DungeonTop (2020)

Alternatieve titel: DungeonTop: Spellsword Cards

Board / Card

Ontwikkeld door One Up Plus
Uitgegeven door One Up Plus en Surefire

Dit is een rogue-like deck-building spel dat veldslagen plaats laat vinden op een spelbord. Kies eerst een held en alliantie en duik diep in de dungeon, terwijl je je deck verder ontwikkelt om te overleven. Elke keuze die je maakt doet er toe, zelfs tussen battles door.

Superverslavende combinatie van bordspel, deck builder en roguelite. Grafisch erg mooi ontworpen en bizar hoe met zo weinig zoveel wordt bereikt. De wording van sommige kaarten is wat rottig tot op het punt van onleesbaar en de balancering is niet helemaal goed (met warrior en schild kon ik het in enkele uren uitspelen terwijl ik met die tovenares veel eerder de pan in werd gehakt) maar het zit verder erg tof in elkaar. Het is vooral leuk om zoveel mogelijk je immer groeiende waslijst met (vaak situationele) voordeeltjes uit te buiten.

Jammer is wel dat verslagen worden compleet overnieuw beginnen betekent. Je kunt tot die tijd wel saven maar je moet je spel dus als proces killen op je PC als je ziet dat je aan het verliezen bent. Ik weet dat dit onverbiddelijke normaal is bij rogue spellen maar ik vind dat je de keuze moet hebben om verder te kunnen tegen een zekere prijs.

Het deck building element is wat karig: niet bijster veel combo's en je deck wordt wel erg groot. Eerder goed voor variatie dan dat je echt een efficient deck bomvol synergie aan het maken bent. Het tactische element van verplaatsen van eenheden en de zeer verschillende dreigingen van de bazen houdt het wel interessant.

Leuker dan Darkest Dungeon in ieder geval en je kunt hem tenminste uitspelen. Dit is eigenlijk wel een spel zoals ik het zelf ongeveer zou bedenken vanuit mijn kaartspellen obsessie die ooit met Magic begon.

FlorisV schreef:
Leuker dan Darkest Dungeon in ieder geval en je kunt hem tenminste uitspelen.

Erh. Ik vind beide spellen nou niet meteen 1-2-3 te vergelijken. Het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak en ik ga deze vast wel eens een keer proberen maar leuker dan Darkest Dungeon zie ik in ieder geval niet gebeuren. Qua strategie, management, graphics en sfeer was en is dat toch wel een absolute topper imo. Maar deze gaat wel op de wishlist.

Sinner schreef:

Qua strategie...was en is dat toch wel een absolute topper imo.

Gewoon uit interesse hoor, omdat ik Darkest Dungeon nu eenmaal heb gekocht maar weinig gespeeld heb (en veel te snel dood ging), waar zat vooral de strategie in bij dat spel? Je staat in een rij met 4 krijgers en had niets te vertellen over positie dacht ik. Dus dat sprak mij aan bij Dungeontop. Je kunt je acties kiezen wel geloof ik maar is het vaak zo dat je achteraf denkt had ik dit of dat maar gedaan of is het maar bidden dat je op tijd je party kunt healen door iets nuttigs te vinden?

Hier een kritiek die me er ook van weerhoudt om heel veel tijd in Darkest Dungeon te stoppen:
Darkest Dungeon Review and Critique - YouTube

Zeker als ik er dan achter kom dat het eigenlijk nooit uitgespeeld kan worden...bah!

FlorisV schreef:

De samenstelling van je team en dus hun diverse krachten op elkaar afstemmen. Bepaalde klasses werken beter met elkaar dan anderen en dan is het ook nog eens een kwestie van rekening gaan houden met zowel trauma's als pluspunten die ze in de Dungeon's oplopen.

Je hebt bvb wel degelijk de mogelijkheid om met sommige klasses aan te vallen en ervoor te zorgen dat het teamlid wat er voor je stond tegelijkertijd naar achter te duwen zodat deze niet meer geraakt kan worden in hand-to-hand combat. Maar is dit nou toevallig een figuur die in staat is zowel korte als lange afstandsaanvallen te doen dan heeft dat dus zijn nut.

Na iedere dungeon verdient iedereen ook zijn bonussen en negatieve punten, vaak kan je die negatieve punten voor een deel onder controle houden (of gedeeltelijk), terwijl je wel perks krijgt als skeleton slayer etc (ik noem maar iets).

Er zit bijzonder veel strategie in Darkest Dungeon alleen is de learning curve best steep en moet je echt op letten wie je bij wie plaatst en in welkevstartpositie, tactisch terugtrekken als het niet anders kan, gebruik maken van de upgrades, iedereen zijn krachten en de mogelijkheden om hun negatieve punten via de daartoe bestemde gebouwen in de hand te houden etc.

En jawel. Er zit wel degelijk een endgame in voor zover ik weet. Het is een behoorlijk moeilijke game, maar imo ook bijzonder rewarding. Heb hem niet uitgespeeld maar wel degelijk bijzonder veel plezier aan beleefd.