It Takes Two (2021)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox Series X/S / Xbox One / Nintendo Switch
Action / Platform
multi player / online

Ontwikkeld door Hazelight
Uitgegeven door Electronic Arts

Ga op de meest fantastische reis van je leven in It Takes Two, een uniek platformavontuur dat puur voor co-op is gemaakt. Speel als het ruziënde stel Cody en May, twee mensen die veranderd zijn in poppen door een toverspreuk. Ze zitten samen gevangen in een fantastische, onvoorspelbare wereld en worden met tegenzin uitgedaagd om hun afbrokkelende relatie te redden.

It Takes Two is een parel van een co-op-game | Review | Gamer.nl

It Takes Two Review - YouTube

Ik had er tot vandaag nog niet eens over gehoord denk ik, maar dit ziet er wel echt heel leuk uit.

avatar van Maiky
Dit is leuk. Als je op zoek bent naar een game die je met je kids samen kunt spelen, is dit een serieuze optie.

Het verhaal klinkt op zich wat volwassen zoals dat hier beschreven staat, maar het is vooral een game dat zich afspeelt in het hoofd van een kind dat een vervelende periode tegemoet gaat.

Goed, ook dát klinkt al dramatisch, maar dit is niettemin een hele fijne game om samen met de kinderen te spelen. Dit is uitsluitend een game die je met z’n tweeën kunt spelen, en samenwerken is noodzakelijk om verder te komen.

Onderweg kom je diverse minigames tegen, die je buiten het hoofdverhaal ook los kunt spelen, en zo haal je hier toch aardig wat speeltijd uit. Zeker omdat kinderen die minigames eindeloos lang door kunnen spelen. Hoe vervelend dat soms ook wordt. Echt.

Nee, even serieus: het ziet er allemaal goed uit en het level design is creatief (en lineair, maar who cares?). Ik heb hier nog maar een paar uurtjes inzitten, maar ik heb het gevoel dat de speelduur zeer acceptabel is. Onze tien-jarige is hier erg enthousiast over. En deze 36-jarige stiekem ook wel.

avatar van Manny Calavera
Jammer dat mensen dit weinig spelen, ik was benieuwd naar meningen hier. De game staat zeker nog op mijn must-play lijstje.

Ik heb deze onlangs aangeschaft op PS4, maar ben op zoek naar een partner om coop, online te spelen.

Leuke hieraan is dat de tweede speler het spel niet moet bezitten, enkel PS+ moeten beide hebben, en de tweede speler moet de "it takes two friends pass" downloaden en installeren.

Nadeel is wel dat ik enkel regelmatig kan spelen tussen 22:00 en 23:00

Kandidaten?

Ik heb geen PS

Oude Observator
Grovonion schreef:

Nadeel is wel dat ik enkel regelmatig kan spelen tussen 22:00 en 23:00

Kandidaten?

Ik kan wel eens mee doen

Vanavond ben ik bijvoorbeeld vrij tusssen 20:00 en 22:30. Kan ook op anderen dagen uiteraard. PM me eens indien je wil gamen en dan zien we verder wel.

Ik ben gisteren al met iemand begonnen, geen idee hoe het zou werken als ik nu met iemand anders begin.
1 kan dat wel?
2. begint het verhaal dan opnieuw of
3. gaat het verhaal dan ongeacht de andere speler weer verder?

Oude Observator
Ik weet het ook niet Grovonion, tot vanmiddag had ik nog nooit van deze game gehoord

Je weet me te vinden indien je ooit eens met mij deze game wil bekampen

avatar van youngtick
Een woord: briljant.

avatar van Manny Calavera
Gisteravond een paar uur gespeeld en het waren enkele van mijn beste game-uren in vele, vele jaren. Sluit niet uit hier 5 sterren voor te gaan geven over een tijdje. Wow. De ultieme co-op game.

avatar van Manny Calavera
Enkele dagen terug uitgespeeld en tijd voor de review!

It takes two is veruit de mooiste game-ervaring die ik dit jaar heb gehad en sowieso de beste in jaren. Dit is hoe een game hoort te zijn, als je kijkt naar puur spelplezier. En dit is zonder concurrentie de allerbeste co-op game die ik ooit heb gespeeld. Normaal help je elkaar in een gemiddelde co-op game, door bv met zijn tweeën te schieten op vijanden, maar hier moet je de ander versterken en echt door een deel van een level heen leiden. Het is echt briljant uitgevoerd.

De game maakt het allemaal niet moeilijker dan het is. Een vader en moeder zijn klaar met elkaar en gaan scheiden en hun jonge dochter is hier hartstikke verdrietig over en wil niets liever dan ze weer van elkaar houden. Via magie worden vader Cody en moeder May verkleind en moeten zij rondom en in hun huis de weg terugvinden, waarbij ze lastig gevallen worden door een boek van de liefde die hen op cynische wijze levenslessen leert. Klinkt dit kinderachtig? Is het niet. Het is een verhaal met veel humor, maar zeker ook een aantal mooie emotionele momenten. Maar er is maar 1 ding echt belangrijk hier en dat is de gameplay waar je elkaar moet versterken en waar het geregeld even uitzoeken is hoe het nu werkt.

Het toffe is dat elk level je andere gameplay toont. Dan ben je samen aan het schieten (bv de ene met een honing-wapen en de andere met een ontbrander), dan weer hack and slash je je door een level heen via een Diablo-perspectief, dan bestuur je een spin en dan speel je met tijdelementen en ben je zwaar aan het puzzelen. Want It takes two is geen shooter, maar meer een puzzle-game. Je speelt met levels en je moet soms heel goed kijken hoe je verder kan. Het leukste is dan ook om dit gewoon samen met iemand bij je op de bank te spelen, dat overlegt het fijnst en dan kan je de ervaringen ook delen. En denk niet dat je er snel door bent, want het is zo 15 tot 20 uur gameplay. Je zal vaak zat dood gaan, maar de game heeft zulke snelle laadtijden dat je een seconde later weer verder kan en altijd op het punt waar je eindigde, dus de game houdt er heerlijk tempo in.

Buiten dat is de game ongelofelijk mooi gemaakt, met een waanzinnig animatieniveau van zowel de levels als de aanwezige personages (nou ja, wezens). Het leveldesign is soms schitterend, als je bijvoorbeeld op de rug van een ghost-vis staat of een verlaten winterdorpje in de sneeuw opnieuw tot leven moet laten komen. Maar ook het level in de klok is adembenemend en zo kan ik wel doorgaan. Design, beeld, geluid. Het zo is waanzinnig goed gedaan. Maar vergeet ook de inhoud niet. Regelmatig heb ik echt moeten lachen of was er juist wel een emotioneel stuk dat goed uitgewerkt was. Ik denk dat het meest bizarre stukje wel met een olifantenknuffel was. Echt zowel hartverscheurend als hilarisch grappig tegelijk. Op zulke momenten voelde ik me bevoorrecht deze game te spelen. En het slot is zoals ‘ie zou moeten zijn. Gewoon perfect.

Als je ook maar ergens iemand vandaan kan toveren om samen met je dit te spelen, dan moet je het doen. De game staat ook nog op Gamepass, dus wat wil je nog meer? Ik geef er de volle score voor, de eerste sinds Red Dead Redemption 2 enkele jaren geleden en ga een plekje in mijn persoonlijke top 10 inruimen. En sowieso is dit de winnaar van mijn game of the year van 2021.

Zo klinkt goed allemaal, game staat hier gedownload en al klaar om gespeeld te worden en gaat zeker een keer gebeuren. Alleen gaat dit jaar denk ik niet meer gebeuren.

mrdig schreef:

En mocht je nog niet overtuigd zijn, ze zijn vannacht schijnbaar ook verkozen tot de game van het jaar!

It Takes Two uitgeroepen tot game van het jaar bij The Game Awards | Nieuws | Gamer.nl

Fantastisch. Zo blij dat deze film deze erkenning krijgt.

Beste game
Beste family game
Beste multiplayer

avatar van Banjo
Dat wilde ik net gaan plaatsen! maar jij bent me voor..
Alleen is dit spel ook in je eentje de moeite waard? want de titel doet anders vermoeden.

Banjo schreef:
Dat wilde ik net gaan plaatsen! maar jij bent me voor..

Hehe, je kan dit niet alleen spelen. Of co-op thuis of online met nog iemand. Het is echt 100 procent multiplay.

Manny Calavera schreef:
Enkele dagen terug uitgespeeld en tijd voor de review!

...

Ik ben deze nu met mijn vriendin aan het spelen en het is inderdaad echt heel leuk, al ben jij wel heul positief! . Ik denk dat het voor doorgewinterde gamers met vrienden ook vaak te makkelijk zal zijn. Maar dat is dan wel de enige flaw tot nu toe en ik vind het juist wel prettig omdat mijn nooit gamende vriendin vrij makkelijk mee kan doen.

Ik mis sowieso meer couch-coop games; het is alsof iedereen alleen maar in z'n eentje online aan het gamen is tegenwoordig. Doodzonde.

Ik zou het normaal 4,5 ster geven maar vanwege de gewaagde keuze gewoon de volle pond. Meer van dit!

drezic schreef:

Voor iemand die mij wel heul positief noemt ben jij dat toch ook wel met dezelfde score?

Ik ben het er niet mee eens dat deze game te makkelijk is. Ik vind dat je aardig na moet denken bij puzzels. De knal-actie is niet overdreven lastig nee, da's waar. Maar deze game speel je ook niet voor een extreme moeilijkheidsgraad, maar voor de fun. Om verder te komen, om meer te ontdekken. Zeker omdat je in elk level andere gameplay krijgt. Als jouw vriendin nooit gamed, dan vind ik het toch knap dat ze zich door een game als deze heeft heen geworsteld.

Ik mis ook co-op games. Ik heb niet heel veel met online multiplayer. Doe het af en toe wel, maar vind bv een potje Fifa spelen veel leuker met iemand naast me op de bank met de tweede controller.

Idem met deze game. Online zal dit best geinig zijn, maar volgens mij is de allerbeste ervaring gewoon met zijn tweeën op een bank zitten en dit spelen, overleggen en lachen.

avatar van Manny Calavera
Het gemiddelde van deze game na 8 stemmen is trouwens 4,62, daarmee zou de game de nummer 1 van de Gamesmeter top 250 zijn als er geen regels waren geweest als maximaal 50 stemmen en 2 jaar wachten

avatar van richiedoom
Helaas ben ik nog niet heel ver gekomen hiermee, omdat mijn vriendin het niveau al snel niet meer aankon en er bloednerveus van werd. Man wat hebben we zitten schelden op elkaar. Sindsdien deze game niet meer aangeraakt maar ik vond het wel erg leuk. Hopelijk toch binnenkort weer proberen maar dat besluit ligt niet bij mij....

avatar van Finidi
Top spel inderdaad. De developers hebben wel een wat matige track record: Brothers is uitstekend met één van de betere momenten in gaming in z'n algemeen wat mij betreft, maar verder een vrij middelmatige game. De game daarna, A Way Out, doet mee voor de prijs van slechtste game die ik gespeeld heb in de laatste vijf jaar. Maar co-op games, en al helemaal co-op games die echt puur voor co-op zijn gemaakt, zijn er niet veel, dus deze ook gespeeld.

En dat viel niks tegen. Qua gameplay is het uiterst vermakelijk, blijft goed gevarieerd. Minigames vormen leuke onderbrekingen, alhoewel schaken echt ruk is als minigame en de race op het ijs nogal buggy is. De omgevingen zijn ook lekker gevarieerd. De cutscenes en dialogen zijn soms tenenkrommend: kun je toch zien dat het van de A Way Out makers is, maar zijn bij vlagen ook wel hilarisch. Het stuk met de olifantenknuffel is echt verbazingwekkend, en daarmee zeer vermakelijk. Het verhaal en de boodschap ervan zijn wel een tikje optimistisch problematisch.

Na het uitspelen met m'n co-op buddy nog een aantal keer de 'gauntlet' gedaan aan minigames: elke minigame best of 3 en dan kijken wie er het meeste wint. Stuk of 5 keer gedaan, wel een paar geschrapt uiteindelijk (zoals schaken, de race, stoelendans (want die won ik te makkelijk)). Grappig om te zien hoe de verhoudingen dan in sommige minigames totaal veranderen. En laat ook wel zien dat heel veel games prima leuk te houden zijn met 'n co-op partner.

Manny Calavera schreef:

Klopt, ik ben idd ook heel positief maar ik denk ook met name vanwege het gat in de markt dat deze game vult. Game vh jaar ben ik nog niet helemaal van overtuigt

Voor de rest helemaal mee eens. Meer couch-co-op!

richiedoom schreef:

Haha, geduld vriend! Ik laat mijn vriendin lekker klooien als ze er even niet uitkomt; ik vind het vooral leuk dat we dit samen kunnen doen, no rush. Voorzichtig tips geven en niet hard vooruit rennen, vooral haar af en toe voorop laten Vergis je niet in de motoriek die je onder de knie moet krijgen als je 3D moet besturen met 2 pookjes; wij zijn niet anders meer gewend maar dat duurt even. Ik vind het ook wel hilarisch, zij heeft constant de camera uit het lood staan, zit je weer bovenop het hoofd van dat poppetje te kijken terwijl ze gericht een raket probeert af te vuren

avatar van Banjo
Ik hoop dat deze ook nog op de Switch uitkomt!
Ik kan geen reden bedenken waarom niet voor 35 euro .

Banjo schreef:
Ik hoop dat deze ook nog op de Switch uitkomt!
Ik kan geen reden bedenken waarom niet voor 35 euro .

Omdat het technisch nogal een zware game is met mooie graphics, grote werelden en het feit dat je dit met 2 personen tegelijk moet kunnen spelen.

De Switch is een tof ding, maar Nintendo loopt altijd een volle generatie achter met capaciteit en beeld.

Manny Calavera schreef:

Nou ja.... heb je bijvoorbeeld Doom 4 en Doom Eternal gespeeld en de spellen van Wolfenstein op je Switch ? dat zijn ook veel (meer) eisende spellen en draaien gewoon erg goed! . Dus ik denk dat It Takes Two makkelijk kan..

Returnal en It Takes Two genomineerd voor BAFTA Game Awards | Nieuws | Gamer.nl

Ik blijf deze game promoten, nu ze weer overladen worden met awards.

Ga. Dit. Spelen.

avatar van Princess Piranha
Super terecht dat deze game allemaal prijzen heeft gewonnen en ook de score hier ben ik het zeer mee eens!

De game is gewoon héél erg solid in uitwerking, ervaring en gameplay. Echt veel plezier beleefd aan deze game. Het is tevens ook zo mooi gemaakt en er is veel aandacht gestopt in het vullen en samenstellen van alle omgevingen. Daarnaast wordt je ook beloond om goed rond te kijken naar verborgen mini-games of kleine grappige interacties met objecten in de wereld.

Helaas heb ik toch wel een minpunt, dat is namelijk hoe de game eindigt. Niet echt een bevredigend einde, waardoor het voelt alsof je toch een beetje voor jan tat hebt gespeeld. Voor de zekerheid toch maar even verder in spoilertags haha: Goed. Ze laten dus in het midden of de scheiding wel of niet doorgaat. Wel is duidelijk dat ze weer vrolijk en bevriend met elkaar kunnen omgaan. Gezien het thema rondom scheiden kan je eigenlijk ook niet anders. Het zou een beetje makkelijk gezegd zijn als ze ineens de scheiding niet meer door laten gaan. Voor mij eindigde de game toch een beetje abrupt. Even zingen, kusje, Rose zoeken, klaar. Ergens versterkt dit dat de speler zelf conclusies kan trekken, maar het was toch beter geweest als er vanuit de personages iets meer zelfreflectie was geweest. Het had misschien beter gewerkt als het niet om een scheiding ging, maar om een flinke knallende ruzie. Ongelooflijk veel relaties gaan door moeilijke periodes. Je kan elkaar even kwijtraken, vergeten waarom je ook alweer bij elkaar past, jezelf kwijtraken, etc. En dat zijn wél dingen die je kan oplossen door goed te praten, meer samenwerken, elkaar weer vinden. Dan kan je oprecht naar iets groots werken en iets oplossen. Bij een scheiding ligt het vaak toch meer complex.

Nouja beetje lange rant misschien haha. Maar ik denk echt dat het met een kleine aanpassing of gewoon door het toevoegen van 1 of 2 zinnetjes dialoog het wat beter afgerond had kunnen worden. Het liet mij met een leeg gevoel achter. Voor mij toch wel storend, omdat het een domper gaf op wat tot zover een enorm leuke game ervaring was.

Verder was de game niet moeilijk, maar dat is bij een game als deze juist prettig. Ook bij de puzzels hebben we nauwelijks moeten nadenken hoe je het moet oplossen. Zelfs dat is niet erg! Want je bent gewoon samen wat aan het beleven. (En weten hoe je iets moet uitvoeren en het dan ook daadwerkelijk doen is ook weer iets anders haha) Het was wel duidelijk dat de makers zoveel mogelijk genres en gamemechanics erin wilden stoppen. Want je gaat zo'n beetje alles wel langs. Hoewel dat snel onsamenhangend kan zijn in een game, werkte het hier juist erg goed. Want in de basis bleef het altijd hetzelfde: Jij kan dit, ik kan dat. Tijd voor: collaboratiooooon

Princess Piranha schreef:

Nouja beetje lange rant misschien haha.

Ik ben het niet helemaal met je eens, vond het juist sterk dat ze de conclusie in het midden lieten. Duidelijk werd wel dat ze elkaar volledig uit het oog waren verloren, maar elkaar door dit avontuur weer terug hebben gevonden en zijn gaan waarderen. Waar ze eerst alleen kenmerken zochten om elkaar af te kraken, werden richting het einde elkaars sterke punten erkend. En met hun dochter die het huis verliet werd nog eens duidelijk dat wat ze ook meemaken, de liefde en de veiligheid van hun dochter voorop staat, of ze elkaar nu wel of niet weer hebben gevonden als man en vrouw. Ik vond het er erg op hinten dat ze elkaar weer hebben gevonden, maar het zou wel heel erg Hollywoods zijn als het daarna meteen weer dikke mik qua liefde is. Zulke dingen hebben tijd nodig en als gamer mag je bepalen hoe je denkt dat het gaat eindigden, maar het wijst er wel op dat het positief is want ze snappen van elkaar waarin ze zijn gekort geschoten en wat nodig is om het weer prettig voor beiden te maken. Maar goed, dit is ook maar mijn visie op het geheel. Het geeft vooral aan dat de game niet zwart-wit over zaken denkt.