Sam & Max Save the World (2020)

Alternatieve titels: Sam & Max Save the World Remastered | Sam & Max Season One

PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Telltale en Skunkape
Uitgegeven door Skunkape

De Freelance Police zijn terug in deze remastered versie van het eerste seizoen. Doorheen zes episodes zullen onze helden Sam & Max wederom de wereld moeten redden. Als ze een zaak aannemen om de gewelddadig geworden kindsterretjes, de Soda Poppers, in te rekenen, stuiten ze op een gigantisch complot dat het lot van de wereld (en onderwereld) voorgoed zal veranderen.

Een leuke adventuregame de me aanmoedigde om aan de andere Sam And Max delen te willen beginnen! Ik heb geen ervaring met de originele games dus ik kan niet oordelen in hoeverre er dingen anders zijn gedaan in deze remaster. Wel merkte ik op dat destijds de afleveringen als losse, korte games werden verkocht ipv dat het verhaal als één seizoen uitkwam. Dat klinkt als een gemis omdat dit wel degelijk aanvoelt als een geheel en op deze manier blijf je er lekker in, ipv steeds wachten op de volgende episode.

Dit is gewoon een heerlijk absurde reeks aan korte adventure verhalen. Ieder deel werd ik verrast met een nieuw bizar scenario waar de personages menig humoristisch commentaar op kon verzinnen. De puzzels konden ook lastig zijn, waardoor goed de omgeving bestuderen en experimenteren met je items beloond werd. Al moet ik bekennen dat de logica regelmatig vergezocht vond en ik op gegeven moment standaard een guide paraat had. Op die manier was Sam And Max het leukste om te doen: kijken hoe ver ik het kon maken door logisch nadenken, maar mits het echt ff niet lukte werd de guide geraadpleegd. Op die manier loop je niet vast en word het tempo erin gehouden.

De animaties zijn nogal matig en de graphics zijn niet super. De game moet het vooral hebben van de humoristische designs en de ijzersterke stemacteurs, die perfect bij de personages passen. Daarnaast is er een prettige jazz soundtrack op de achtergrond die bij de vrolijke toon van de game past. Qua minpunten, los van wat eerder genoemd is, ben ik niet zo weg van het personage Max: hij is dol op pijn en vernietiging. Dat is de punchline van het merendeel van zijn grappen en op den duur begon de lol ervan af te gaan. I get it, you like pain. Vanaf episode 3 sloeg ik bijna al zijn dialogen over die niet relevant voor de puzzels voelde. Geen “irritant” personage die de ervaring verpeste, maar meer afwisseling in zijn punchlines was welkom.

Gewoon een leuke reeks die aanvoelt alsof je een humoristische cartoon serie volgt. Ben benieuwd naar de andere delen in de Sam And Max reeks.