RollerCoaster Tycoon 2 (2002)

Simulation / Strategy

Ontwikkeld door Chris Sawyer
Uitgegeven door Infogrames en Atari

Het vervolg op RollerCoaster Tycoon is een spel waarbij het de bedoeling is om een goeddraaiend en uitdagend pretpark te bouwen. Hierbij kun je verschillende attracties naar eigen ontwerp bouwen, of de standaardmodellen neerzetten. Natuurlijk moeten de gasten ook te eten krijgen en moet het landschap ook aantrekkelijk zijn.

Dobbelstenen
[Review]

Waar ik in 2010 bezig ben geweest met games als Red Dead Redemption, Modern Warfare 2 en Uncharted 2 was ik dit jaar ook met Rollercoaster Tycoon 2 bezig. Uit 2002 wel te verstaan. Het is het verslavende vervolg op de simulation klassieker van Atari. Een wat teleurstellend vervolg op de old-time favorite Rollercoaster Tycoon 1.

In de rollercoaster-serie draait het natuurlijk om het bouwen van een zo kleurrijk en vermakelijk pretpark. Vanaf dit concept in dezelfde stijl is deel 2 verder gegaan. De basis is dus hetzelfde, de game wordt natuurlijk aangevuld met nieuwe attracties en kraampjes. In zekere zin dragen de nieuwe attracties niet al te veel bij, de attracties zijn vaak hetzelfde als de voorganger maar in een soort thema. Het assortiment aan kraampjes is wel ruimschoots uitgebreid wat een goed punt is.

Waar het dan natuurlijk om draait zijn de scenario’s, ze zijn in dit deel opgesplitst in een aantal categorieën; beginner, expert enz. De beginner-parken zijn vrij makkelijk te voltooien. De uitdagende zijn deels te doen en experts zijn bijna onmogelijk. De parken variëren heel erg door de vele thema’s die je kunt aanbrengen in de parken.

Maar daar komt dan gelijk mijn eerste minpunt… Waar is de uitdaging? Niets is vrij te spelen of wat dan ook. Het eerste deel kende een systeem wanneer je een park uitspeelde dat je dan een nieuwe kreeg. Hier krijg je ze allemaal en kun je verder niet veel. Vind ik jammer.

Het klinkt verder allemaal als een prima vervolg op Rollercoaster Tycoon 1. Niet geheel.. Als tweede deel heeft Tycoon 2 wel een grote naam hoog te houden. Ze slagen in ieder geval in het feit dat het spelen van de simulator weer ontzettend verslavend is. Om de speelduur dan ook net als de voorganger lang te houden hebben ze bij dit deel iets nieuws toegevoegd: de scenario maker. Hiermee was het mogelijk snel en mooi een nieuw scenario te maken die vervolgens iemand kan spelen.

Ik kon me persoonlijk niet al te lang bezig houden hiermee. Het werkt allemaal erg matig door 1 ding. Je kunt voordat het park wordt geopend, en dus nog wordt gemaakt zonder dat er tijd voorbij gaat, altijd nog landschap en bergen bouwen. Heel jammer is dan dat je geen attracties kunt bouwen. Dit is namelijk wel het geval in de scenario’s van de makers zelf! Gemiste kans, een vorm van een goed idee met matige uitvoering.

Conclusie:
Aardig vervolg op Rollercoaster Tycoon 2. Maar het red het niveau van deeltje 1 op geen enkel front. Een beetje jammer. Wel blijft de gameplay weer leuk en verslavend. Deel 1 ga ik deze vakantie ook nog eens checken!

avatar van wolff
heb dit ooit geleent, was na 1 uur spelen al helemaal tevreden

ik kocht hem een paar dagen later meteen. ik heb jaren speel plezier beleeft met deze game, beste van rct serie naar mijn mening.

geweldig gewoon

bro
Erg grote verslavingsfactor, deze game hier. Jaren geleden heel wat uurtjes aan verslingerd geweest. Vandaag weer eens bovengehaald, zelf een scenario aangemaakt en beginnen maar! Plots was het weer 5 uur later. Weinig games doen me mijn tijdsbesef zo wegnemen! Heerlijk om de peeps compleet af te zetten door ze 9.90€ te laten betalen voor de meest onnozele attracties (ook al ging hun tevredenheid over de attractie hierdoor naar beneden). Maar op een of andere manier vond ik het altijd een veel leukere doelstelling mijn park draaiende te houden met een lening van 0,0€ dan de werkelijke doelstellingen

avatar van Starmaster501
Heb hem weer eens in mijn pc gepropt. Blijft leuk. Vooral die sfeer is beter dan in deel 3. Dat komt toch vooral door de geluidseffecten enzo. Zetten een veel leukere sfeer neer.
Ik blijf het leuk vinden om een oud park te renoveren of een park uit een boerderij zien te maken.

bro
De geluidseffecten zijn inderdaad sfeervol, maar soms wou ik toch wel dat er een optie bestond om het geluid af te zetten (best wel vreemd dat dit niet mogelijk is). Nu ja, de muziek wel, maar het geschreeuw en gebrabbel van de peeps niet. In de meeste games heb je echt wel de in-game geluiden nodig om het spel te spelen (om vijandjes enzo te horen afkomen die om de hoek staan ofzo). Hier is het geluid voornamelijk een sfeerzetter. Maar soms wou ik toch dat ik gewoon een eigen cdtje kon opzetten terwijl ik wat in mn park aan het rotzooien ben. En nu net bij deze game waar het mogelijk is een spel ten volle te spelen en toch wat eigen muziek te beluisteren, kun je het geluid niet afzetten Lang leve de mp3-speler dan maar

Ik vind Rollercoaster 1 en 2 niet echt veel van elkaar afwijken, toch speelde ik altijd 1 en niet 2 en trekt 1 mij toch meer...misschien omdat ik de attracties daar toch wat leuker vind.

avatar van Starmaster501
De Attracties van deel 1 zitten toch ook in deel 2?

Dacht ik ook.

avatar van Spock
Ook een prima tweede deel. Nieuwe attracties en een aantal mooie nieuwe parken. Leuk vind ik dat je in dit deel een pretpark op bijvoorbeeld een boerderij of verlaten fabrieksterrein bouwt.

Dit deel heb ik vroeger helemaal kapot gespeeld, ik vond al die scenario's niet zo leuk maar ik vond bouw je eigen sixflags park helemaal geweldig heb me er jaren lang mee vermaakt. Nu vermaak ik me ook heel erg met parkitect het zelfde maar dan in een 3d tintje