There Is No Game: Wrong Dimension (2020)

PC / Nintendo Switch / Macintosh / Apple iOS / Android
Adventure / Puzzle

Ontwikkeld door Draw Me A Pixel
Uitgegeven door Draw Me A Pixel

Een komische, puzzel point and click ervaring waarin je op een reis gaat naar gekke plekken en er onverwachte dingen op je pad komen. Er is namelijk geen “spel”. Vergal dus de boel niet door overal op te klikken. Je wilt niet uit de spelwereld getrapt worden, toch?

Een hele originele, komische adventuregame die het beste gebruik van de vierde muur heeft die ik ooit in een game heb gezien. There Is No Game is een komische adventure/puzzelgame waarin je interacteert met een verteller, die er alles aan doet om je geen game te laten beleven. Tenminste, daar begint het mee. Vertellen waar de game precies over gaat geeft eigenlijk al teveel weg. Indien je interesse hebt raad ik aan om de game gewoon te doen en deze recensie niet verder te lezen!

Waar de game eigenlijk over gaat: jij komt samen met de verteller terecht in allerlei andere applicaties en games, waar jullie als buitenstaanders een uitweg proberen te vinden. Dit die je door allerlei leuke out-of-the-box oplossingen op problemen verzinnen. De puzzels gaan om het creatief gebruiken van alles wat op het scherm te zien is: soms moet je stukken van de hud zien los te plukken om het in de game te gebruiken, een ander moment moet je om de computer heenlopen om aan de achterzijde van het computerscherm de gamewereld van achteren te zien benaderen, of andere gekke dingen. Dit zorgde voor een boel eureka momenten waar het antwoord zo absurd was dat ik hard in de lach schoot.

De dimensies waar je door reist zijn o.a. afgeleid van bestaande videogames. Zo heb je een Sherlock Holmes adventuregame in de stijl van Monkey Island, een rpg die duidelijk Legend Of Zelda moet voorstellen, of simpelweg een bureaublad of smartphonescherm waarop je moet klooien. Al deze verschillende stijlen hebben ze perfect nagemaakt, alsof je naar een officiële Sherlock of Zelda GBA game kijkt. Naast de verschillende dimensies zitten er ook talloze verwijzingen naar videogames (zoals Papers Please, Parappa the Rapper, Superhot, Minecraft, of Mijnenveger om er een paar te noemen). Deze verwijzingen zijn er niet slechts voor een vlugge grap, maar ze worden allemaal op een leuke manier in puzzels verwerkt. Persoonlijk moest ik het hardste lachen toen de draak werd gestoken met Free2Play games, microtransactions en reclames in games. Pijnlijk accuraat nagedaan, en erg lelijk om te zien hoe deze aspecten een anders prima spel kunnen vergallen.

De moeilijkheidsgraad van de puzzels zit fijn in elkaar. Meestal zat de oplossing er niet te dik op en zelden moest ik er een guide bij halen. Ik heb wel redelijk wat gebruik van hints gemaakt, waar je niet voor gestraft word, maar je krijgt wel een afkeurend “boe!!” geluid te horen als je het doet.
Als ik denk aan de originaliteit, goede puzzels en goede humormomenten dan verdient het zeker een 4,5*, maar persoonlijk was ik niet zo’n fan van het ‘hoofdverhaal’ waar de game naar opbouwt. Het voelde iets te kinderlijk en werd naar mijn idee onnodig bombastisch en sentimenteel rond het einde. De game werkt goed waanneer het leuke 4th walls breaks of out-of-the-box puzzels zijn. Thema’s als romantiek of het einde van de wereld etc voelde overbodig en namen rond het einde teveel tijd in beslag.

Een indrukwekkende game die uit het niets kwam. Eén van de grappigste games, en een paar van de meest originele puzzels, die ik in een tijd heb gedaan. Vormgeving en geluid sluit zich perfect aan bij alle thema’s die het afgaat. Vond alleen het hoofdverhaal niet heel interessant en het verloor mij een beetje rond het einde.

Inderdaad zeer originele game die ik met plezier heb gespeeld en ook blij dat ik met een non-game het nieuwe jaar begonnen ben. Maar in weze is dit een point-en click adventure slash puzzle-hybride een nogal nerdy getint verhaal. Niet spectaculair, maar voor een liefhebber van genoemde genres wel heel leuk om spelen.

Nou ben ik toch ook best wel benieuwd ernaar. Weer zo eentje waar ik helemaal niet van had gehoord. Dus weeral op de lijst gegooid.