Day and Night (2019)

Nintendo Switch
Puzzle

Ontwikkeld door Ridiculous
Uitgegeven door Ridiculous

In het epische gevecht tussen dag en nacht racen twee tegenstanders tegen elkaar om hun eigen blokken te verzamelen, terwijl ze de blokken van hun tegenstander proberen te boycotten. Maar wanneer de tijd verandert, wordt de dag nacht en de nacht dag, en worden de blokken die je kunt verzamelen omgedraaid!

Kan ik kort over zijn - absolute aanrader. Het is dan wel een variant op spellen als Tetris / Puyo Puyo / Columns maar erg leuk gebracht en heel uitdagend. (en bovendien een Switch Exclusive).

De figuurtjes en presentatie zijn kleurrijk en leuk om te zien (je unlocked overigens ook enkele kostuums), de muziek is mooi (klassiek), er zit een single player story mode in, een survival mode, 2P mode en diverse uitdagingen (ik noem maar - met omgekeerde controls spelen). Dus zeker voldoende content.

Maar het leukst is de gameplay zelf - als variant op het thema valt alles in blokjes van 4 met de symbolen voor zowel dag als nacht, seizoenen en items. Dag iconen zijn alleen bruikbaar overdag (in een columns manier) en vullen een balk onder het scherm, waarna het spel zich naar de nacht fase begeeft en aldus enkel deze blokjes weg te spelen zijn. En natuurlijk zit je elkaar dwars door de diverse power-ups te gebruiken. Het switchen van dag naar nacht en terug is een verrassend leuke toevoeging die toch weer voor een extra laagje strategie zorgt aan een concept dat we nu al meermaals gezien hebben.

In ieder geval, momenteel voor 1,80 verkrijgbaar in de E-shop (normaal 19.99). Je valt je hier echt geen buil aan. Beter - ik denk dat dit een titel is die ik met regelmaat uit de kast zal trekken ala Tetris & co.

Overigens krijgt dit spel van mij dik een 4. Ik heb er inmiddels bijna 20 uur inzitten en speel regelmatig nog wel eens een potje in survival mode, een dare of gewoon tegen de computer (bijvoorbeeld om ook de hoedjes kostuums / hoedjes vrij te spelen - die overigens enkel kosmetisch zijn). De score had zelfs hoger kunnen zijn wat mij betreft omdat het zo vermakelijk blijft, enkel mis ik het volgende:

- een score systeem en online leaderboard. Je kan bijvoorbeeld wel in survival mode spelen maar daar gaat het om hoeveel seizoenen je weet te overleven (in mijn geval is dat 7 of 8 nu). Er worden helaas geen punten toegekend en er is dus geen leaderboard. Wat jammer is want het zou leuk zijn om zoals in Tetris e.d je scores te kunnen vergelijken met vrienden of globaal gezien.

- geen online play. Ook een misser wat mij betreft. Ik vind dat dergelijke games in 2021 toch tenminste standaard een online mode dienen ingebouwd te hebben - zodat je niet steeds tegen de CPU dient te spelen bij gebrek aan mensen in de buurt.

Maar verder? Ik blijf het heerlijk spelen vinden. Lekker fleurig, heerlijke soundtrack en makkelijk om met regelmaat in een dood halfuurtje eens uit de kast te trekken en een potje te spelen. Dus een 4.