The Callisto Protocol (2022)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Striking Distance
Uitgegeven door Krafton

Het jaar is 2320. Callisto, een van de vier Galileïsche manen van Jupiter, is het thuis van de maximaal beveiligde Black Iron Prison. Dit streng bewaakte gevangeniscomplex huist duizenden intergalactische gevangenen, van moordenaars tot politieke dissidenten. Als een vreemde uitbraak het complex in totale chaos stort, is het aan jou, als gevangene, om te proberen hieruit te ontsnappen. Maar om dit te bereiken dien je de angstaanjagende geheimen die er begraven zijn te ontaarden.

• vanaf vrijdag 2 december te koop voor de PC
  • vanaf vrijdag 2 december te koop voor de Xbox Series X/S

The next step in survival horror, van de luitjes achter de Dead Space games...

Blijkbaar speelt het zich af in het PUBG universe. Hier het hele interview.

Ik ben er wel benieuwd naar, aangezien een survival horror game altijd wel de moeite is mits goed gedaan. Alleen zie ik niet echt een reden waarom het gelinkt moet worden aan het hele PUBG gebeuren. Dat was als Battle Royale Game nou niet meteen iets met een echt verhaal, en dat lijkt me hier wel weer anders te zijn.

Tenzij ze plots een multiplayer component willen toevoegen.

Dit is dus zo'n geval van een game die op korte termijn verschijnt en waarvan ik niet snap dat er niet meer hype voor is.

De gameplay trailer ziet er erg uit, en als ik me niet vergis is het ook nog eens een 'echte' next-gen game en, zoals al vermeld, mede door het team achter de Dead Space games.

Je zou toch toch wel verwachten dat er dan wel enige animo voor is...maar er lijkt werkelijk geen haan naar te kraaien. Ook in mijn vriendengroep niet, die allemaal nochtans grote fan van Dead Space waren.

Mag aan mij liggen, maar blijf het vreemd vinden.

avatar van jellecomicgek72
Dit word 100% mijn game of the year, erg vreemd zo weinig berichten bij deze titel inderdaad, aangezien dit toch wel een van de grootste games is die dit jaar uit gaat komen. Ik kijk hier al naar uit sinds deze aangekondigd werd. En thank god dat deze ook nog gewoon op de ps4 verschijnt, mag hierboven wel even vermeld worden ook. Dit verhaal klinkt zo fucking gruwelijk, had één gameplayvideo gezien en toen wist ik al genoeg, dit wil ik gewoon zelf ervaren. Ja, het lijkt op Dead Space, heel erg zelfs. Maargoed ookal is het jatwerk misschien, als het goed word uitgevoerd hoor je mij niet klagen.

Fonzzz002 (crew)
In het jaar waarin o.a. Elden Ring, God of War Ragnarok en Horizon Forbidden West uit zijn gekomen heeft deze forse competitie voor Game Of The Year. Desalnietemin lijkt deze mij ook erg gaaf. Een soort spirituele opvolger van Dead Space die echt het survival horror genre lijkt te vieren. Ik val echter in de herhaling door weer te zeggen: lullige timing! Zo middenin alle andere goede releases. Ik heb net de aftiteling van GOW bereikt en wil nog de extra missies doen. Daarnaast zijn o.a. Evil West, Sonic Frontiers en The Devil In Me onlangs uitgekomen. Pff, ff dubben of deze prioriteit gaat krijgen boven de rest.

Maar dit is dan toch echt een titel waarvan ik denk 'ja - hier zit ik ook weer op te wachten'. En inderdaad vooral vanwege het feit dat het een soort van spirituele opvolger van Dead Space is. Ik snap dan ook niet dat er vanuit bepaalde kant meer interesse lijkt te zijn voor de 'remake' van dat spel, dan voor een soort opvolger ervan in de vorm van The Callisto Protocol.

Ik bedoel maar - de Dead Space games zijn echt nog wel prima te spelen. En als je dan toch een nieuw project of franchise wil in een sfeer die iet of wat gelijk is daaraan dan kies je toch eerder hiervoor dan voor een heruitgave van iets wat je al kent. Of althans zo denk ik dan.

Want ook deze gaat gewoon op het lijstje. Hoewel dat niet voor de komende maanden zal zijn ivm het aantal releases. Op dat gebied is het idd wel een feestje. Of tranen met tuiten huilen. Hoe je beleving zelf is. In ieder geval raak ik zelfs met mijn last gen en Switch niet door alle releases heen. En blijkbaar staat ook 2023 nog vol.