
Ratchet & Clank: Rift Apart (2021)
PlayStation 5 / PC
Shooter / Platform
single player
Ontwikkeld door Insomniac en Nixxes
Uitgegeven door Sony
Een boosaardige robotkeizer werkt zich het apelazarus om al het organische leven uit te roeien en hij heeft zijn vizier nu gericht op de dimensie van Ratchet en Clank. Het dynamische duo moet hun krankzinnige wapens afstoffen om te voorkomen dat dimensies instorten. Baan je al schietend een weg naar de overwinning met explosieve nieuwe wapens als het Burst Pistol, de Topiary Sprinkler en de Shatterbomb. Sjees boven stadsgezichten, stort je in gevechten en glip door dimensies met nieuwe gadgets die de natuurkrachten tarten.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=ai3o0XtrnM8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Nou ben benieuwd.
Brein blaas me mind away met je loeihard innoverende moves zou ik zeggen.
Misschien tegen de tijd dat ik mijn ps5 heb zien we deze ook verschijnen en kan ik ‘m mooi erbij nemen.
Als ze hier net zo kunnen uitpakken als ze bij Astro’s Playroom doen dan gaat dat zeker aanzienlijk iets toevoegen aan de algehele beleving.
Toch net dat dingetje dat het toch nog iets van level next sense meegeeft want verder lijkt dit me op geen manier heel veel verschil te gaan maken met de remake uit 2016 die toch ook wel erg lekker treffend scherp uit de verf komt moet ik zeggen wanneer ik hem nu opstart op mijn kersverse apparatuur.
Ben erg benieuwd naar de game en PS 5 uiteraard

Visueel een parel, leuke humor, leuke gameplay. Misschien iets te kort. En de platinum had iets uitdagender mogen zijn. Bvb alle wapens volledig upgraden, of alle gouden bouten vinden of zo. Maar niks van dat. Niettemin ontzetten van genoten en meteen een tweede keer gespeeld.
Als je naar al die details kijkt kan je niet anders dan concluderen dat deze shit met veel liefde gemaakt is.
Humor en graphics zijn top!! Je merkt wel dat PS een beetje de Disney is van de game industrie. Iig mbt deze game.
Dikke 3.5 *
Ik mis dit soort exclusives wel op de Xbox X. Heb dat ding nu 3 kwart jaar, maar er is nog niks voor uit waar je dat ding voor had moeten hebben.
Dit is echt wel een game waar je bij merkt dat het next-gen in zijn bloed heeft stromen.
Het is ook een tot in de punten verzorgde game dat tot het einde enorm veel plezier geeft. Maar in mijn ogen is het wel niet het perfecte game. Ik had niet zozeer een probleem met het feit dat dit al bij al een lineaire ervaring is, voor mij hoeft niet alles open-world zijn, en in dit geval hebben ze er zeker goed aan gedaan de ervaring in strakkere banen te leiden.
Voor mij is er zo na ongeveer twee-derde een soort routine ingeslopen, het afvinken van taak voor taak en collectible na collectible. Iets waar ik op zich wel voor te vinden ben, maar als je er op een gegeven ogenblik te bewust van wordt dan stoort het toch een beetje de beleving. Uiteindelijk was ik dan ook blij de eindgeneriek gezien te hebben, en heb ik zelfs geen zin om de laatste paar trophies op te pikken voor platinum.
Maar voor de rest is het grafisch en qua beleving een festijn en de wapens zijn best origineel te noemen en kunnen mooi variabel met elkaar gecombineerd kunnen worden. Ratchet en cornuiten zijn ook disney sympatiek en zorgen vaak voor een hartverwarmende noot.
Al bij al een solide 4.2* (vier dus)
Moet zeggen, het ziet er indrukwekkend uit op mijn 55" 4K OLED. Tezamen met de Dual Sense is het spelen een hele ervaring.
Wel een beetje jammer dat de eerste baas al een glitch heeft waardoor hij op 45% blijft hangen. Soft reboot loste dat wel op, maar niet echt sterk.
Wel een beetje jammer dat de eerste baas al een glitch heeft waardoor hij op 45% blijft hangen. Soft reboot loste dat wel op, maar niet echt sterk.
Het verhaal is zeer vermakelijk, vol humor en degelijke voice acting. Ik had hem wel op Engels gezet.
Het hoeft geen nadere uitleg dat het spel er prachtig uitzag op mijn 55" OLED. Ik had hem op 4K/30fps staan.
En dat terwijl ik het spel eigenlijk per toeval kocht, omdat ik me had ingeschreven voor deze bundel op CoolBlue.
Ik overweeg nu sterk om ook de remake van het eerste deel op de PS4 te kopen en de drie PS3 delen.
Als een warm mes door boter ook wel.
Een simpele handeling die behaagt of zelfs bevredigt in hoe zachtzinnig verfijnd zij dan aanvoelt.
Blijft toch simpelweg wonderlijk dat ze het allemaal maar mooi kunnen maken.
Als de game begint doet deze nog heel sterk denken aan de vorige titel uit 2016 maar eenmaal aangekomen in de futuristische stad tilt deze qua visueel spektakel het geheel wel naar het volgende level.
Tot slot props ook voor de haptic feedback features in die zin krijg je eigenlijk Astro’s Playroom verpakt in een volwaardige game.
Dat alles maakt dit waarlijk een heus feestje om te spelen wat natuurlijk super nice is.
Ik kijk wel gewoon mee. En speel soms even een eindbaas.
Het beeld (120 hrtz mode aan en dan 60 frames met ray tracing) ziet er geweldig uit. Alles is zo mooi gemaakt. Geluid is ook super. Net een Pixar tekenfilm. Veel aandacht besteed ook aan de nederlandse vertaling wat voor kinderen erg fijn is.
Ik heb de game al bijna twee jaar in huis, maar na een uurtje gespeeld te hebben nooit meer echt doorgezet, tot nu dan. En gelukkig maar, want dit echt een waanzinnig toffe achterbaanrit geworden vol met schitterende personages en de mooiste visuele effecten die ik misschien wel ooit in een game heb gezien.
Want ja, als Rift Apart iets doet is het je met open mond naar de geweldige beelden laten kijken. De designs van de levels zijn geweldig, zoveel verschillende werelden, zulke toffe plekken. Het ziet er visueel adembenemend mooi uit (die gigantische stalen robot, woooow), ongelofelijk dat een eerste generatie PS5 game dit al kon want nu 3 jaar verder denk ik niet dat ik een game aan kan wijzen die nog mooier gemaakt is. Daarnaast is het ook een ontzettend knap staaltje leveldesign door het gebruik van de rifts, waarmee je plots door jezelf er heen te trekken op een stuk verderop staat. Boem, in een seconde zonder enige vertraging of laadtijden. En dat geldt al helemaal voor de paarse kristallen waar je op kan slaan waarna je in een alternatieve versie van die locatie bent, ook gewoon zonder enige laadtijd. Niet normaal wat je dan ziet zeg, werkelijk bizar hoe ze het hebben ontworpen maar wat is het gigantisch goed gedaan. Het gevoel dat je in een interactieve Pixar-film zit is enorm aanwezig.
Los van dat, het is een enorm vrolijk en boeiend verhaal, dat echt wel op bepaalde momenten even duister weet te worden en vol met grote monsters, robots en bosses zit, maar het blijft wel een vriendelijke game. Soms leken de levels overigens bijna op Halo, met alle ruimteschepen en laserstralen, dast is een compliment. Dit is mijn eerste Ratched & Clank game ooit, maar vermoedelijk niet mijn laatste want ik wil hier in de toekomst wel meer van spelen. Het zijn leuke personages en ook Rivet, waar je deze game mee speelt doet het bijzonder leuk. Niks mis mee. De personages en monsters die ze onderweg ontmoeten lijken slechts tijdelijke opvulling, maar erg leuk dat ze geregeld terugkeren en dat je met eigenlijk iedereen wel vrienden bent geworden, zelfs die twee Alien-achtige beesten die even erg gevaarlijk leken. Het zorgde ervoor dat ik ontzettend vaak met een glimlach zat te spelen en ook vaak moet lachen om de fijne humor.
En wat me ontzettend beviel was de gameplay. Het is een waar genot om met de vele wapens rond te knallen, die je telkens weer kunt upgraden tot nog groter en krachtiger. Je hebt ze ook nodig en de diversiteit is erg fijn. Zo kun je wezentjes creëren die jou komen helpen in je vuurgevecht, maar heb je ook enorme blasters, elektrocutiestralen, schilden en noem het op. Genoeg om tot het einde toe los te gaan. En het beeld hapert gewoon nooit. Als ik denk aan een soortgelijke game als Guardians of the Galaxy, die had toch wel echt framerate-problemen naar het einde toe maar hier helemaal niks en dat is heel knap omdat je scherm geregeld bomvol monsters en ontploffingen zit.
Valt er helemaal niks te mopperen dan? Nou, ik vond drie dingetjes wat minder. Dat waren de stukjes dat je als een bug dingen moest hacken, door intern de boel kapot te schieten. Sprak me na 1, 2 keer al niet meer aan. Ook de puzzels met de wezens die je moest sturen vond ik niet zo boeiend. En zo richting het einde valt wel op dat het aantal vijanden niet overdreven groot is, je vecht wel erg vaak tegen dezelfde robots. Maar het zijn geen minpunten die me echt storen hoor, meer verbeterpunten voor een komende game.
Rift Apart is een uniek meesterwerk geworden. Het is een action-adventure met platformelementen. Het is misschien wel de enige 3D platformer die ik op gelijke hoogte zou zetten met een 3D Mario game en dat heb ik denk ik nog niet eerder gezien. En de speelduur van de game is precies goed, tussen de 10 en 15 uur. Ligt eraan of je alle optionele missies gaat spelen. Het is lang genoeg voor dit type game.
4,5* (zit dicht bij 5 sterren aan zelfs)