Fae Tactics (2020)

PC / Nintendo Switch
Strategy / RPG

Ontwikkeld door Endlessfluff
Uitgegeven door Humble

Volg de avonturen van een jonge Fae genaamd Peony, op haar reis door een wereld vol mysterie en gevaar. Verbeter je spreuken, gebruik je magie voor het goede, en sluit vriendschap met een bonte groep personages, terwijl het groeiende conflict tussen de mensen en elfen begint te escaleren.

avatar van FlorisV
Prima tactics spel hoor, ik weet niet waarom je dit een 0,5 zou geven. Het vergt wat geduld voordat je er wat meer in zit en het is niet heel verslavend, maar het speelt gesmeerd en de introductie van nieuwe elementen gaat gestaag voort. Veel voordelen van je figuurtjes op het 3d spelbord zijn allemaal automatisch (en vaak situationeel) dus het loont om er kennis van te hebben maar je hoeft niet van alles bij te houden als je daar geen zin in hebt en je kunt je beurten vrij makkelijk doorspelen, in de regel kies je niet een specifieke aanval bijvoorbeeld. Verder kun je elke keer voor de battle rustig kijken naar de elementen van je vijanden zodat je je Summons en Party kunt aanpassen op hun zwakheden. Spreuken kunnen je op bepaalde momenten erg helpen zoals toename in aanvalskracht of snelheid.

Deze vind ik zelf in ieder geval leuker dan Disgaea 5, hoewel sommigen misschien het draaien van de camera zullen missen en de ton aan mogelijkheden daarin. De figuurtjes spreken we wat meer aan, het ademt allemaal een echt onschuldig Nintendo gevoel, de pixel art is natuurlijk een keuze waar niet ieder dol op is (ik zou zelf ook graag meer cell shaded willen zien) maar verzorgd uitgevoerd. En in de recente battles die ik speelde werd ik op de proef gesteld zonder dat het hopeloos werd....de nodige tegenslag betekent wel vaak een battle overnieuw doen met wat je geleerd hebt. Ik zit er nu pas een uur of 5 in. Ik heb wel waarschuwingen gezien van een steile moeilijkheidsmuur waar je op den duur tegen aan knalt....maar we zien wel.

avatar van FlorisV
Nog iets van 10 uur verder gekomen maar uiteindelijk ben ik afgeknapt op deze omdat ik op den duur in een moeilijk stuk terecht kwam waarbij ik niet echt duidelijk heel andere interessante keuzes had om mee te experimenteren. Je blijft ongeveer hetzelfde doen maar iets minder risico nemen, that's it.

Dit is sowieso een probleem wat ik ervaar bij veel "tactics" spellen: ik vind dat er te weinig verschillende tactieken zijn. Bij de betere spellen betekent een kracht op het ene front een zwakte op het andere en heb je daarin genoeg speelruimte.