Wingspan (2020)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One
Card / Board

Ontwikkeld door Monster Couch
Uitgegeven door Monster Couch, Indienova en Stonemaier

Spreid je vleugels in deze digitale versie van het gelijknamige bordspel. Probeer de beste vogels te ontdekken en naar je netwerk van natuurreservaten te lokken. Elke vogel die je speelt, breidt een reeks krachtige combinaties uit in een van je drie habitats.

Ulysses
Wingspan heeft tot nu toe de mooiste adaptie van bord naar videospel dat ik gespeeld heb. Het spel heeft al een prachtig artwork en dit hebben ze nu tot leven getoverd.
Van de animaties tot muziek is alles tot in de puntje verzorgd en dat zorgt voor een erg sfeervolle spelervaring.

Ook nog een grote shout-out naar de tutorial, deze is geweldig goed gemaakt. Het is na deze meteen duidelijk wat je moet doen in het spel. Nu Wingspan is niet meteen een complex spel, het engine builden zit logisch en makkelijk in elkaar. Uiteindelijk heeft dit spel maar 4 soorten acties die je kan doen. En deze zijn allemaal erg duidelijk.

Maar ik vind Wingspan misschien wat overrated in zijn gameplay. Het spel wordt zodanig geprezen door critici en spelers. Ik vind het ook een tof spel maar ik zie er minder een meesterwerk voor mezelf in. Ik heb na het spelen van een potje Wingspan niet meteen de neiging meteen terug eentje te doen. Het speelt vlot weg, er zitten toffe effecten bij de vogels, maar te weinig kaarten geven een goede spelers interactie. Ik zou ook alleen de volledige competitieve variant spelen ipv de ingetogen versie, gewoon voor meer interesse te hebben wat mijn tegenspeler doet. Het is een veel voorkomend gegeven bij engine builders. Maar ik prefereer dan liever een Scythe of een Viticulture (ook beide van Stonemaier). Deze geven meer interactie, meer doelen om naar toe te werken.

Al bij al is dit een prachtige adaptatie die ik nog wel vaker zal spelen. Maar denk niet dat ik deze fysiek ga aanschaffen, al zelfs vind ik het artwork wel één van de mooiere spellen van het moment. Maar de gameplay bood mij net dat tikje te weinig voor een wow gevoel.

Ulysses, ik heb de trailer bekeken, maar die gaf mij het gevoel dat je het overzicht mist dat je normaal gesproken hebt als het hele spel op tafel ligt (en je dus eigenlijk altijd alle speelstukken/kaarten volledig overziet). Was dat geen probleem?

Ulysses
Ghola schreef:

Dat heeft mij nooit gestoord, het scrollen tussen de habitatten gaat enorm vlot.
Ik had niet het gevoel dat ik een overzicht over ze allemaal tegelijk nodig had.