Rakuen (2017)

PC / Macintosh

Ontwikkeld door Laura Shigihara
Uitgegeven door Laura Shigihara

Een jongen, die in het ziekenhuis verblijft, krijgt vrede met zijn situatie door met zijn moeder door een schitterende fantasiewereld te reizen. Tijdens dit avontuur helpt het jongetje zijn medepatiënten berusting te vinden.

avatar van Finidi
Deze game is gemaakt door Laura Shigihara, die sommigen wellicht ook zullen kennen als medeverantwoordelijke voor de soundtrack van To The Moon. Rakuen is, net als To The Moon, een avonturenspel gemaakt in RPG Maker. Dat betekent tilebased bewegen, weinig gameplay: vooral de wereld verkennen en wat simpele puzzels oplossen. Het gaat natuurlijk voornamelijk om het verhaal en de emoties.

Het verhaal is dat je een jongetje speelt, dat om onduidelijke redenen in het ziekenhuis ligt. Het jongetje babbelt met wat medepatiënten, en ontdekt vervolgens samen met z’n moeder een magische wereld met buitenaardse wezens. Daar blijkt van alle patiënten een equivalente creatuur te bestaan. De jongen helpt die creaturen in die alternatieve wereld met verschillende queesten, waardoor hun echte-wereld versie vrede krijgt met diens situatie (familieleden die aan het overlijden zijn, eigen ziektes, etc.).

Het is allemaal erg schattig en lieflijk gedaan, soundtrack incluis. En behoorlijk anime. Wel uitstekend gedaan, mooie art, mooie muziek, mooi verhaal. Het is mij allemaal wat te zoet, maar ik snap prima dat mensen hier hard voor gaan.

3,5/5