The Callisto Protocol (2022)
PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Striking Distance
Uitgegeven door Krafton
Het jaar is 2320. Callisto, een van de vier Galileïsche manen van Jupiter, is het thuis van de maximaal beveiligde Black Iron Prison. Dit streng bewaakte gevangeniscomplex huist duizenden intergalactische gevangenen, van moordenaars tot politieke dissidenten. Als een vreemde uitbraak het complex in totale chaos stort, is het aan jou, als gevangene, om te proberen hieruit te ontsnappen. Maar om dit te bereiken dien je de angstaanjagende geheimen die er begraven zijn te ontaarden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=pihqx8XQ3r4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Blijkbaar speelt het zich af in het PUBG universe. Hier het hele interview.
Tenzij ze plots een multiplayer component willen toevoegen.
De gameplay trailer ziet er erg uit, en als ik me niet vergis is het ook nog eens een 'echte' next-gen game en, zoals al vermeld, mede door het team achter de Dead Space games.
Je zou toch toch wel verwachten dat er dan wel enige animo voor is...maar er lijkt werkelijk geen haan naar te kraaien. Ook in mijn vriendengroep niet, die allemaal nochtans grote fan van Dead Space waren.
Mag aan mij liggen, maar blijf het vreemd vinden.
Ik bedoel maar - de Dead Space games zijn echt nog wel prima te spelen. En als je dan toch een nieuw project of franchise wil in een sfeer die iet of wat gelijk is daaraan dan kies je toch eerder hiervoor dan voor een heruitgave van iets wat je al kent. Of althans zo denk ik dan.
Want ook deze gaat gewoon op het lijstje. Hoewel dat niet voor de komende maanden zal zijn ivm het aantal releases. Op dat gebied is het idd wel een feestje. Of tranen met tuiten huilen. Hoe je beleving zelf is. In ieder geval raak ik zelfs met mijn last gen en Switch niet door alle releases heen. En blijkbaar staat ook 2023 nog vol.
Dan naar Game Mania gegaan en deze games ingeruild voor Callisto Protocol, zodat deze maar 20 euro kost.
Ik kan toch niet de enige zijn die dit doet?
Net bij de action 2 games gekocht aan 9.95 euro per stuk.
Dan naar Game Mania gegaan en deze games ingeruild voor Callisto Protocol, zodat deze maar 20 euro kost.
Ik kan toch niet de enige zijn die dit doet?
Ja, en die twee games kosten niks? 9.95 + 9.95 + 20 = 40 (afgerond)
Maar verder heeft de GM best wel eens een aardige actie of aanbieding. Je moet er toevallig alleen bij uitkomen zoals dat bij ieder winkel het geval is. Zo zag ik Watchdogs 2 en Legions voor respectievelijk 6 en 14.95 liggen (2dehands), die zijn echt wel duurder op veel plaatsen. En ook de 5 voor 20 acties op 2dehands PS3 / Xbox360 etc games zijn erg leuk. Hoewel het assortiment in bepaalde winkels van die generatie heel erg terug begint te lopen.
Maar hoe dan ook lijkt me Callisto Protocol wel erg de moeite. Alleen wordt het dus eventjes wachten tot volgende winter. Ik moet tot mijn grote schande erkennen dat ik Dead Space 2 en 3 nog moet spelen. 1 vond ik geweldig. De andere 2 heb ik later pas gekocht en slechts heel even opgehad om te testen. En met alle releases van de komende tijd wordt het er niet minder druk op.
Ajax&Litmanen1 Bol.com en een winkel als Nedgame heeft toch meestal net dezelfde prijzen als Game Mania bij de release van een nieuwe titel?
Sinner staat op de site van Game Mania gewoon een lijst van games die in aanmerking komen voor de actie. Bij de Action hier waren er heel wat verschillende titels, ik heb Days Gone en Ghost of Tsushima genomen.
Oh ok. Ik heb de site van de Game Mania al een tijd niet bekeken. Dat is natuurlijk makkelijk. Kijk wel eens in de winkel zelf of naar de nieuwsbrief maar daar houd het op.
Ik heb dus ook geen idee waarom bij ons in de regio (Maastricht / Sittard / Heerlen) geen tot amper nog games terecht komen. Vroeger had je idd wel nog eens PS4 games of de Switch Code-in-a-box toestanden of DVD's. Maar om de een of andere reden lijkt men er hier in het zuiden een beetje mee gestopt te zijn. Wat wel jammer is want zo af en toe vond je wel iets leuks. (voor mij Switch of DVD's dan...PS4 heb ik niet).
Sinner staat op de site van Game Mania gewoon een lijst van games die in aanmerking komen voor de actie. Bij de Action hier waren er heel wat verschillende titels, ik heb Days Gone en Ghost of Tsushima genomen.
Ajax&Litmanen1 Bol.com en een winkel als Nedgame heeft toch meestal net dezelfde prijzen als Game Mania bij de release van een nieuwe titel?
Ik doelde op tweedehands. Je kan veel beter op Marktplaats een game kopen dan tweedehands via de GM. Wat zij als korting ervaren vind ik nog steeds peperduur. Bijna elke game is op Marktplaats na een half jaar half geld, uitgezonderd Nintendo.
Zit nog niet eens 2 uren in de game en toch sleept het me helemaal in zijn wereld.
Bepaalde reviewers die de combat niet diep genoeg vonden en niks met hun deed.
Geen idee met welke game die lui bezig zijn geweest.
Denk juist dat de verwachtingen van veel mensen anders waren.
Ze hadden waarschijnlijk een horror shooter, a la dead space of zoiets als resident evil verwacht.
Maar in de gameplay videos kon ik al zien dat Callisto meer melee combat gericht zou zijn.
Het zuinig aandoen met kogels is dan wel weer een resident evil achtig element.
Of inderdaad zoiets als the last of us met stealth erdoorheen gemengd.
De moeilijkheidsgraad is ook insane pittig en dat kan voor veel mensen een blok aan het been zijn.
Het is denk ik meer een kwestie van aanpassen en flink oefenen om het onder de knie te krijgen.
Maar las voornamelijk dat de pc versie verschrikkelijk is vanwege slechte performance.
Op de ps5 in performance mode, 1080p is het meer dan prima te doen.
Ja er zijn zoveel games die best te doen zijn en toch door recensies zijn afgekraakt.
Gewoon naar jezelf luisteren en zelf ervaren.
Grafisch is dit fenomenaal! Het oog voor detail is prachtig en o.a. dit maakt het leuk om door deze wereld heen te lopen. De horrorsfeer zit er sterk in: lopen door verlaten ruimtestations, overal goorheid en bloed, akelige stilte of vreemd gegrom in de verte. Er zit voldoende variatie in de type vijanden die je tegenkomt en ze waren meestal niet eenvoudig om te verslaan, waardoor alle munitie welkom was en ik altijd op mijn hoede was.
Het vechtsysteem is waar de mengingen over verdeeld zijn. Persoonlijk vind ik het prettig (voor het grootste gedeelde). In plaats van banaal andere in het genre kopiëren probeert het daadwerkelijk iets nieuws: de hoofdfocus zit op vijanden met melee aanvallen te verslaan. Dit is eenvoudig als je slechts 1 vijand hebt, maar het gebeurt regelmatig dat er verschillende monsters op je afkomen. De truc is dus om proberen ze van elkaar te scheiden zodat je ze 1-op-1 kan verslaan. Ik kwam erachter dat alleen schieten niet goed werkt omdat je dan kogels tekort hebt voor later, maar als je alleen melee doet dan word je makkelijk overweldigd. Leren welke vijanden er zijn, waar ze vandaan komen en hoe het beste hierop te reageren is de manier om te winnen.
Waardoor het vechtsysteem geen hoog niveau bereikt is dat het heel eenvoudig is om aanvallen te ontwijken. Eigenlijk hoef je alleen de stick naar links te houden en niet de aanvalsknop inklikken als je een vijand ziet aanvallen. Doe dit en alle aanvallen worden automatisch ontweken. Het ziet er filmisch en mooi uit, alsof je naar een cutscene kijkt, maar qua gameplay is dit niet echt spannend. Hierdoor kan één enkele vijand makkelijk zijn om neer te meppen en zelfs bosses kunnen aanzienlijk minder intimiderend zijn dan ze bedoeld waren. Daarentegen, The Callisto Protocol maakt dit goed door de vijanden reettteeee sterk te maken. Zelfs op normal ben je in no time dood, en bosses verslaan je met één mep. Hoe makkelijk ontwijken ook kan zijn, het kleinste foutje kan je ondergang zijn en ik zat regelmatig even vast. Vooral dat 2-koppige monsters kon genadeloos zijn en zorgde voor intense gevechten..
Ik zat mij af te vragen hoe ze dit systeem precies beter konden maken.. Een dodge knop gebruiken? Je een dodge timing geven en de animaties van de vijanden aanpassen zodat ze niet altijd links-rechts-links-rechts doen? Alleen een blokkeer gebruiken zodat je lichte damage krijgt maar nooit de move volledig ontwijkt, waardoor je melee confrontaties minder snel aangaat? Stealth meer aanmoedigen ala Last Of Us / Evil Within, zodat je eerst zoveel mogelijk vijanden met stealth uitschakelt voordat je de magazijn leegschiet? Minder goed dan andere in het genre, maar het is iets nieuws dat voor zijn eigen redenen onderhoudend was.
Het verhaal is vermakelijk. Van het mysterie viel er vroegtijdig al de zeggen waar het heen ging en de motivatie waarom dit gebeurd is hollywood-bullcrap. Wat het goed maakte zijn de interacties tussen de personages. Het zijn mensen die elkaar niet kennen, geen reden hebben elkaar te vertrouwen, maar door de benauwde situatie genoodzaakt zijn samen te werken. Er was een zekere kameraadschap die leuk was om te volgen.
Niet een horror titel die ik zozeer aanraad, maar als je belangstelling erbij hebt (zonder al te hoge verwachtingen) dan kan het voor een leuke tijd zorgen. Ik heb me er prima mee vermaakt en het krijgt een welverdiende:
3,5*
De game richt zich weer echt op het survival horror, maar helaas is de game te makkelijk en dat is eigenlijk mijn eigen schuld. De game heeft allerlei opties om je het makkelijker te maken. Denk aan QTE die automatisch goedgaan, aim assist, dodge assist enz enz. Ik heb alles geactiveerd en op de hoogste moeilijkheid ging ik er zelfs nog makkelijker doorheen dan de eerste keer. Al was ik toen natuurlijk al een ervaren rammer. En 90% van de vijanden kan je dus ook vrij easy aan stukken slaan met je stun baton en dat voelt erg lekker!
De game doet z'n best om de spanning erin te houden, maar ik vind de game ietwat saai. Laddertje hier, laddertje daar, veel kruipruimtes, liften, deuren die extra traag opengaan en iets te vaak nauwe doorgangen waar Jacob echt zijn tijd voor neemt. Alsof het een soort quality time voor hem is. En het zal mij niet verbazen als er 30 min verloren gaan aan dit soort dingen. Dat met die extra trage deuren is gelukkig alleen in hoofdstuk 2 en misschien ook 3.
TCP is helaas niet de game geworden waar we op hoopte, maar we hebben nog steeds te maken met hoge kwaliteit. En ik heb absoluut met plezier gespeeld. Het probleem is een beetje dat als je weet dat het van de maker van DS is, je er toch net iets kritischer naar kijkt. Althans, in mijn geval wel.
Een dikke 3,5*
De game is overigens verboden in Japan. De game is overdreven bloederig. Tja, wat moet ik hier nu van denken met games als Silent Hill, Resident Evil en The Evil Within. Of is Japan sinds 2022 ineens soft geworden ?
De game richt zich weer echt op het survival horror, maar helaas is de game te makkelijk en dat is eigenlijk mijn eigen schuld. De game heeft allerlei opties om je het makkelijker te maken. Denk aan QTE die automatisch goedgaan, aim assist, dodge assist enz enz. Ik heb alles geactiveerd en op de hoogste moeilijkheid ging ik er zelfs nog makkelijker doorheen dan de eerste keer
Op normal mode, zonder enige assists, had ik er soms pittig veel moeite mee. Vooral bij de big mouth gevechten zat ik lang vast. Ben benieuwd hoe je de game had ervaren zonder de hulpmiddelen, maar wel tof dat je er vooralsnog plezier uit kon halen.
Veel vijanden doen 2 melee aanvallen achterelkaar, dat is 2x dodgen en dan de tegenaanval. Later doen vijanden 3x melee aanvallen, maar het principe blijft gelijk. En om munitie te besparen sloeg ik ze dood.
En het viel mij op dat in de meeste gevallen als je met 2 a 3 vijanden in gevecht bent dat op het moment dat je aan het slaan bent de andere vijanden vaak niets doen.
En er zijn regelmatig muren met spikes en als er te veel vijanden zijn dan gebruikte ik de gravity glove.
Die big mouth gasten doen 1 melee aanval en dan schoot ik 1x met de shotgun en zo bleef ik dat herhalen.
Wellicht omdat ik alle Dark Souls games, Demon's Souls en Bloodborne uitgespeeld heb had ik er niet heel veel moeite mee. In TCP merkte ik ook echt dat geduld loont. En natuurlijk alle assist opties aan. Maar ik had juist gelezen dat dit eerder lichtelijk zal helpen ipv enorm.
En soms klikken de game mechanics en soms niet. Ik maak ook mee dat ik denk hoe doen ze dat toch. Dan zie ik bijvoorbeeld bij een game zoals Hotline Miami een vrij hoog platinum percentage terwijl ik bijna wil opgeven door het spel alleen maar uit te spelen en zij dus voor een S-rank in alle levels gaan.
Ik bedoel maar, ik heb het meeste van het spel ook echt wel met de stunbatton gespeeld, en waar mogelijk op enkele levels zoveel mogelijk stealth kills proberen te doen, alleen maar om ammo op te sparen en mijn wapens te kunnen upgraden 'mocht het echt een keertje nodig zijn'. En op bepaalde momenten was dat ook zo (het sequentie op het treinspoor dat eindigt met de eerste tweekop vond ik behoorlijk moeilijk, enkele stukken tegen het einde, en de laatste baas met zijn gebroed).
Ik kan dus echt helemaal niet klagen - een redelijk verhaal, haast walking sim-achtig stukjes die alleen maar sfeerverhogend werkten (ik vond trouwens ook de beide freefall en float stukken waar je in snel tempo alles moest ontwijken aardig. Had ik ook niet verwacht, en de actie en en horror elementen waren in mijn ogen prima verwerkt in de game (en het is al vermeld....het neerslaan met de stunbatton van vijanden voelt gewoon erg lekker). Enige minpuntje? Nou...blijkbaar is de story-DLC toch wel een klein beetje een must wil je 'the true ending' zien. Maar daar krijg je blijkbaar dan ook weer een soor Resident Evil-achtige / Gears of War-achtige horde mode bij e.d (dus aanschaf volg vroeg of laat).
Voor mij toch ook een 4.