Gordian Quest (2020)

Card / RPG

Ontwikkeld door Mixed Realms en Swag Soft
Uitgegeven door Mixed Realms en Coconut Island

Een sinistere vloek corrumpeert het land en de duisternis verzwelgt diens inwoners. Monsters zwerven rond, schurken plunderen alles wat los en vast zit en de lafaards vluchten naar andere oorden. Nu is het aan jou om een groep helden op avontuur te leiden, om te redden wat er nog over is van deze gevallen wereld.

avatar van FlorisV
Mooi spel, nu in early access en door het toevoegen van een kortere survival modus verbeterd.

Het lijkt niet heel strategisch totdat je ontdekt dat je vrij goed kunt zien wat je tegenstander gaat doen en hierop kunt anticiperen. Beweging over het bord is hierbij essentieel want je kunt zien waar je tegenstander aan kan vallen.

Grafisch grotendeels een parel, zeker als de anime stijl in je straatje ligt. Menu's zijn erg goed verzorgd, de karakters en hun animaties zijn efficient maar fraai gedaan. Hoewel sommige speelkaarten er wel erg modaal uit zien en mooie gedetailleerde art missen. Maar er zijn er genoeg om te ontdekken. Ik heb wel het idee dat die speelkaarten creativiteit missen, ik hou wel van complexere kaartspellen die meer combolicous zijn ala Magic the Gathering.

Het maakt best wel uit welke karakters je kiest want ik vond de speelkaarten van Bertram the Ranger en Ida the Druid (die kan dieren oproepen) leuk terwijl ik bijvoorbeeld de Spellbinder wat tegen vond vallen.

De campagne bevat erg veel RPG-achtige momenten waarbij je een D20 mag rollen voor allerlei gebeurtenissen. Dit is wat saai. Maar daarom hebben ze ook die alternatieve modus geintroduceerd waarbij dit grotendeels weggelaten is. Op zich is het meest interessante nog bij die events dat je een bepaalde kaart tijdelijk uit je deck kan "exhausten", wat je als voordeel kunt zien indien je dit als een zwakkere kaart beschouwt.

Muziek is OK, wat repetitief en dertien in een dozijn. Geluidseffecten zijn beperkt, stemmenwerk hoor je niet. Maar dit is verder toch wel een indrukwekkende en fraai afgewerkte deck builder die tot de beteren behoort en goed zou moeten zijn voor vele uurtjes speelplezier.

avatar van FlorisV
"Goed zou moeten zijn voor" mag nu vervangen worden met "goed is voor". Inmiddels meer dan 50 uur erin gestopt en heel veel plezier eraan gehad. Eindelijk Act I voltooid tegen een bloedlinke eindbaas en een flinke beloning teruggekregen: nieuwe karakters, vijanden, omgevingen en muziek. Heerlijk.

Absolute aanrader is Hard mode te spelen, anders is het veel minder interessant. Ik ben nog steeds de kleinere finesses aan het ontdekken. Sommige attributen zijn nog wat schimmig.

De ontwikkelaars (in Singapore) zijn class acts en reageren erg snel op feedback dus dat is ook heel fijn.