst eens vertellen waarom Prototype leuk is. Omdat de game ontzettend bruut en bloederig is. Het feit dat je midden op staat (random) rond kan lopen en zoveel schade aan te richten vond ik tof en op een of andere manier deed het me ook een beetje denken aan Spiderman, wat ook niet gek is.

De Gameplay in Prototype is simpel. Je krijgt tijdens het spelen. (prototype is een free-roaming game) missie's opgedragen en verder kan je zelf doen wat je maar wilt en dat is dus zo veel moeglijk chaos veroorzaken. Ook niet gek dat de game 18+ is want de game is namelijk bikkelhard. In vergelijking met een gelijknamige game als Infamous (waar trouwens meer verhaal in zat). Tijdens het spelen ben jij de baas over je personage Alex Mercer maar de enige reden dat ik Prototype tof vind is omdat het de actie zo bruut is. De missie's in Prototype zijn wel vaak erg saai en vallen vaak in herhaling. Vaak is het zovan: ga van punt A naar B en schakel alles en iedereen uit. Dat is voor even leuk maar niet de hele game lang. Dat is ook een nadeel van Prototype, hij gaat super snel vervelen.

Dit komt dus omdat er teveel herhaling zit in de missie's. In het begin vond ik het fantastisch maar na een weekje dacht ik toch zovan: Mwaah heb het wel weer gezien. In tegensteling tot Infamous die veel langer houdbaar is. Wat ook nog een nadeel van Prototype is zijn de graphics. Ze zijn niet héél erg slecht maar Prototype heeft een grafisch-engine afkomstig uit het jaar 2003 ongeveer. Laat ik het zo zeggen: verwacht niet teveel van de graphics. Net als in Infamous heb je in Prototype de storymission's en de sidemission's en zoals ik al aangaf is het erg veel van hetzelfde allemaal. Dikke trial en Error gameplay die je na een tijdje de strot uit gaat hangen. Ook is Prototype gewoon niet intressant genoeg om héél lang mee bezig te zijn.
Wat ook nog een minpunt is is dat het verhaal in de game op geen enkel moment weet te boeien en dit komt met name door overdreven veel actie waardoor je je alleen maar gaat richten op die brute actie en je jezelf niet op het verhaal richt. Of het spel geeft je je daar de kans niet voor. Niet dat het verhaal heel veel voorstelt maar toch. Prototype is leuk maar je weet gewoon dat je betere games hebt liggen.

Eindconclussie:

Gameplay: In het begin is de gameplay verslavend. Lekker veel chaos aanrichten in New York en op gebouwen klimmen en dergelijke. Maar na een tijdje gaat ie vervelen omdat het meer van hetzelfde word.

Graphics: Erg slecht. Als Prototype in 2003/2004 was uitgekomen was het goed geweest. Maar een game als Half-Life 2 is ook uit 2004 en die ziet er grafisch stukken beter uit dan Prototype. Ligt er ook maar net wat voor engine de ontwikkelaar gebruikt. Ik vond de graphics matig tot slecht.

Geluid: Wel aardig op zich. Steekt niet echt boven het gemiddelde uit maar de voiceacting was wel aardig en het geluid was ook opzich ook niks mis mee.

Houdbaarheidsdatum: Tja, je doet ongeveer 20 uur over de storymode en daarna zul je het wel gezien hebben. Prototype is een leuk spel maar zeker geen topper.

Keurige recensie, Jelle! Je bent precies niet zo voor Prototype te vinden als ik. Al zijn de meningen rondom Prototype erg verschillend, zoals je nu ook wel duidelijk hebt gemaakt in je eigen recensie. Dat aprecieer ik ook, iemand die rechtuit zijn mening vrijgeeft. Maar toch wil ik eventjes zeggen dat ik het er niet mee eens ben dat je de graphics niet helemaal weet te appreciëren. De graphics zijn nu niet geheel feilloos, dat besef ik ook wel. Maar hetgeen wat men je hier serveert valt nu niet meteen te vergelijken met Half-Life 2. De laatstgenoemde titel vereist minder rekenkracht dan pakweg Prototype in dit geval. De chaos, de vernietiging die Alex teweegbrengt in New York, etc.

War-Ultima
Goede review Jelle, je vertelt gewoon echt precies hoe de game is, je kan veel en het is leuk voor de eerste paar uur maar dan begint het inderdaad te vervelen.
Ik had de game vorig jaar op de ps3 gekocht omdat het een vette game leek en dat was op zich wel zo maar ik had er meer van verwacht, of eerder gezegd, ze hadden het minder eentonig mogen maken.

gamelord
Damm it hey...heb ik vannacht weer om de zoveel tijd het internet kunnen afsurfen, om Prototype fatsoendelijk aan het draaien te krijgen. Na veel gekloot en gerommel in de files van de game heb ik nu de beste oplossing gevonden voor de laggy en crappy audi0problemen, waardoor geen enkel filmpje normaal te bekijken was.

Maar het is me gelukt, heb alles fatsoendelijk aan de praat gekregen en de game draait nu met alles vol open in de optionsmenu!!

Voor de mensen die hem op de pc gamen en hetzelfde ervaren..is hier de link om je flink wat tijd en ergernis te besparen.

Prototype Sound Fix | ahkong.net

Maar het heeft veel van me gevergd vannacht qua geduld en de misere van deze week..ik ga nu slapen en straks of morgen echt aan deze game beginnen!!

Waarom een 0,5?

avatar van Bahamut Zero
gamelord schreef:

Fuck you, verwijder die stem van 0,5* dan.
Je zegt overduidelijk dat je straks of morgen aan deze game gaat beginnen. Dat betekent dus dat je dit spel niet of nauwelijks hebt gespeeld. Beetje onzin om dit spel dan een 0,5* te geven vind je zelf ook niet?

avatar van jellecomicgek72
Ben het eens met Bahamut Zero. Het lijkt erop dat je Prototype niet of in iedergeval niet genoeg gespeeld hebt. Want het lijkt me een beetje overdreven om meteen een 0,5 uit te delen zonder enige argumentatie.

gamelord
Misschien was het beter geweest om te zeggen waar de game ophield!!!!!
Voordat de nalatige constructie van de game de overhand kreeg..de game crashte steeds nadat ik uit het labaratorium was ontsnapt....en dan bij het stukje met je zus in het riool
Surf eerst het net eens na voordat je wat zegt, iedereen heeft troubles met die game op de pc...tenzij je windows 7 hebt!!

Maarja als iemand eerst stemt en door kwaadheid niet kan reageren is dat jullie probleem en Jelle ik een game niet spelen als ik hem heb..kijk EERST naar je zelf

gamelord schreef:
Misschien was het beter geweest om te zeggen waar de game ophield!!!!!

volgens mij kan je deze game al beoordelen na een uur te spelen,want ik werd er gewoon misselijk van,slappe graphics,slechte animaties,klote bullshit verhaal,saaie missies en ga zo maar door,,,,

maarja ieders zijn eigen mening,HAVE FUN WITH IT ( ook al weet ik niet hoe je dit FUn kunt noemen)

gelukkig heeft GAMELORD dit ook door

jellecomicgek72 schreef:

ja een game moet wel wat langer spelen,maar dit is gewoon niet mijn smaak,ik heb in ieder geval meer dan genoeg gespeeld maar het bleef me maar niet boeien.

maar ja je hebt wel gelijk jelle,sommige mense spelen paar minutjes en dan gaan ze al stemmen.

peace

avatar van jellecomicgek72
@gamelord niet verkeerd bedoeld ofzo, maar misschien een review van prototype om die 0,5 beter toe te lichten?

War-Ultima
Shadowmaster's mening en cijfer heb ik respect voor maar gamelord geeft een 0,5* omdat het spel crasht op zijn pc, maar kun je dat niet beter afreageren op je pc in plaats van het spel zelf? of heeft de pc versie van prototype allemaal fouten waardoor hij de pc laat vastlopen?.

Ja Jelle jij speelt ook vaak een spel voor de eerste paar minuten maar dan wel gelijk een cijfer en een top10 notering, of ben ik nou in de war?.

jellecomicgek72 schreef:
Het lijkt me vrij duidelijk dat gamelord geen degelijke recensie over Prototype kan typen als het spel steeds op dezelfde plek blijft crashen. Wel jammer voor gamelord. Weeral een heuse tegenvaller omdat het spel het gewoon niet doet op zijn PC.

avatar van kaholiic
Vind het geen rede om 0.5 te geven.

gamelord
De 0,5* stem is puur omdat gamesbedrijven geen moeite meer doen voor gamers op dat platform die eerlijk alles kopen, grof geld voor hun systeem hebben betaald en dat pc-games gewoon schaamteloos verkopen DIE HET NIET DOEN!!! (zie eerder SH5!!)
IK HEB NOG GEEN 1 FILMPJE kunnen kijken, Maak je dat later in ge game OP ORDE heb je geen ingame geluiden meer.

Dus tot aan het riool had ik geduld met deze game, ver genoeg lijkt me!!
Sorry maar voor zo''n behandeling = 0,5*!!

En voor de eerdere bedweters...surf het net na, de enige die het kunnen gamen hebben windows 7!! (en ook op dat OS heeft men weer problemen )

avatar van kaholiic
Ga dan een topic openen waar je de gamesbedrijven kunt uitschelden en straffen op een andere manier. Want nu geef je een stem aan een spel die niet zo slecht is. Mensen die dat cijfer zien, maar niet het bericht lezen, kunnen denken dat dit een slecht spel is wat het helemaal niet is. Waardoor je deze site toch wat onbetrouwbaar maakt en minder mensen aanspoort om hun gameverslaving uit te breiden. Wat natuurlijk wel moet gebeuren!

Oftewel, uit je woede op een andere manier, want dit is zonde.

gamelord schreef:

Nee hoor. Ik heb tot voor kort altijd Windows XP gebruikt en helemaal geen probleem gehad met Prototype (evenals diverse anderen mensen die ik ken). Aan het aantal posts te zien waar jij problemen hebt met spellen (ik noem ook maar Silent Hill Homecoming bvb - waar ik ook helemaal geen probleem mee had) denk ik dat het toch echt aan je hardware of drivers (of gewoon beide) ligt.

gamelord
Als het aan mijn pc zou liggen had ik dat wel geweten...beetje kort door de bocht als je bij google "prototype audio Problem" intypt, je overal tegenkomt dat meer (dan zeg ik het nog normaal) mensen er last van hebben
Maarja als één iemand er geen last van heeft deugen anderen zijn pc-hardware niet ..denk dat ik moet kotsen!!

avatar van Martijn
Geef Activision een 0,5 niet het spel zelf!

avatar van zamo444
WTF! Waarom????
Ik vind dat er niks mis mee is. Moest het wel om ge middelde kwaliteit zetten maar verder was het geweldig!

Een leuk spel, maar van waar al die slechte ratings?
Hoe dan ook de graphics zijn wel slecht voor 2009 maar het verhaal en gameplay zijn SUPER!