Steelrising (2022)

PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Action / RPG

Ontwikkeld door Spiders
Uitgegeven door Nacon en Bigben

Het jaar is 1791 en het automata-leger van koning Lodewijk XVI terroriseert de inwoners van Parijs. Sluit je aan bij de revolutie als Aegis, origineel gebouwd als bodyguard voor Marie Antoinette, en vecht tegen dit schrikbewind. Zuiver de straten en daken van Parijs, stort je in de machtsstrijd tussen de verschillende facties die Frankrijk willen hervormen en probeer de loop van de geschiedenis te veranderen!

Vind dit zeer intrigerend.

avatar van FlorisV
Als dit zich in Frankrijk afspeelt zou ik het leuk vinden als je het ook met Franse stemmen kunt spelen zoals Assassin's Creed Unity, dat heeft mij veel meer immersie gegeven in de oud Parijse wereld. Wel met subs want deze nonvaleur verstaat er helaas weinig van;-).

Gameplay beelden vallen me wat tegen.

De aanvankelijke reveal was intrigerend maar wat ze nu tonen lijkt nauwelijks boven het huidige ruime aanbod van soortgelijks uit te steken.

Zeker als de focus meer op combat ligt dan verhalende immersie lijkt het me dat het wel eens te kort zou gaan schieten wat zonde zou zijn van deze setting.

Doet me eraan denken dat ik ook Greedfall nog op mijn lijstje heb staan en een deel van Spiders hun vorige games nog moet doorlopen. Maar ik vind Spiders eigenlijk altijd wel een sympathieke developer die met een beperkt budget het meest uit hun games probeert te halen. Lukt niet altijd even goed, maar de ambitie is er wel. En dat mag ik wel.

Hier had ik dus nog niet van gehoord tot ik de bovenstaande twee berichten las en even de gameplay zag, en het ziet er best aardig uit. De begeleidende uitleg van de dev heeft het er toch over dat er best wat te verkennen valt als je daartoe besluit in plaats van rechtstreeks van verhaalmissie tot verhaalmissie gaat dus...ik ben eigenlijk best wel benieuwd. Het hele Steampunk stijltje spreekt me wel aan. Misschien ziet het er inderdaad niet 'boven de middenmoot' uit, maar soms hoeft dat ook niet.

Ter completering: Gameplay en interview

Intussen zijn er meerdere reviews uit en gaan die allemaal zowat de richting van de recente Saints Row uit. Van matig tot degelijk maar nergens echt hoogstaand, maar wel met het voordeel in ieder geval een vrij unieke setting te hebben. Nou kan ik hem toch niet spelen dus lekker makkelijk voor mij, maar anders gooide ik hem wellicht op de to-buy-budget list of zo. Maar er lijkt relatief weinig interesse in over het algemeen.

avatar van AdrievMer86
Zag aan gameplay footage al dat het niet geweldig leek.
Ziet er clunky, inspiratieloos en vreemd uit.
Raad mensen eerder recent uitgekomen Thymesia (is ook voor consoles) aan.
Vis deze ooit wel eens uit een flinke budgetbak en desnoods kinguin of eneba met een steam key voor bijv. 2-5 euro.

De eerste gameplay viel me ook wel wat tegen. Maar de steampunk setting wel - en het is een van mijn favoriete 'kleinere' developers - Spiders. Ik weet dat daar vaak wat lacherig over gedaan wordt maar ze hebben met Of Orcs and Man (niet uitgespeeld), Bound by Flame en de games in het Technomancer universum best wel een paar leuke games uitgebracht. (6-7tjes). En de basis gelegd voor de twee Styx games die toch best aardige stealth games waren met een leuke protagonist. (Greedfall heb ik nog altijd niet gekocht).