Astro's Playroom (2020)

PlayStation 5
Platform / Action

Ontwikkeld door Asobi
Uitgegeven door Sony

In deze actieplatformer verken je vier werelden waarin je innovatieve gameplay ontdekt met de nieuwe en veelzijdige functies van de DualSense draadloze controller voor PS5. Neem de tijd om te genieten van de vele verborgen verwijzingen naar het roemruchte verleden van de PlayStation-console en verzamel tijdloze voorwerpen om in je geliefde PlayStation Labo tentoon te stellen!

Erg leuk extraatje inderdaad.

Wat geweldig zeg, dat je dit gratis bij de PS5 krijgt! Het is een compacte actieplatformer van een uur of 6 (ik denk als je alles wilt vinden dat je wel wat langer zoet bent trouwens), maar wel echt geweldig.

Ik heb nog niet eerder zulke gladde mooie graphics gezien en wat laat de game goed voelen hoe fantastisch de DualSense controller is. Iets kapot knijpen, rollen, door zand lopen, schaatsen, echt alles voel je...Zo ontzettend knap gedaan...Dit alles geeft me toch echt het gevoel next gen aan het gamen te zijn!

De charme, gameplay, polish en cuteness van deze game houden gelijke tred met Mario in z'n beste doen, en dat is echt een geweldig compliment.

Het lijkt er op dat ook de head-honcho's van Sony dit is opgevallen trouwens:
Sony winds down Japan Studio to focus on Astro’s Playroom team - The Verge - theverge.com

Even terug naar de game dan..Je zit als het ware in je PS5 en al spelend door de SSD, GPU, Cooling, etc. word je meegenomen door de geschiedenis van PlayStation. De hele game is een ode aan PlayStation. En dan is het toch leuk dat ik PS1 - nu PS5 op enig moment in bezit heb gehad, want wat herken je veel. De T-Rex van demo1 die bij de PS1 zat man man man, was dat helemaal vergeten maar ineens wist ik het weer, indrukwekkend was dat vroeger! Mooi man.

Ineens zag ik trouwens ook dat het design van de PS5 geïnspireerd is op Astrobot. Vind het ding ineens een stuk mooier (of minder lelijk? ) ook

Naja, je hoort het al, ik ben fan, laat de volgende Astrogames maar komen!

4,5* voor deze ode aan de geschiedenis van PlayStation en briljante techdemo voor de PS5!

Denk dat ik zo nu en dan de game weer es oppak om verder te speuren naar dingetjes die ik gemist heb

Of het skattig mannetje Astro echt dat charisma kanon die kekke nieuwe platformheld is die zijn eigen franchise moet gaan hebben ben ik nog niet helemaal over uit maar verder zonder meer een hartverwarmende hommage aan Playstation door de jaren heen dit spelletje die erg treffend alle nifty nieuwe features uit de doeken doet.

Wat ook opvalt is het gebruik van de controller speaker welke op mij een stuk natuurlijker en minder gimmicky overkomt dan wat ik ooit op de PS4 daarmee ervaarde en ook hoe ze dit dus samen laten gaan met eventuele vibro vibes om een algehele sensasie van je hand naar je mind te creëren.

Proeft wel echt naar een klein stukje next level zes gaming ja.